8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    MDW

Audio van een schermopname met QuickTime

De schermopname met QT werkt goed op mijn iMac.

Ik heb nu Boom2 op mijn iMac gezet. Dit is een software waarmee het uitgaande geluid sterk kan verbeterd worden (ruimtelijker).

Ik heb een filmmontage gemaakt met imovie, maar de klank is niet zo goed. Als ik het geluid via Boom2 weergeef klinkt het een stuk beter. Daarom probeerde ik via een schermopname met QT dat geluid op te nemen zodat ik het verbeterde geluid terug onder mijn filmmontage kon plakken.

Nu blijkt dat de schermopname van QT de verbeterde klank niet opneemt, maar wel de originele klank die bij de film hoort.

Is er een software waarmee ik dit wel kan doen?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Volgens mij gaat dat niet werken. Ik heb Boom ook en ik heb begrepen dat deze plug-in het oorspronkelijke geluidssignaal onderschept vlak voordat het naar de speakers gaat en verbetert. Het verbetert dus niet het geluidspoor zelf. Dus zodra je iets afspeelt doet Boom zijn werk maar laat het oorspronkelijke geluid ongemoeid. Als je nu b.v. je film importeert in iMovie (of Garagband) dan verbetert Boom het geluid bij afspelen maar neem je iets op of kopieer / exporteer je een geluidspoor dan is dat nog steeds het originele onveranderde geluid.

Wat je moet doen is de film openen in Garageband (ik neem aan dat je geen Logic Pro hebt) en dan via de geluidsfilters het geluid zelf verbeteren. Klik in de menubalk van Garageband op “weergave -> Toon Smart controls”. Klik dan onderaan in het venster op “Regelaars” en dan “Spoor” of “Master”.

Via de plug-ins kun je dan effecten toevoegen. Reverb plug-ins voor het ruimtelijke effect en verder heb je o.a. een equalizer en effecten voor de dynamiek, bassen en meerstemmigheid (chorus). Of je deze plug-ins ook daadwerkelijk ziet staan hangt af van wat je op dit gebied geïnstalleerd hebt. Ik werk zelf met Logic Pro dus ik weet eigenlijk niet welke plug-ins er standaard bij Garagband worden geleverd. (Garageband is een sterk uitgeklede Logic Pro als het ware). Als je Garageband niet hebt kun je dat gratis krijgen in de App-Store.

Hou er ook rekening mee dat je het oorspronkelijke geluid niet overdreven verbetert want dat is een veelgemaakte fout vooral bij audio beginners.

Bijdrager
    MDW

Bedankt voor de info.

Ik heb gagageband, maar kan daar toch het effect van Boom voorlopig niet mee reproduceren omdat ik het quasi nooit gebruik.

Ik werk meestal met Final Cut express voor videomontages, en de audiomogelijkheden zijn voldoende om even iets bij te werken, … maar een ruimtelijk effect kan ik er niet in maken.

Ik heb juist Cubase gekocht, ik moet het nog helemaal leren gebruiken, en mogelijk ligt daar een oplossing.

Ik had gehoopt dat er een  app bestond die audio kon aftappen achter de Boom-insert. Moet zeker bestaan.

Bijdrager
    KarelWillem

Heb je op een iMac nog audio-in èn audio-out? Nee hè?

Anders lus je een 3.5mm kabeltje van de ene naar de andere poort, geeft in audio-voorkeuren aan welke poort je voor geluidsinvoer gebruikt, en opnemen maar.

Anders lost een USB-geluidskaartje van een euro of 5 dat probleem op.

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 1 week geleden door  KarelWillem.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Sinds de ingebouwde webcam is ook de microfoon ingebouwd. Je kunt dus wel een mini-plug aansluiten (voor speakers dus of koptelefoon) maar dat signaal kan niet meer naar binnen.

Er bestaan 3.5 mm jack -> USB adapters. Maar ik weet niet wat daar de bedoeling van is want werkt dit wel voor audio op een Mac?

Bijdrager
    KarelWillem

Die eerste paar kabels in je voorbeeld doen niets.

Vanaf nummer vier ga je in de goede richting.

Die van 14,95 kost in werkelijkheid (die hangt aan mijn Mac)…

Ik prik er een in mijn USB-poort, en hoppa (USB PnP Sound Device):

Daar zit zowel een out- als input op, en werkt standaard op een Mac.

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Je kan het audiospoor apart door een audio plugin halen.  DUs niet via Schermopname maar direct in je AV-editor.

In alle AV software zit dat. Desnoods in gratis audio software als Audition.

Compressor / limiter heb je nodig, plus misschien wat EQ. Meer niet.

Heel misschien nog een exciter of iets vergelkijbaars maar dit is niet aan te raden.

Bijdrager
    stel maar

Tot en met de iMac van mid 2011 is er een aparte audio-uit en audio ingang.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.