10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    Ruben

[Opgelost] Auto unmount van een (flink) aantal schijven?

Weet iemand een universele methode (die werkt op alle OS X / macOS versies) om tijdens (of direct na) het inloggen een groot aantal schijven te unmounten?

De reden is dat ik zoveel met OS X en oude Macs rommel dat ik het een beetje beu werd om rond te leuren met installer CD’s, DVD’s, USB sticks en installaties via herstelpartities die vervolgens weer gaan zeikpijpen als je een oudere versie probeert te installeren.

Ik heb nu voor mijn gerommel en gehobby een 1TB USB3 schijf gemaakt met 16 aparte partities met bootable installers van OS X Lion (10.7) t/m macOS High Sierra (10.13) alsmede ook geinstalleerde versies van deze Mac OS X varianten. De laatste twee partities zijn een gedeelde data partitie en een partitie voor Snow Leopard die ik nog moet maken.

Werkt op zich allemaal prima en naar wens, ware het niet dat alle geïnstalleerde OS X versies na het booten nu dus een bende op het bureaublad geven. Naast de 16 partities op mijn schijf zijn natuurlijk ook nog eventuele schijven op de betreffende Mac zichtbaar.

Multiboot OS X / macOS

Liefst zou ik na het booten dus uitsluitend de OS X / macOS versie gemount zien vanwaar gestart is. Weet iemand een tool/script/terminal commando om grofweg alle schijven te unmounten? Het hoeft niet netjes te zijn, een commando om gewoon ALLES te unmounten (wat dan hopelijk weigert om de actieve partitie te unmounten) is ook prima.

Bedankt voor het medenken!

• Dit onderwerp is gewijzigd 2 maanden, 2 weken geleden door  Night. Reden: Topic opgelost

Moderator
    Night

Als je de ⌥ toets ingedrukt houdt bij het selecteren van Eject in het menu dat opent als je met de rechtermuisknop op een uit te werpen disk/partitie klikt, krijg je de optie om alle partities uit te werpen (zelfs het aantal wordt genoemd).

Je kan het ook via Applescript doen:

tell application "Finder" to eject (every disk whose ejectable is true and local volume is true and free space is not equal to 0)

let op: het and free space is not equal to 0 gedeelte voorkomt dat disks zonder vrije schijfruimte, zoals CD’s/DVD’s worden uitgeworpen. Wil je die ook uit laten werpen, haal dan dat gedeelte weg.

De schijf van waar je bent opgestart kan uiteraard niet verwijderd worden en die heb je ingesteld  bij de Systeemvoorkeuren onder Opstartdisk

“But, we have an app for that..!”
    Bijvoorbeeld deze:

https://www.macupdate.com/app/mac/50430/eject-everything

Bijdrager
    Ruben

Top! Beide manieren werken prima. De app op zich ook, maar pas vanaf 10.8. Ik denk dat ik voor de AppleScript methode ga omdat ik die nog een beetje kan finetunen als het moet. Hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord met verschillende mogelijkheden!:-)

Moderator
    Night

Graag gedaan en succes!

Bijdrager
    Franky Mac

Wel een beetje oppassen met die MacUpdate site. De software altijd bij de maker ervan downloaden, dus niet van MacUpdate.

https://www.security.nl/posting/548835/MacUpdate+verspreidde+besmette+software+met+cryptominer

Bijdrager
    Ruben

Bedankt voor de waarschuwing. Dit soort sites staan bij mij sowieso al jaren in de Google Chrome blocklist zodat ze niet naar voren komen bij zoekacties. Juist omdat het aanbieden van gratis software (of trials) die ook al bij de ontwikkelaar zelf te downloaden zijn totaal niets toevoegen behalve verdachte situaties of overbodig veel reclame. Veelal worden er ook “download managers” aangeboden die ik al helemaal niet vertrouw. Waarom zou ik in Godsnaam een app downloaden om iets te kunnen downloaden wat de browser in 1 muisklik en 10 seconden kan regelen? Maar nogmaals; bedankt voor de waarschuwing. Het gelinkte artikel bevestigd alleen maar mijn ideeën over dit soort sites.;-)

Bijdrager
    feek

Wat je kan doen is het scriptje van @night bewaren als Applicatie.

Dat doe je door je script in Scripteditor te bewaren:

Scripteditor > Archief > Bewaar > Structuur (kies programma).

Bewaar deze App op een logische locatie en sleep hem in je Login Items (Systeemvoorkeuren > Gebruikers en groepen > Kies Gebruike en Inloggen.

Zo worden direct na inloggen de disk ge-unmount (zonder een App-je  te downloaden van MacUpdate)

Moderator
    Night

@franky-mac: Wat je er vergeet bij te vertellen is dat dat alleen voorkwam met de automatische updateservice, niet met gewone links naar apps, die op hun beurt namelijk ook weer gewoon rechtstreeks linken naar de apps op de sites van de makers zelf.

Die downloadservice is een schilletje om de app heen met een eigen functionaliteit, maar dat is dus gevaarlijk gebleken.

Bijdrager
    Franky Mac

Sorry Night, maar ik vergeet helemaal niks erbij te vertellen (ik link alleen maar;-) .  Feit is dat er diverse links op de site MacUpdate gewijzigd waren, door de bad guys en als je dan die programma’s downloaden, dan kreeg je er een cripto-miner bij cadeau. Zie hier een screen shot:

Wat ik nog het meest kwalijk vind is dat er op de beginpagina van MacUpdate geen waarschuwing te zien is, er waren via hun site drie populaire programma’s met malware te downloaden. Hoelang dat het geval geweest is weet ik niet, maar een waarschuwing zou op zijn plaats zijn. Dan had had ik er nog begrip voor gehad, nu steken ze hun kop in het zand.

Moderator
    Night

Inderdaad erg kwalijk van de houders van de site om hiervan geen melding te maken op de homepage!

Gelukkig is men er nu achter en zullen ze 2x alles nagekeken hebben  en ik denk niet dat ze de reputatie van hun site op het spel willen zetten er nu nog malware op te hebben staan.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.