22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    Reinier J

Auteursrechten muziek geleverd bij Apple software

Hi all,

Ik zie even door de bomen het bos niet meer betreffende het gebruik van muziek geleverd bij Apple software.

Ik heb een foto slideshow filmpje gemaakt in Aperture (m4v) en heb daarbij 2 muziekfragmenten in gebruikt die standaard bij Aperture en iPhoto zitten. Deze wilde ik via iMovie uploaden naar Facebook. Dit is gelukt maar nu komt Facebook met de melding dat er auteursrechten rusten op de gebruikte muziek en de film is offline gezet. Nu kan je bezwaar maken maar ik wil even weten hoe eea nu echt zit en kom er zelf via Google niet uit. iedereen spreekt elkaar tegen.

Concreet is mijn vraag, Mag de standaard bijgeleverde muziek van Aperture, iPhoto, iMovie en Garageband nu wel of niet vrij gebruikt worden bij eigen gemaakte filmpjes op internet (Facebook, Hyves, Youtube enz, enz…)

Ik ben erg benieuwd wat jullie visie hier op is.

Groeten, Reinier

Bijdrager
    Dr. Maddox

Dit zijn de iLife voorwaarden mbt rechten voor geluid en muziek:

2B. You may use the Apple and third party audio content (“Audio Content”), contained in or otherwise included with the Apple Software, on a royalty-free basis, to create your own original soundtracks for your video and audio projects. You may broadcast and/or distribute your own soundtracks that were created using the Audio Content, however, individual samples, sound sets, or audio content may not be commercially or otherwise distributed on a standalone basis, nor may they be repackaged in whole or in part as audio samples, sound files, sound effects or music beds.

Bijdrager
    MBPuser

Punt E in de licensieovereenkomst in b.v. iMovie is daar heel duidelijk in: nee. Alleen voor prive gebruik toegestaan, voor alle andere gevallen dient toestemming te worden gevraagd.

Bijdrager
    Reinier J

Hi Dr Maddox,

Als ik het dus goed begrijp mag ik alle muziek dus wel publiekelijk (internet) gebruiken in een productie (eigen filmpjes e.d.) zolang ik er geen geld mee verdien en ik mag de muziek dus ook niet los verspreiden (aanbieden als mp3 e.d.)?

Bijdrager
    Dr. Maddox

Nee, nee, zelfgemaakte muziek gemaakt met samples uit Garageband mag wel. Het gebruik van complete soundtracks is volgens mij alleen voor privé gebruik. Zie opmerking MBPuser..

Tenminste, zo heb ik het begrepen…:confused:

Bijdrager
    Reinier J

pff… echt duidelijk is het niet hé, de één leest het zus en de ander weer zo…. :confuser:

Jammer dat ze zo ingewikkeld doen. de lol is er wel snel af om zelf wat te freubelen voor FaceBook, en dan te bedenken dat het alleen zichtbaar is voor vrienden en niet voor de hele wereld.:cry:

Bijdrager
    whispering

Ik lees er het volgende uit…

Er staat dat je met de meegeleverde muziek…
    “create your own original soundtracks for your video and audio projects”

Pal daarop staat…
    You may broadcast and/or distribute your own soundtracks that were created using the Audio Content.

De manier waarop Reinier J de muziek gebruikt past binnen deze voorwaarden en schendt daarmee dus niet de auteursrechten. Ook staat er niet dat je slechts een deel uit de songs mag gebruiken.

Wat niet mag is dat je de meegeleverde muziek zelfstandig verspreidt zonder dat het in een eigen project wordt toegepast.

Bijdrager
    MBPuser

Ik vind er niks onduidelijks aan.. Op het moment dat je creatie ‘deelt’ met anderen (FB, Hyves, YouTube enz) dan rusten er auteursrechten op. Gebruik je het alleen in een thuissituatie dan kan het ze niet schelen (logisch want dat valt toch niet te controleren).

Bijdrager
    whispering

Ik heb punt E opgezocht in de gebruikersvoorwaarden…

Ook daar staat niet in dat je het niet mag gebruiken op de manier waarop Reinier J de muziek toepast.

E. Except as may be provided herein, you may not use, extract or distribute, commercially or otherwise, on a standalone basis, any photographs, images, graphics, artwork, audio, video or similar assets (“Digital Materials”) contained within, or provided as a part of, the Apple Software, or otherwise use the Digital Materials outside the context of its intended use as part of the Apple Software.

Ook hier wordt aangegeven dat je het meegeleverde materiaal niet zelfstandig mag verspreiden, maar wel mag toepassen en verspreiden in eigen producties.

Bijdrager
    MBPuser

you may not use, extract or distribute, commercially or otherwise

Onder ‘otherwise’ vallen dus ook dit soort dingen.

Bijdrager
    whispering

Dat is niet het volledige verhaal…

you may not use, extract or distribute, commercially or otherwise, on a standalone basis,

Het verschil wordt hier gemaakt door de toevoeging… on a standalone bais.

Bijdrager
    Reinier J

De meningen zijn dus verdeeld:razz:

MBPuser, Zoals ik het lees, en blijkbaar Whispering ook, in wat Dr Maddox plaatste mag je wel gebruik maken van de muziek in eigen producties zolang er geen commercieel belang bij is en zolang je de muziek niet los openbaar maakt.

Sowieso vind ik dat Apple absoluut niet duidelijk in is wat nu wel en niet mag met de muziek. Dat je muziek gekocht via iTunes niet mag gebruiken is logisch maar muziek die als samples, voorbeelden of hoe je het noemen wilt, geleverd bij software waar je iets in kan maken (filmpjes, slideshows e.d.) zou mijns inziens vrij te gebruiken moeten zijn. Hoe zit dat dan bijvoorbeeld bij de temptaties die bij, bijvoorbeeld DVD Studio Pro zitten, rusten daar ook rechten op, of mag je die wel vrij gebruiken bij Commerciële dvd’s? Hier betreft het immers software voor professioneel gebruik.

’t blijft iig een wollig verhaal over het gebruik van de muziek… :slant:

Bijdrager
    whispering

Ik heb zelfs het idee dat je een eigen productie met gebruikmaking van de ‘apple muziek’ ook commercieel mag verspreiden.

you may not use, extract or distribute, commercially or otherwise, on a standalone basis,

Naar mijn idee slaat het ‘on a standalone basis’ terug op de passage ervoor…
    ‘you may not use, extract or distribute, commercially or otherwise’

Er staan geen restricties aangegeven als je de muziek niet ‘on a standalone basis’ gebruikt.

Ook staat er in E dat je de muziek mag gebruiken voor het beoogde doel waarvoor zij meegeleverd worden. Ook daarin wordt niet gesproken over al of niet commerciële verspreiding.

Bijdrager
    MBPuser

Het zou me niks verbazen dat de licensieovereenkomsten e.d. precies zo vaag geschreven zijn dat als je alles doorgelezen hebt je weer terug bij het begin ben en alsnog niks weet:lol:

Bijdrager
    seb88

Je mag de samples wel gebruiken (royalty-free). Dus dat betekent dat je geen royaltys hoeft te betalen als je een filmpje doorverkoopt met de muziek.

Wat je niet mag doen is de samples opnieuw verpakken en bijvoorbeeld alleen de geluiden doorverkopen als sample pack (los dus).

Bijdrager
    Reinier J

@ MBPuser, in dat geval ben ik benieuwd hoe Buma/Stemra dan omgaat met dat soort dingen. Voor de wet moet het lijkt mij wel duidelijk zijn, het is ja of nee… geen misschien…. (helaas heeft de Buma ook een erg slechte reputatie voor wat betreft dit soort zaken en weten ze daar ook niet exact hoe eea in elkaar steekt)

Maar goed, voor alsnog blijft het vaag en weet je als eindgebruiker niet goed waar je aan toe bent omdat diverse partijen, Apple en FaceBook in dit geval, niet eenduidig en vooral niet duidelijk zijn voor wat wel en niet mag. :thumbsdown:

Bijdrager
    Reinier J

@ seb, zo lees ik het ook, maar! FaceBook komt met een melding na de upload dat de film geweigerd wordt ivm gebruikte muziek. Nu snap ik ook wel dat ze niet 100% goed werkende filters hebben om automatisch uit te filteren wanneer muziek copyright heeft of rechtenvrij is. Je kunt iig een bezwaar indienen dat je het er niet mee eens bent, op straffe van meineed!!! dit is toch wel erg zwaar allemaal voor een filmpje van 9 minuten met vakantiefoto’s… :slant:

Bijdrager
    Hansi2124

Ik zou gewoon bezwaar maken. Laten zij het dan maar exact uitleggen! Met hun tekst kan je dan weer verder…..
    Overigens heb ik zelf geen Facebook, maar heb wel zoiets dergelijks met youtube meegemaakt. Maar mijn zelfgemaakte muziek m.b.v. Garageband is nog steeds bij het filmpje te beluisteren.

Bijdrager
    Reinier J

@ Hansi2124, Ik ga dat maar eens proberen inderdaad. eens horen wat hun visie is m.b.t. de bijgeleverde muziek.

Bijdrager
    BartbookAir

Dit lijkt me vrij duidelijk:

http://support.apple.com/kb/HT2931?viewlocale=nl_NL

“Maakt u zich dus geen zorgen, u kunt met GarageBand commerciële muziek maken. U mag alleen de loops niet als loops verspreiden.”
    Dus je mag die muziek gerust gebruiken voor je filmpje dat je op facebook post.

Bijdrager
    seb88

@ Hansi2124, Ik ga dat maar eens proberen inderdaad. eens horen wat hun visie is m.b.t. de bijgeleverde muziek.

Dit is een algemeen probleem in copyright land. Vooral op youtube.

Als een artiest een nummer uitgeeft met royalty free samples wordt het door youtube gezien als een nummer van die ene artiest. Hij claimt namelijk dat het zijn copyright is. Het gevolg is als andere mensen gebruik maken van dezelfde sample en hun versie uploaden een claim krijgen dat ze copyright schenden.

Altijd lastig verhaal, maar je kan gewoon aantonen dat het echt royalty free samples zijn dus gewoon bezwaar maken.

Bijdrager
    rfmcomposer

Ben het eens met degenen die zeggen dat het zou mogen. Alleen standalone iets er mee doen mag niet.

Als je meer wilt weten over muziekrechten (o.a. bij films), kijk dan eens op mijn website:

http://www.woutersiteur.nl/nl/muziekrechten

En voor gratis rechtenvrije muziek en nog meer info over muziekrechten:

Free Background Music For Movies-Films-Websites-TV-Games-Commercials

Ik ben bezig met een Engelstalige video getiteld “music licensing & copyrights for dummies, everything you need to know when using music for video, movies, adverts, internet, games, rtv, presentations, …”. Als je je aameldt op BackgroundMusicForFree.com krijg je vanzelf bericht wanneer ie online gaat.

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.