9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    corneeltje

Audio quantize: Logic Pro versus GB3

In GaragaBand zit een hele handige feature waarbij je audio kunt quantizen. Wat is de handigste manier om dat te doen in Logic Pro 7.3?

Een andere te gekke feature uit GB is dat je een zanger die wat valt zingt zijn stem kunt ‘bijtrekken’. Hoe doe je dat het beste in Logic Pro?

Merci.

Bijdrager
    Padje

Quantizen –> Strip silence en dan goed zetten. niet vergeten crossfades te gebruiken waar nodig, dat kan je ook automatisch doen voor elke (geselecteerde) region

Tunen –> logic heeft een plug daarvoor kan niet op de naam komen vind hem ook niet zo goed werken.
    Eventueel in sample editor groove & pitch machine gebruiken of melodyne of autotune. Die laatste twee zijn in au plug te verkrijgen dacht ik.

Bijdrager
    corneeltje

Een omslachtige mogelijkheid mogelijkheid is wellicht ook een partij importeren in GB, daar het effect toepassen en daarna terugzetten in Logic… Maar da’s zeer onhandig uiteraard.

Bijdrager
    Hanky Dussen

Als je van een audiobestand een Apple-loop maakt, dan kan je er er mee doen wat je wilt : stretchen, pitchen, quantiseren, etc..
    In je programma-map zit het programma Apple Loop Utility : daar maak je Apple-loops mee. Importeer je audio-bestand(en) dus daarin en stel een aantal zaken in.

Overigens, audio die is opgenomen (en dus niet geimporteerd) in Logic is sowieso meteen ‘stretchbaar’ en dus al een Apple Loop.

Over zang-pitching/tuning : In Logic Pro 7 zit een mooi plug-in daarvoor : pitch correction.

Bijdrager
    corneeltje

Ik heb die pitch correction net even geprobeerd maar kreeg daar niet onmiddellijk het speciale effect in dat je krijg als in GB de pitch correction op 100% zet.

Wat ik ook eens geprobeerd heb ivm audio quantize is de ‘follow tempo’ links boven aanvinken. Maar dat gaf een nogal verstoord geluid. Moet ik dan ook ‘loop’ aanvinken?

Groeten.

Bijdrager
    Hanky Dussen

‘Follow tempo’ vervormt het geluid als het teveel afwijkt van het originele tempo. Dus als je een beat van 75 bpm afspeelt op 140 bpm, dan klinkt dat meestal niet helemaal lekker meer….Niet teveel afwijken va het originele tempo is het advies.
    ‘Loop’ is iets anders : da’s gewoon het oneindig laten afspelen van een audio-bestand.

Bijdrager
    corneeltje

Ik maakte een sprong van 5 BPM en de wave leek in stukjes gebroken. Zo klonk het. Nu ja, ik speel in zulke gevallen toch liever opnieuw in. Er gaat niets boven een originele wave! Maar is dat dan de functie ‘time stretching’ of zit die nog ergens anders?

Groeten.

Bijdrager
    corneeltje

Heb de Quantize Engine even uitgeprobeerd. Maar klopt het dat dit niet ongedaan gemaakt kan worden? Of is dat enkel bij Apple loops? Het lijkt wel erop of eronder zo…

(Raar dat ik steeds maar op van die vervelende “tekortkomingen” stoot in Logic Pro…)

Bijdrager
    corneeltje

Ik heb wat zitten opzoeken over de Melodyne plugin, de demo geprobeerd en vrijwel onmiddellijk daarna online gekocht. In – druk – wek – kend stukje speelgoed !

Bedankt voor de tip.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.