7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    seroj

automatisch programma’s opstarten via applescript?

Is het mogelijk om je programma’s zoals ‘mail’ ‘adresboek’ en ‘ical’ automatisch te laten opstarten als je de computer opstart? Zelf zat ik te denken aan apple script, alleen ben kom ik daar nog niet helemaal uit.
    Iemand een oplossing? Alvast hartelijk dank

Bijdrager
    Macfan1965

Applescript is helemaal niet nodig.

Kijk gewoon in je systeemvoorkeuren bij de gebruikers of inlogitems
    Afhankelijk volgens mij van welk systeem je hebt.
    (10.2 werkt weer anders dan 10.3)

Zit momenteel voor een windhoosdoos dus kan het niet exact zeggen !!

Bijdrager
    thomdebom

system Preferences > acounts > startup items
    Dan hoef je alleen maar de programma’s naar het venstertje toe te slepen en dan ben je klaar.

Bijdrager
    seroj

Ok! bedankt voor het meedenken.
    Het werk perfect. Nu snap ik ook waar dat weer voor dient.

Bijdrager
    Kjeld

Aansluitend hierop kun je natuurlijk wel met behulp van iCal programma’s op een door jouw gekozen tijdstip op laten starten (herinnering/open bestand).

Of een muisknop/F-toets gebruiken om een applescript op te starten dat programma’s activeert (soms wil je na opstarten niet wachten tot alle programma’s opgestart zijn) en direct iets extra’s doet.

Bijvoorbeeld (kopieer onderstaande in een nieuw scripteditor venster en bewaar dan als programma):

tell application “Safari”
    activate
    open location “http://www.macosx.nl/”
    end tell
    tell application “iTunes”
    activate
    play
    end tell

Moderator
    Strifer

als je de scripteditor opent en kiest voor OPNEMEN en dan een aantal applicaties opent en dan het script bewaard als uitvoerbaar programma dan heb je een applescipt dat een bepaald aantal programma’s start.

zo had ik op mijn ouder wat langzamere computer een script dat IM clients startte met mijn webbrowser en een ander script voor als ik voor school/uni aan het werk was en weer een ander als ik gign designen. Kan best wel handig werken voor het tussentijdes wisselen van programma-sets (volg je het nog?)

Bijdrager
    DESMEV

Scripteditor openen gaat ok. Het verplaatsen van en venster bv wordt opgenomen, maar het openen van Photoshop wordt niet geregistreerd. Klopt dit?

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.