9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Aqua1

automated task binnen Photoshop/iPhoto

Kan ik van een folder vol jpg’s met een app als Photoshop of iPhoto automaties een html-file met thumbnails maken ? Zegmaar een online-fotoalbum.
    Nu moet ik iedere foto met de hand terugbrengen tot 800×600 pixels, dan nog een thumbnail maken en dan ook nog eens een html-pagina bouwen. Dat moet handiger kunnen, evt via een script ofzo.

Bijdrager
    sabine

In PS kun je PS zelf een webgalerie laten maken en ook de afbeeldingen laten verkleinen in 1 handeling.

Ga naar Bewerk en dan automatisch. Daar kun je een webgalerie maken. Beetje prutsen met de instellingen, die instelling kan ook je afbeeldingen meteen resizen. Hij maakt thumbnails, pagina’s alles wat je nodig hebt. Je zou het zo in 1 keer online kunnen zetten.

Verder kun je ook al je afbeeldingen dmv een handeling in 1 keer het juiste formaat doen verkrijgen door PS. Je gaat naar handelingen>nieuwe handeling> dan geef je een naam> en dan klik je op de ‘recordpijl’ onderin het palet.
    Dan open je het eerste bestand en geeft die het formaat wat je wilt dat ze krijgen. Dan sla je het op zoals je wilt. En dan sluit je het bestand. Dan klik je in de handelingen op de ‘stop’ knop.

Dan ga je weer naar Bewerk> Batch en dan selecteer je je zojuist gemaakte handeling. En dan kies je een bronmap en een doel map (die moeten altijd verschillen van elkaar is mijn ervaring). En dan gaat ie aan de slag :)

Succes

Bijdrager
    Aqua1

Ah, bedankt. “Automation” staat bij mij onder “file”, maar het zal wel hetzelfde zijn. Hij zegt halverwege dat ‘ie niet genoeg software heeft en of ik de benodigde software meteen wil downloaden. Nou doe ik dit nu voor het eerst en ik was niet van plan het vaker dan een paar keer per jaar te doen, dus heb ik een gekraake versie van PS. Kan ik dan veilig downloaden van Adobe ? Dat is ook de reden waarom ik dacht aan een zelfgemaakt script ofzo. Of misschien via iPhoto.

Dat “Nieuwe handeling” kan ik niet vinden. Hoe heet dat in het engels ? “Batch” staat bij mij weer onder “file”. Wel gevonden dus. Bedankt voor de info alvast.

Bijdrager
    Marc

Wanneer je gewoon fotoalbums wil maken voor het net zijn er tal van freeware progs te vinden die dit stadalone doen of vanuit iphoto. Kijk even op versiontracker en je zal er je gading wel vinden.

Bijdrager
    luc306

Iview multimedia doet het wat je graag wilt en sneller dan photoshop. GraphicConverter ook maar dan moet je het in meerdere handelingen doen.

Suc6

Bijdrager
    Aqua1

Bedankt. Ik ga uitpuzzelen hoe die apps werken.

Bijdrager
    Fokker3

Nog een erg aardige freeware app hiervoor is JAlbum http://www.datadosen.se/jalbum
    Een cross-platform Java app, waarmee je allerlei leuke albums kan maken, inclusief onderschriften enz enz. Behalve de meegeleverde templates zijn er via die website nog een heleboel andere templates te downloaden. De templates bepalen hoe je album eruit komt te zien. Aanrader!

Bijdrager
    JoepieNL

Een heel simpele manier is een Applescript (build web page) dat je kan draaien maar of dat het gewenste resulaat oplevert… Meer hierover vind je bijvoorbeeld http://www.macosxhints.com/article.php?story=20030601125215186 hier.

Bijdrager
    Aqua1

Hee, te gek. Psies wat ik bedoelde. Bedankt voor de tip.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.