13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Ton

Opstarten zonder wachtwoord

als ik de computer opstart moet ik een wachtwoord invullen in een sleutel vakje
    kan iemand mij A u b. uitleggen hoe ik dit kan uitzetten
    ver.Ton

Inactief
    Anoniem

“Instellingen” –> “Gebruikers en Groepen” –> “Wijzig wachtwoord”. Vervolgens de vakjes waar je een nieuw wachtwoord op zou moeten geven gewoon leeg laten. Klik op “Wijzig wachtwoord”. Voila.

Bijdrager
    fixar

Of:

“Systeemvoorkeuren” –> “Gebruikers en Groepen” –> “Inlogopties” –> “Automatisch inloggen” –> aanzetten voor het gewenste account & 1x wachtwoord ingeven.

Het is minder verstandig om helemaal geen wachtwoord te gebruiken voor je systeem.

Besef je natuurlijk wel dat met het automatisch inloggen het voor andere mensen een stuk eenvoudiger wordt om bij al je (privé-)gegevens te komen.

Bijdrager
    Shmoo

Niet doen.. Laat gewoon een wachtwoord staan op je gebruikersprofiel, dit is wel een eerste basisstap in computeren.

Bijdrager
    GoeieDag

Als FileVault aan staat (en dat is tegenwoordig standaard), dan kun je dat helemaal niet meer uit zetten, en moet je altijd inloggen met een ww.

Bijdrager
    Ton

Mooi allemaal bedankt voor de reacties het is gelukt
    Ver.Ton

Bijdrager
    Shmoo
    GoeieDag op 16 augustus 2016

Als FileVault aan staat (en dat is tegenwoordig standaard), dan kun je dat helemaal niet meer uit zetten, en moet je altijd inloggen met een ww.

Ik dacht dat het volgens de wet niet standaard aangezet mocht worden door Apple?

Bijdrager
    GoeieDag

Wat weet iep er nu van?

Bijdrager
    GoeieDag

Maar het ligt in die zin wat subtieler: het OS/HD wordt niet standaard versleuteld met een nieuwe installatie. Alleen wordt het bij een eerste installatie van een modern Mac OS aangeboden met de de JA knop actief, dus zullen nu de meeste -nietwetende- gebruikers het dus ook aan zetten. Zoiets.

Bijdrager
    Shmoo

Lol

Bijdrager
    fixar

@Schmoo

Love that GIF!

En je hebt gelijk hoor… liever wél een wachtwoord gebruiken.

Vergelijk het maar met je auto. Laat je die met de sleutel in het contact en met draaiende motor staan wanneer je zelf de stad in gaat? Omdat dat zo handig is als je terugkomt bij je auto en snel weg wilt?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    fixar op 17 augustus 2016

En je hebt gelijk hoor… liever wél een wachtwoord gebruiken.

Sowieso een wachtwoord op je account hebben, al is het maar om te voorkomen dat een druk op Return voldoet om software te installeren. Een wachtwoord in moeten vullen voordat de computer te gebruiken is, daarvan zou ik zeggen: hangt af van de situatie. Ik vind het niet nodig met maar één gebruiker op een vaste computer (iMac, mini, e.d.) thuis, of een laptop die nooit buiten komt, maar op eentje in dezelfde situatie met meerdere gebruikers wel. Daarentegen een laptop die het huis wel eens verlaat of een computer op een kantoor o.i.d.: altijd zo instellen dat er ingelogd moet worden.

Bijdrager
    Shmoo

Wat als er dan ooit ingebroken wordt en ze nemen je vrijgezelle Mac mini mee met maar één gebruiker erop. Met een druk op de knop hebben mensen op vandaag toegang tot de je gegevens via Mail of Contacten. Je wilt niet weten hoeveel mensen nog steeds een Contact hebben in hun adresboek dat een pincode of toegangscode voor iets is. (Nokia tijdperk)

Ik kan mij alleen een situatie bedenken waar je een centrale computer hebt staan waar meerdere mensen op werken om bijv. pakbonnen uit te printen of een catalogus te bekijken en verder staat er geen gevoelige informatie op zo’n computer. Dan is het wel fijn als je niet steeds een wachtwoord hoeft in te tikken om in te loggen.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.