10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    didi

Automatisch inloggen op externe harde schijf

Wie kan mij vertellen hoe ik automatisch kan inloggen
    op mijn externe harde schijf.
    Deze staat aangesloten via ethernet op mijn AE.

b.v.d.

didi

Moderator
    unSOUND

Op het moment dat de schijf gemount is, moet je de schijf naar je login-items slepen, dan zou de Mac bij elke start de schijf moeten opzoeken en mounten.

Bijdrager
    martijn888

het zou mooi zijn als dat werkt, heb ik nooit geprobeerd.
    na een stuk googlen heb ik een app je Sleepwatcher geinstalleerd, dat is een programma dat registreert dat je mac in slaap valt, uit gaat, en weer aan gaat. op die momenten kun je een bepaald script laten aflopen.

ik heb een scriptje waarmee je de schijf mount/unmount gemaakt in applescript:
    tell application “Finder”
    try
    delay 5
    mount volume “smb://user:[email protected]/share”
    delay 1
    end try
    end tell

dat script kun je dan laten draaien door sleepwatcher. Er zijn applicaties die bij wakker worden van je mac toch de link kwijt zijn met je externe schijf, en dan weer herstart moeten worden (itunes, iphoto). ik ga dus ook instellen dat bij in slaap vallen deze apps eerst worden gestopt.

(vervelend dat dit niet standaard wordt geregeld overigens; windows xp doet dit veel beter helaas)

Moderator
    unSOUND
    ”martijn888″

hEr zijn applicaties die bij wakker worden van je mac toch de link kwijt zijn met je externe schijf, en dan weer herstart moeten worden (itunes, iphoto). ik ga dus ook instellen dat bij in slaap vallen deze apps eerst worden gestopt. (vervelend dat dit niet standaard wordt geregeld overigens; windows xp doet dit veel beter helaas)

Dat heeft niks met het besturingssysteem te maken, dat hangt voornamelijk af van het merk en type externe schijf. Als deze een goede chipset heeft is dat geen enkel probleem, ik heb het probleem wat jij beschrijft bijvoorbeeld niet met mijn LaCie schijven, mijn merkloze schijf daarentegen verliest zelfs af en toe zijn verbinding zonder dat de Mac gaat slapen… daarom was ie waarschijnlijk ook zo goedkoop.

Bijdrager
    martijn888

vreemd, ik heb ook een lacie schijf

Bijdrager
    IT2Be

Ik kan het artikel dat ik gebruikt heb als leidraad niet meer vinden maar heb wel deze kunnen vinden: http://www.bombich.com/mactips/automount.html .

Het komt er op neer dat je sharepoints aan kunt maken in Netinfo.

Ik heb dat gedaan voor mijn LaCie raid systeem en het werkt perfect. Beter dan al het andere dat ik geprobeerd heb.

Ik werk via 2 airport stations met mijn MacBook Pro en heb nog niet een keer een probleem gehad met de beschikbaarheid van shared volumes die ik aangemaakt heb…

Bijdrager
    martijn888

en ook geen gedoe met itunes die zegt dat hij niet meer kan schrijven naar de disk? dan ga ik dit proberen zodra ik overstap op 10.5
    is er overigens een workaround om met 2 mac tegelijk dezelfde itunes library te gebruiken? dat er 1tje – de eerste die itunes start – readonly werkt bijvoorbeeld?

Bijdrager
    didi
    ”unSOUND”

Op het moment dat de schijf gemount is, moet je de schijf naar je login-items slepen, dan zou de Mac bij elke start de schijf moeten opzoeken en mounten.

Misschien een domme vraag, maar waar vind ik de login-items?

gr.

didi

Bijdrager
    josephusjg
    ”didi”
    ”unSOUND”

gr.

didi

Je kunt dit instellen bij je systeemvoorkeuren, acounts, inloggen. Ik heb het gedaan door op het plusje te drukken en dan de schijf te selecteren, maar wellicht kune je dus ook de schijf er naar toe slepen, zoals Unmount zegt.

Succes!

Jos

Bijdrager
    didi
    ”josephusjg”
    ”didi”
    ”unSOUND”

gr.

didi

Je kunt dit instellen bij je systeemvoorkeuren, acounts, inloggen. Ik heb het gedaan door op het plusje te drukken en dan de schijf te selecteren, maar wellicht kune je dus ook de schijf er naar toe slepen, zoals Unmount zegt.

Succes!

Jos

Helaas werkt dit niet, omdat de computer eerst moet inloggen bij de AE,
    en daarna pas bij de externe harde schijf.

Zijn hier nog oplossing voor?

gr.

didi

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.