7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    verwijderd-profiel

Autocomplete adres + woonplaats mbv postcode + huisnummer

Hallo,

Ik vroeg me af hoe het volgende gedaan wordt:

bij bijvoorbeeld een registratieformulier worden vaak de straatnaam en woonplaats vanzelf ingevuld wanneer de postcode en het huisnummer zijn ingevuld. Er staat wel wat op Google, maar ik vroeg me af wat nou het beste werkt.

Het is vast niet zo ingewikkeld dat je er dagen mee bezig bent neem ik aan?

En veel oplossingen die ik kan vinden zijn (natuurlijk) niet beschikbaar voor Nederland.

hopelijk kan iemand mij de juiste richting in helpen!

Bedankt

Bijdrager
    bbqwerty

Wil je weten hoe dit precies werkt?
    Is het niet zo dat er gewoon wordt gekeken naar een postcode, en wat er in die postcode voor huisnummers vallen en daarbij dan een straat pakken door middel van alles nagaan o.i.d.

Er zijn immers zo veel variaties op postcodes binnen een regio (bij ons bijvoorbeeld 1622 tm 1654 en dan ook nog eens verschillende lettercombo’s)

Bijdrager
    jf

Wat wil je precies weten eigenlijk? dat wordt me niet helemaal duidelijk.

De postcode is een unieke code die gekoppeld is aan een woonplaats en een straat. Oftewel: als je de postcode hebt, heb je ook de Woonplaats en de Straat.

Als je een database hebt van de postcodes met bijbehorende woonplaats en straat (die zijn volgens mij gewoon te koop of zelfs wel te vinden op internet), kun je die koppelen aan een formulier. Huisnummer er nog bij invullen en je hebt het complete adres.

Veel webshopsoftware en dergelijke heeft een koppeling met een postcodedatabse ingebouwd. Hoef je zelf helemaal niks meer voor te doen.

Voor een bekende postcodedatabase kijk: https://www.postcode.nl/?redirect=1 Daar staan ook de mogelijkheden om gebruik te maken van die postcodedatabase. Gratis is dat niet, ongetwijfeld zijn er op internet ook wel “gratis” databases te krijgen, maar de vraag is hoe goed die databases zijn. En zoals gezegd: in bijvoorbeeld webshopsoftware zit het vaak al ingebouwd en betaal je er via je licentie/abonnement voor.

Bijdrager
    verwijderd-profiel

@jf, bedankt voor je link, dit lijkt mij goed:

Het gaat me erom dat als de gebruiker bij het registreren de postcode en het huisnummer heeft ingevuld, dat de woonplaats en de straatnaam automatisch voor hem worden ingevuld.

Bijdrager
    jf

:nerd:

Tsja, die banner staat dus prominent in m’n link, maar wil je geloven dat ik er compleet overheen gelezen heb?

De functie die je wilt is eenvoudig te realiseren door die module te hanteren. Die haalt dan op basis van de postcode automatisch de straatnaam en woonplaats uit de database.

Bijdrager
    verwijderd-profiel

Bedankt.

Ik ga het eens proberen. Aangezien ik geen JavaScript kan wordt het wat moeilijker maar met Google lukt het wel.

Bijdrager
    Shmoo

http://angularjs.org

Dit is erg hip aan het worden, relatief eenvoudig te leren JS met geweldige functies.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.