10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    wontolla

automatisch branden van meerdere schijven

Allemaal een heel goed 2007 met veel Macgenoegens

Op het ogenblik ben ik aan het backuppen naar dvd’s omdat mijn BU harddrives er allebei de brui aan gaan geven.
    Nu ben ik op zoek naar een manier of een programma wat zelf kan aangeven en regelen dat grote bestanden (mijn fotolib is al meer dan 36 Gb bijvoorbeeld) worden gebrande over verschillende schijven dvd, zonder dat ik iedere keer een map moet samenstellen van 4.3 Gb voor een schijf.
    Dat kan natuurlijk wel, maar dat gaat me weken kosten.
    Wie weet er raad?

Bijdrager
    TonE

Bijdrager
    jeroenimo

Split and concat

Eigenlijk voor nieuws groepen maar je kan er vast ook wel grotere stukken van maken .

Maak een dmg van alles wat je wilt backuppen , gebruik spilt and concat om em in stukjes te knippen van 4.7 gb (of zoveel als je DVD kunnen hebben) brand ze per stuk en daarna gebruik je het zelfde programma om het weer inelkaar te zetten .. reken wel dat je alle stukken in 1 keer bijelkaar moet hebben .

Maar om heel eerlijk te zijn : koop voor niet als te veel geld een externe USB en of FireWire schijf en draai daar je backup heen, scheelt een boel gezeik !

Lucas Klamer had laatst een 320 gb schijf USB/FireWire voor 90 € ex btw …

Zeker de investering wel waard .

Misschien zijn er wel meer programma’s die dit voor je kunnen doen op DVD’s maar ik weet ze zo snel niet eigenlijk ..

Bijdrager
    Melts6

Kan zoiets niet met automator?

Bijdrager
    wontolla

ja dat is natuurlijk zo Jeronimo, maar het gaat om een TB aan archief. en dat zijn 226 dvd’s
    en omdat het juist de harddisks zijn die problemen geven zit ik een beetje te dubben of een nieuwe HD wel een goede oplossing is

Bijdrager
    jeroenimo

1 TB w00t !!

En dan naar DVD’s ben je (excuse le mot) gek geworden ?

Nee laten we eerlijk zijn dan zijn DVD’s geen optie meer

Helaas zijn de NAS’en van Lacie, Synology en Buffalo nog steeds relatief duur, (+- 1000 euro voor 2 TB), maar dan ben je wel in een keer klaar.
    Het voordeel is dat die dingen een hardware raid 5 hebben waarbij je een hoger zekerheid hebt voor je data..

Je zou ook nog kunnen kijken naar een oude tape drive maar goed da’s oude troep die je eigenlijk niet meer wilt gebruiken..

Bijdrager
    wontolla

Ik ken iemand die alles naar tapes doet, maar dat lijkt me niks in een normaal huis.
    het gaat me eigenlijk om de betrouwbaarheid als backup. Als die stomme HDs het opgeven, ben ik alles kwijt e dat zou jammer zijn.
    Ik zou er niet dood aan gaan of bankroet, maar toch.
    Het zal toch wel weer een stel HD’s worden
    een voor muziek, een voor foto’s en een voor de rest

Bijdrager
    wontolla

1000 euro voor 2 Tb is nog niet eens zo duur eigenlijk zeker niet als daar een raidsystem in zit

Bijdrager
    jeroenimo

Nou op zich wel hoor :

Effe d’r vanuitgaand dat je naar 2TB gaat

Ik zie 500GB schijven staan voor 170 euro , dus x4 is 680 € die moeten natuurlijk in externe behuizingen a 40 euro per stuk dus 160€ er bij … maakt 740 € voor 2TB aan data opslag !

Een NAS van 2 TB kost toch zo’n 1300€ dus da’s nogal een verschil!

Let wel die schijven in externe behuizingen hebben dus dan geen RAID .. Maar goed mirroren kan natuurlijk wel ! En dat kan wel uit als die schijven maar 170€ per stuk zijn..

Bijdrager
    wontolla

bedankt ik zal morgen eens naar mediamarkt gaan

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.