-
Q:
Automatisch omzetten van MTS bestanden
Zoals beloofd hierbij een beschrijving hoe je automatisch MTS bestanden kunt converteren naar M4V met behulp van een Folder Action.
Het gebruik is als volgt: sleep een of meerdere MTS bestanden op een map Videos en de bestanden worden geconverteerd.
Hiervoor dient eenmalig een map gemaakt te worden waar een Folder Action aan gekoppeld wordt. Dat gaat op de volgende wijze:
(0) Installeer ffmpeg
(1) Open /Applications/Utilities/AppleScript Editor.app
(2) Copy & Paste het script (zie code) in het Editor window
(3) Sla het script op als convertmts.scpt in /Library/Scripts/Folder Action Scripts
(4) Sluit AppleScript Editor
(5) Rechts-klik op de Desktop, en kies New Folder. Noem de folder “Videos”
(6) Rechts-klik op de Videos map, en kies Folder Actions Setup…
(7) Kies uit het lijstje van standaard scripts: convertmts.scpt en klik Attach
(8) Zet een vinkje bij Enable Folder Actions (als dat niet aan staat)
(9) Sluit het Folder Actions Setup venster<br /> on adding folder items to this_folder after receiving these_items<br /> repeat with i from 1 to number of items in these_items<br /> set this_item to item i of these_items<br /> tell application "Finder"<br /> set the videoFile to the POSIX path of this_item<br /> set file_ext to the name extension of this_item<br /> end tell<br /> if the file_ext is "MTS" then<br /> set ffmpegOptions to "-deinterlace -vcodec mpeg4 -b 16M -strict experimental -acodec aac -ac 2 -ab 128k"<br /> set convertedVideoFile to videoFile & ".m4v"<br /> set shellCmd to "/usr/local/bin/ffmpeg -i '" & videoFile & "' " & ffmpegOptions & " '" & convertedVideoFile & "'"<br /> do shell script shellCmd<br /> end if<br /> end repeat<br /> end adding folder items to<br />
Let op: (bug in forumsoftware) Vervang de “& ;” (7x) in het
stuk hierboven door "&".
De gebruikte conversie-parameters kunnen aangepast worden door "ffmpegOptions" te wijzigen.
InactiefAnoniem17 oktober 2010 om 15:41ik heb alle stappen doorlopen, maar er gebeurd niets als ik een MTS file in de map gooi.
hoe kan ik controleren of alles naar behoren is geïnstalleerd ?InactiefAnoniem17 oktober 2010 om 15:51bij mij lijkt het dezelfde lokatie te zijn
<br /> Last login: Sun Oct 17 17:35:43 on ttys000<br /> XenoiMac-5:~ Xeno$ which ffmpeg<br /> /usr/local/bin/ffmpeg<br /> XenoiMac-5:~ Xeno$ </p> <p>
InactiefAnoniem17 oktober 2010 om 15:59de files komen van een Sony Hd cam en hebben inderdaad hoofdletters .MTS
Kun je achter de “end tell” de volgende regels zetten in het AppleScript:
set shellCmd to "echo AAP > ~/Desktop/aap.txt"<br /> do shell script shellCmd
Als je nu een bestand in de map sleept, zou je een bestand “aap.txt” op de Desktop moeten krijgen. Als dit niet gebeurt, wordt de Folder Action niet getriggerd.
InactiefAnoniem17 oktober 2010 om 16:23zou de install van xcode er mee te maken kunnen hebben ?, ik ben daar niet mee bekend en qua bestand ook een beetje groot 2.45 Gb
InactiefAnoniem17 oktober 2010 om 16:27Stap 8 herhaald, en gebeurt weer niets
<br /> Last login: Sun Oct 17 17:50:52 on ttys000<br /> XenoiMac-5:~ Xeno$ ffmpeg -version<br /> FFmpeg version 0.6, Copyright (c) 2000-2010 the FFmpeg developers<br /> built on Oct 17 2010 17:26:24 with gcc 4.2.1 (Apple Inc. build 5664)<br /> configuration:<br /> libavutil 50.15. 1 / 50.15. 1<br /> libavcodec 52.72. 2 / 52.72. 2<br /> libavformat 52.64. 2 / 52.64. 2<br /> libavdevice 52. 2. 0 / 52. 2. 0<br /> libswscale 0.11. 0 / 0.11. 0<br /> FFmpeg 0.6<br /> libavutil 50.15. 1 / 50.15. 1<br /> libavcodec 52.72. 2 / 52.72. 2<br /> libavformat 52.64. 2 / 52.64. 2<br /> libavdevice 52. 2. 0 / 52. 2. 0<br /> libswscale 0.11. 0 / 0.11. 0<br /> XenoiMac-5:~ Xeno$ </p> <p>
InactiefAnoniem17 oktober 2010 om 16:31jammer genoeg niets, geen aap op de desktop,
ik ga nu een herstart doen.InactiefAnoniem17 oktober 2010 om 16:39herstart uitgevoerd, MTS file in de map gesleept, en geen aap op de desktop :), en verder geen actie.
ik heb een vermoeden dat de xcode niet geïnstalleerd is, mijn dvd werkt niet meer (zoals vele imacs) en heb de xcode.dmg van het net gepluk en die geïnstalleerd.Dat die WatchPaths leeg zijn, klopt niet!
Je zou er eentje moeten hebben. (Ik heb er twee, want ik heb ook zo’n Folder Action voor ExifTool)
InactiefAnoniem17 oktober 2010 om 16:49hmm, “enable folder actions” was weer uitgevinkt, na aanvinken kwam er wel een aap file op de desktop en een m4v file in de folder, maar de m4v file was maar 5mb, tov 81 mb original file formaat, en de m4v is niet af te spelen.
er is vordering
EDIT: ik ben gewoon te ongeduldig, na een minuutje was de file groter en afspeelbaar.
het blijkt nu te werken, dankInactiefAnoniem18 oktober 2010 om 19:09tijdens het converteren van een aantal MTS files zag ik dat er toch meer artifacts in de m4v bestanden zitten dan ik zou willen, is er een mogelijkheid om de kwaliteit op te krikken ?
en kan ik tijdens het converteren de actie stop zetten ?, mijn iMac bleef maar doorgaan met het converteren, zelfs na het verwijderen van de MTS files uit de map :), pas na een herstart was de actie gestopt.
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.