10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Xander32

Automatisch opstarten na uitschakeling onder Big Sur

Een raadsel, toen ik thuis kwam nadat ik mijn iMac (mid 2014)uitschakelde trof ik de computer opgestart aan met de volgende melding. Ik heb dit nog nooit eerder meegemaakt.

Weet iemand raad?

Gr. Xander

Sleutelbeheerder
    Night

Bugje in Big Sur? Je Mac is gecrashed. That’s all. Als dit eenmalig is, gewoon je schouders ophalen en doorademen. Pas als dit regelmatig voor gaat komen kun je eens verder kijken naar een mogelijke oorzaak.

Bijdrager
    Xander32

Nou, ik moet eerlijk bekennen dat het voor de tweede keer is gebeurd. De vorige keer was exact een week geleden, toen heb ik er geen notie aan gegeven.

Het gekke is dat ik de Mac deze week helemaal heb uitgezet bij het verlaten van mijn huis dat was voor maximaal een uurtje. Toen trad het euvel niet op.

Bij langere duur van uitschakeling treed het euvel wel op. Vandaag en vorige week was ik ± 5 uur de deur uit.

Gr. Xander

Bijdrager
    Xander32

PS: De melding heb ik verstuurd naar Apple.

Bijdrager
    GoeieDag

Het raadsel is dus niet de crash zelf, maar dat ie crasht terwijl ie uit staat; klopt dat?

Sleutelbeheerder
    Night

In dat geval zou ik eens even naar de SMART status van je opstart-disk kijken. Kans dat die EOL is.

https://www.volitans-software.com/apps/smart-utility/

Bijdrager
    Xander32

@ GoeieDag: Ja precies, hij crasht terwijl ie uit staat. Sinds de update naar Big Sur heb ik dat.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Een Mac die écht uit staat kan fysiek alleen met de power button gestart worden. Je hebt ‘m dus óf niet echt uitgezet maar in standby gelaten óf hij is nooit echt helemaal afgesloten geweest maar blijven hangen in de shutdown-sequence, gecrasht en een tijd later herstart. Belangrijker is het probleem zelf: een kernel panic hoort uiteraard niet. Google eens op ‘initproc exited exit reason namespace 2‘, oorzaak kan velerlei zijn. Een controle van de schijf, NVRAM en SMC reset, opstarten in veilige modus en daarna weer normaal en alle randapparatuur afkoppelen zijn tips om mee te beginnen.

Bijdrager
    Xander32

Zojuist de troubleshooting procedure doorgelopen, PRAM en SMC gereset, EOL klopt ook. Toen de schijf gecontroleerd en onnodige partities verwijderd.

Wel kwam ik iets tegen wat er volgens mij niet thuishoort namelijk com.apple.os.update + lang nummer :

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Dat is normaal sinds Big Sur, staat los van het probleem.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.