9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    John Post

Auteursrecht op meegeleverde FCP audiotracks

Ik ben aan het zoeken geweest binnen het forum maar kan hier niets over vinden.
    Ik heb een videoproductie gemaakt voor een klant. Hierbij muziek gebruikt uit de FCP suite. Nu moeten hier 200 exemplaren van gedupliceerd worden.
    Moet hier nu ook nog een aanvraag voor naar de Buma? De muziek mag je toch rechtenvrij gebruiken?

Bij het dupliceer bedrijf vragen ze namelijk naar de toestemming voor de Bumarechten.

Bijdrager
    Yaris
    Bijdrager
    John Post

Wat is ‘library music’, ‘stock music’ of ‘production music’
    Dit is muziek die speciaal is gecomponeerd en opgenomen voor gebruik in audiovisuele programma’s. De muziek is goed bruikbaar voor audiovisuele producties, doordat het vaak instrumentaal en makkelijk te monteren (‘snijdbaar’) is. Voor gebruik van ‘library music’ verleent Stemra meestal direct toestemming.

Dit is wat Buma aangeeft. Maar het kan toch niet zo zijn dat je over rechtenvrije muziek Buma nog weer om toestemming moet gaan vragen, die je dan toch krijgt?

Bijdrager
    MDF

De loops en muziek uit FCP suite zijn inderdaad rechtenvrij.
    Ik heb twee jaar geleden enkele video’s geproduceerd en er achteraf 500 ex op DVD laten dupliceren.

Afhankelijk van het copieerbedrijf waarmee je werkt wordt er meestal naar een schriftelijke toestemming gevraagd van SABAM (Belgische variant van Buma/Stemra). In mijn geval heeft het copieerbedrijf waarmee ik regelmatig werk, me dit niet gevraagd. Het ging telkens om bedrijfsfilms met muziek van FCP die ik in Garageband had bewerkt. Maar ik weet dat dit copieerbedrijf het zeker nodig heeft als het gaat om duplicatie van audio CD’s.

Ter info:op de DVD’s heb ik op de hoes bij de credits vermeld:
    MUSIC: GARAGEBAND

Bijdrager
    John Post

Ter info:op de DVD’s heb ik op de hoes bij de credits vermeld:
    MUSIC: GARAGEBAND

MDF bedankt voor de Tip. Ik heb ook een lijntje uitgezet bij de Buma. Als ik een antwoord heb zal ik het hier ook even melden. Misschien dat anderen er in de toekomst ook wat aan hebben.

Bijdrager
    Schobbejak

Je moet bij de Buma/Stemra vragen om een zg. NS verklaring als jezelf niet geregistraard bent bji de Buma/Stemra.
    je krijgt dan een kopie brief die tevens naar het dupliceerbedrijf gestuurd wordt.
    Die (NS) brief geldt als aanmelding voor (jouw) muziek.

Bijdrager
    dockus

Ander vraagje,

Waar kun je deze bestanden vinden binnen het pakket?

Bijdrager
    John Post

Beetje late reactie maar in studio2 zit het pakket Soundtrack de bijgeleverde dvd’s bevatten een heleboel audio die rechtenvrij is. Deze kun je dus ook gebruiken in FCP.

Bijdrager
    Schobbejak

erg late reactie van de Buma/Stemra maar beter laat dan nooit,
    IK HOOP DAT JULLIE HIER IETS AAN HEBBEN

Qute = email Buma/Stemra

Beste …..,

Voor iedere vastlegging van muziek op een geluidsdrager moet altijd voorafgaand aan de productie toestemming worden gevraagd aan Stemra. Zonder de Stemra toestemming mag de fabrikant de geluidsdrager namelijk niet produceren. U dient hiertoe het formulier “Aanvraag voor toestemming productie in eigen beheer” in te vullen. Als de door u opgegeven werken tot het Stemra-repertoire behoren, dient u een bepaalde vergoeding af te dragen aan Stemra. Als de werken niet tot het Stemra-repertoire behoren, hoeft u uiteraard niets aan Stemra af te dragen. Pas als Stemra heeft kunnen bepalen van wiens repertoire er gebruik wordt gemaakt, zal de fabrikant toestemming worden verleend de productie aan te vangen.

U mag overigens maximaal 100 stuks zelf branden en bij een hoger aantal moet er worden geperst bij een fabrikant een fabrikage-contract.

Met vriendelijke groet,

Sherice Hudson

Stemra Individuele Licenties

Buma/Stemra
    Siriusdreef 22-28
    2132 WT Hoofddorp
    Tel. 023-799 7245
    Fax 023-799 7702

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.