11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    mac-addict

Automatisch puntjes na tab in indesign cs3 –> inhoudsopgave

Beste mensen ik werk op dit moment met indesign CS3, op een Macbook.

Ik wil graag weten hoe ik automatisch puntjes krijg na een tab.
    Ik ben namelijk op dit moment bezig met een inhoudsopgave en ik vroeg mij af of dit mogelijk was met Indesign?

Als voorbeeld.

1.1 Geschiedenis…………………………………………………………………………………………………………… 3
    1.2 De toekomst…………………………………………………………………………………………………………….. 4

Bijdrager
    Blieper

Tab venster (Apple Shift T) openen en dan boven in ingeven wat het vulteken moet zijn en dan Apple Enter geven, tenminste dat was vroeger, dat hoeft nu niet meer. Op zich kun je dit per tab instellen. :wink:

Geef in jouw geval een rechtertab, dan komen de cijfers mooi onder elkaar. Dat is het 3de tabteken linksboven in het Tabvenster.

Bijdrager
    was frans

wat ook heel fijn werkt is met underline werken, daar kun je dan ook weer aangeven of het een streep dubbel of enkel moet worden of bijv. stippen. Ik doe het meestal met een rechts uitgelijnde tab. Zo hoef je nooit een maat op te geven.
    De breedte van je kader is bepalend voor het einde van je streep of stippellijn.

Dus: 1.1 geschiedenis (gevolgd door bijv. spatie en dan shift tab (is rechtslijnende tab) selecteer de tab en underline die (appel shift U) bij de opties van onderlijnen kun je aangeven hoe die eruit moet zien. je kunt er ook een tekenstijl van maken en bijvoorbeeld de basislijn verschuiven. Door het korps te veranderen van de tab kun je je lijn dikker of dunner maken.

Bijdrager
    mac-addict

Heel erg bedankt ! :D

Ik kon het echt niet vinden via google kwam ik terecht op webistes die het hadden over nested styles (ik snapte er al niks meer van).

Bijdrager
    was frans

ik zou het als eerste in de help zoeken van indesign

Bijdrager
    MouseMighty

Stap 1: Klooien en zelf kijken wat die vakjes in je Tab venster betekenen
    Stap 2: Help functie InDesign
    Stap 3: Google
    Stap 4: Fora
    Als je het nou nog mooier en beter wil maken, hou dan ook rekening met een eventuele grotere cijfers en toevoegingen in je inhoudsopgave zoals:

10.15 paragraafje…………56

Overigens neem ik aan dat die nummering van zowel de hoofdstukken en de pagina nummering automagisch uit het InDesign document gegenereerd worden? :wink:

Bijdrager
    iHaring

Zorg er ook voor dat de cijfers rechts uitlijnen

Succes….

< Edit: de 11 is niet goed, maar je begrijpt wat ik bedoel >

Bijdrager
    MouseMighty

Dus niet zoals de 11 in het voorbeeld hierboven… :P

Bijdrager
    was frans

neem wel tabelcijfers, die staan altijd goed onder elkaar omdat die een vaste ruimte hebben. Voor de enkele cijfers kun je dan weer een cijferspatie invoegen op die manier zal alles netjes onder elkaar lijnen.

Bijdrager
    mac-addict

Wat zijn tabel cijfers ?

Is dat een soort font?

Bijdrager
    was frans

google my friend.

link 1

link 2

en zo zijn er nog veeeel meer te vinden

edit: nog een derde link

die laatste site moet je sowieso maar eens doorlezen staan nog meer dingen die handig zijn om te weten.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.