10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    bawet

Audio uit MacBook naar Philips TV

Beste allemaal,

Na enige tijd het internet af gespeurd te hebben wil ik toch mijn vraag aan jullie kwijt.
    Ik wil graag mijn MacBook Unibidy via hdmi aansluiten op mijn Philips TV.

Dit wil ik doen met een een mini-display -> hdmi adapter.

Maar nu het geluid, ik wil het geluid eerst op mijn TV aansluiten en later op een, nog uit te zoeken, Home Cinema Set.. Ik wil het liefst gebruik maken van de optische geluids uitvoer van de MacBook. Op de TV zit ook een mini aansluiting, ze noemen het een “PC audio in” in de handleiding…

Welke kabel kan ik het best gaan gebruiken om dit geluid zo goed mogelijk uit mijn TV te laten komen?
    En waarmee moet ik rekening houden als ik een home cinema set aanschaf wat audio in betreft? Het liefst 5.1 oid.
    Welke kabels zou je daar dan voor nodig hebben wanneer ik mijn MB daarop aan wil sluiten?

Zo, dat ben ik kwijt, nu maar hopen dat jullie hier antwoorden op hebben. Alvast bedankt!

Bijdrager
    Dagaloni

Hee Welkom op het forum!

Ik heb er niet heel veel verstand van maar ik ga een poging wagen.

Ik sluit mijn mac altijd met een mini jack kabel aan op de versterker. Werkt prima en fantastisch geluid!

Geblokkeerd
    Anoniem

Wil je 5.1 audio vanaf je MacBook naar je Cinema set?
    Dan is het ’t handigst als je op de Cinema set een HDMI of Optische ingang hebt.
    Anders kom je al snel aan het rood-witte aansluitinkje, wat alleen Stereo geeft:)

Dus je hebt nodig:
    – een verloopstekkertje van Mini-Displayport naar HDMI
    – HDMI-kabeltje
    – Een Optical Audio-kabeltje óf HDMI-kabeltje

Overigens, als je je TV via HDMI o.i.d. aansluit op je nieuwe Cinema set,
    dan heb je niet perse een extra audio-kabel nodig van de MacBook naar de Cinema set.
    Je audio kan dan via de TV naar de Cinema set laten lopen:-)

Mvg,
    Joram

Bijdrager
    floor

Joram, volgens mij kan de displayport van een macbook toch geen geluid uitvoeren? Dus een displayport – hdmi kan toch geen geluid naar de tv doorvoeren? Of vergis ik me daarin?

Bijdrager
    Pieterr

@floor: Correct. Er komt geen audio uit de mini-DisplayPort connector van Apple.

Er is overigens vaak genoeg beproken wat je nodig hebt om je (nieuwe) MacBook (Pro) op je TV aan te sluiten.
    Bv hier: http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=149206

Geblokkeerd
    Anoniem

Ah, je hebt helemaal gelijk Floor!

Ik was even in de war met die HDMI-kabel, hehe.
    Maar inderdaad… je hebt met zo’n Display-port kabeltje hoe-dan-ook
    een apart kabeltje naar je Cinema Set nodig voor de audio:)

Bijdrager
    jabesse

Ik heb een vergelijkbare opstelling.
    Ik gebruik een simpel stereo-kabeltje (met mini-jack aan beide kanten) vanaf de koptelefoonaansluiting op de Mac naar die speciale PC audio in poort.

Hoewel ik niet geprobeerd heb om het geluid direct naar m’n Home Cinema set te sturen, verwacht ik dan synchronisatieproblemen. In het HDMI-signaal zit wat vertraging (probeer maar met je muis). Die PC audio in poort op je TV is daar speciaal voor: die zou diezelfde vertraging ook in het geluid zetten. Zo loopt beeld en geluid synchroon. Gebruik je die niet, dan heb je dus kans dat het beeld achter gaat lopen t.o.v. het geluid…!

edit: typo

Bijdrager
    bawet

Super, wat een replies zeg..:) Mooie tips. Ik ga even kijken hoe het komt met de vertraging met de hdmi kabel.
    Ik heb eerder de laptop via VGA aangesloten op een andere tv en het geluid via Tulp rood/wit op cinema set aangesloten. Hier was geen enkele vertraging merkbaar…

Ik wacht even op mijn kabels die uit Amerika naar Friesland moeten komen.

Ik ben nog wel benieuwd naar hoe ik het best 5.1 uit mijn Macbook kan halen… En waar ik op moet letten bij aanschaf van een Home Cinema Set met betrekking tot de audio ingang… Het lijkt mij dat ik ook de HDMI van de MacBook straks kan aansluiten op de Cinema Set, toch? Net zoals je er een externe Blu ray op aansluit..

Oant asen…

Bijdrager
    Pieterr
    ”bawet”

Ik ga even kijken hoe het komt met de vertraging met de hdmi kabel.

Vertraging zit niet in de kabel, maar in (de videoprocessing van) je TV.

”bawet”

Ik ben nog wel benieuwd naar hoe ik het best 5.1 uit mijn Macbook kan halen… En waar ik op moet letten bij aanschaf van een Home Cinema Set met betrekking tot de audio ingang…

De enige manier om dat aan de praat te krijgen is als je een Home Cinema Set koopt met een digitale optische ingang (TOSlink).

Bijdrager
    computer space

Met VLC kan je vertraging van beeld of geluid compenseren.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.