30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 40)
  • Q:
    Bijdrager
    stefonline

Audio opnemen op een mac lijkt onmogellijk.

Beste iedereen,

Ik ben al jaren een zeer tevreden mac gebruiker en denk dat ik er ondertussen wel iets vanaf weet. Maar nu.

Ik zou heel graag b.v. van Youtube, of een browser een stukje audio willen opnemen. En dan niet door de microfoon.

Voorheen had ik daar een app voor “audio recorder” maar die doet het niet meer op mijn nieuwe macbookPro

Ik probeerde:
    Een aantal gratis apps maar die kunnen alleen door de microfoon opnemen.
    Audacity…. Daar krijg ik het ook niet voor elkaar om audio van het systeem op te nemen
    Adobe Audition 2020 zelfde verhaal….
    Van vroeger ken ik Audio Hijack en dat deed het perfect maar om nu €72 te gaan betalen om een stukje audio op te nemen.

Mijn vraag is dus hoe kan ik audio van bv youtube of elke andere bron opnemen?

Groet

Stefan

Bijdrager
    sedikit

Ik kan even niet zo gauw op de naam komen, maar er is een programmaatje wat alleen het geluid uit een YouTube-filmpje opneemt. Ik doe het meestal met MPEG Streamclip

http://www.squared5.com/svideo/mpeg-streamclip-mac.html

Je downloadt het filmpje/speel het af met MPEG Streamclip/File/Export audio/kies een optie

Bijdrager
    stefonline

@sedikit ik ga het gelijk proberen…. Alvast bedankt

Bijdrager
    stefonline

@sedikit ‘MPEG Streamclip’ moet worden bijgewerkt.

Doet het dus helaas ook niet meer

Bijdrager
    sedikit

Je hebt waarschijnlijk een tamelijk nieuw OS (ik zit op de Mavericks en de El Capitan). Dus onder voorbehoud:

ik zie dat het ook gaat met de QuickTime Player/Archief/Exporteer/Alleen audio

Edit: ik weet nu hoe dat programmaatje heet waarover ik het had. YouTube naar mp3. Nadeel is dus dat het bestand een mp3 is.

https://www.machelp.nl/mactips/muziek-downloaden-van-youtube-naar-mp3

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 4 dagen geleden door sedikit.
    Bijdrager
    stefonline

@sedikit Quicktime neemt ook alleen op via de microfoon.

Dan zal ik een oudere mac moeten gaan zoeken om een stukje audio op te gaan nemen. Wel teleurstellend voor een € 3000 laptop haha

Bijdrager
    Dick de Roos

Quicktime kan toch ook alleen audio exporteren?

1.  Open het videobestand in Quicktime player
    2.  Ga in de menubalk naar ‘Achief
    3.  Klik op ‘Exporteer als..’
    4.  Selecteer bij structuur de optie ‘Alleen audio

Het wordt geëxporteerd als een .m4a bestand.

Zoiets dus.

Maar ik praat nu vanuit 10.14.6  (MacOS Mojave)

Bijdrager
    stefonline

@Dick de Roos ik wil niet exporteren…… ik wil opnemen en dan later exporteren

Bijdrager
    Hans

Alleen opnemen, dan ben je hier ook waarschijnlijk niets mee: https://www.any-video-converter.com/products/mac_video_converter_freeware/

Kan wel video naar audio converteren etc …

Bijdrager
    sedikit

<p class=”cite”>stefonline op 17 juli 2020 om 17:46</p>
    @Dick de Roos ik wil niet exporteren…… ik wil opnemen en dan later exporteren

Ik begrijp eerlijk gezegd geen snars meer van  je probleem:

-het is belachelijk dat je een oude computer/ ouder systeem zou moeten gebruiken om de audio van een filmpje op te nemen. Dan “lees” je de geadvisserde/gebruikte programmaatje niet goed.

-je downloadt het filmpje, al of niet met het al geëxtraheerde audio bestand

-je haalt de audio uit het filmpje (exporteer)/Je  “savet” het waar je wilt, en dan kun je het “exporteren”(verzenden ) naar b,v, Columbia. Timbuktu enz

-her audio-bestand  staat, na bovenstaande acties, toch gewoon ergens op je computer? Kun je er nog van alles mee doen wat je wilt.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik gebruik Boom 3D, die de audio op je Mac kan beïnvloeden.

En als bijkomend voordeel heeft dat het in Quicktime kan fungeren als ‘microfoon’ voor je Mac-Audio.

Bijdrager
    stefonline

@sedikit ik zal het wat duidelijker proberen uit te leggen. EN misschien snap ik er wel niets van dat kan ook.

Ik wil geen film downloaden om dan de audio eruit te halen. btw van youtube een film downloaden is nog lastiger dan wat ik wil

Het enige wat ik wil is van een bron. b.v. youtube, website  of welke andere bron dan ook audio opnemen. Meer niet.

Ik wil het geluid en geen film. gewoon een audio opname van iets, behalve de micro in mijn macbook dat wil ik niet.

Uiteindelijk kan ik een een jackplug in mijn macbook stoppen en dan het signaal met iets anders opnemen…… ik kom er wel uit. Maar dat moet toch makkelijker kunnen. Gewoon geluid opnemen meer niet. Dat schijnt een € 3000 laptop dus niet te kunnen.

Of ik weet nog niet hoe. En dat hoop ik hier dan te leren.

Bijdrager
    stefonline

@KarelWillem dank voor de tip maar dat is niet wat ik nodig heb om alleen iets op te nemen denk ik

Bijdrager
    sedikit

@KarelWillem, is Boom niet alleen bedoeld om het standaard-volume van de Mac op te krikken (en dus niets doet met de kwaliteit)? En dan nog: de TS zal toch eerst het audio-bestand op z’n computer moeten hebben?

Bijdrager
    stefonline

<p class=”cite”>sedikit op 17 juli 2020 om 18:13</p>
    @KarelWillem, is Boom niet allee om het standaard-volume van de Mac op te krikken (en dus niets doet met de kwaliteit)? En dan nog: de TS zal toch eerst het audio-bestand op z’n computer moeten hebben?

klopt

Bijdrager
    sedikit

@stefonline,

Als je niet een programmaatje gebruikt wat het geluid direct opneemt (ik heb je een paar namen gegeven) van YouTube , is het toch geen enkel bezwaar even het filmpje in z’n geheel te downloaden en het geluid eruit te halen? Ik heb het idee dat je niet weet hoe je dat met de geadviseerde programma’s moet doen. Kost enig leeswerk en moeite. Ik geef het op, met, zoals dat heet, „met alle respect”  😊

Bijdrager
    stefonline

@sedikit ik geef het nog niet op! haha. en ik bedank je ook voor de moeite.
    Als finale:

Ik wil geen film downloaden ik wil geluid opnemen. Vaak zijn het geen films maar gewoon geluid.
    Je linkjes naar handige appjes waardeer ik erg  maar ik wil geen app kopen voor zo iets eenvoudigs. (dat had ik al eens gedaan maar die werkt niet meer)

Mijn conclusie is dat je met een nieuwe mac geen geluid kan opnemen anders dan de microfoon.

Maar inmiddels gelukt….. WIndows installeren was de oplossing!

Mijn dank is wederom groot voor alle reacties

Bijdrager
    Kwadraatje

<p class=”cite”>stefonline op 17 juli 2020 om 18:53</p>
    Mijn conclusie is dat je met een nieuwe mac geen geluid kan opnemen anders dan de microfoon.

Dat heb je dan mis: https://github.com/ExistentialAudio/BlackHole

Bijdrager
    ahnl

Zoek eens op ‘SoundFlower’. Als je dat installeert kun je bij geluidsinstellingen selecteren dat het geluid van de Mac niet naar de speaker gaat, maar naar het SoundFlower device. Vervolgens kun je in Quicktime dan selecteren dat niet opgenomen moet worden met de microfoon, maar van het SoundFlower device. Werkt om alle geluiden die normaal uit de speaker komen op te nemen.

Bijdrager
    stefonline

@Kwadraatje @ahnl ik ga dit meer zeer goede moed onderzoeken. Ik laat het weten.

Bijdrager
    bupaul

Ik gebruik voor YouTube het programma YouTube naar MP3 of MP4. Daarna in iTunes, om vervolgens te importeren in Garageband. Daar kun je knippen wat je wil.

Zo maak ik ook mijn gepersonaliseerde ringtones.

Bijdrager
    TheBigZ

<p class=”cite”>ahnl op 17 juli 2020 om 19:33</p>
    Zoek eens op ‘SoundFlower’.

+1

Zie ook:

Opnemen met Audacity geluid Mac: niet mogelijk?

Bijdrager
    TheBigZ

<p class=”cite”>Kwadraatje op 17 juli 2020 om 19:16</p>

<p class=”cite”>stefonline op 17 juli 2020 om 18:53</p>

Dat heb je dan mis: https://github.com/ExistentialAudio/BlackHole

+1

Blackhole routes audio between Mac apps, even on Catalina, as ideal Soundflower alternative

Bijdrager
    stefonline

@Serge_dg70 soundflower werkt niet op catalina

Bijdrager
    KarelWillem

sedikit op 17 juli 2020 om 18:13

@KarelWillem, is Boom niet alleen bedoeld om het standaard-volume van de Mac op te krikken …? En dan nog: de TS zal toch eerst het audio-bestand op z’n computer moeten hebben?

Nee, en nee.

Schermopname via Quicktime:

(kan bij wijze van spreke een vierkante cm van je beeld zijn, dus compact bestand)

> Geluid via Boom.

Resultaat: een Quicktime-film > bewaar als Audio-bestand > klaar.

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 4 dagen geleden door KarelWillem.
    Bijdrager
    TheBigZ

stefonline op 17 juli 2020 om 20:08

@Serge_dg70 soundflower werkt niet op catalina

Maar blackhole dus wel.

Bijdrager
    stefonline

@TheBigZ ik ben bezig te ontdekken hoe het werkt en te configureren. Ik denk ook wel dat blackhole de permanente oplossing is. Ik probeer het met audacity werkend te krijgen

Bijdrager
    TheBigZ

(y)

Bijdrager
    ahnl

Mocht Blackhole niet werken:  Soundflower werkt wel op Catalina, echter installatie vereist wat trucs om het geïnstalleerd te krijgen. Zie https://soundflower.en.softonic.com/mac

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 4 dagen geleden door ahnl.
30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 40)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.