8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Mrwhoopie

Audio Niveau vraag

Ik neem live optreden en sets op met een Tascam DR 100mk3 hij neemt dit op in een WAV file, als ik deze importeer naar iTunes zakt het volume zeer fel, deze nummers moet ik beduidend harder zetten dan andere terwijl het geluid perfect goed afgemixed is opgenomen.

Als ik dan in iTunes kijk bij volume van de song zelf staat deze op +6dB en de aangekochte nummer van de store op -5dB.

Doe ik iets fout of waardoor komt het dat het volume zo laag is?

Bijdrager
    TheBigZ

Hoe (dwz in welk formaat) heb je de audio in de WAV geëncodeerd?

Bijdrager
    Mrwhoopie

<p class=”cite”>TheBigZ op 30 maart 2020 om 19:17</p>
    Hoe (dwz in welk formaat) heb je de audio in de WAV geëncodeerd?

WAV24 96k

Bijdrager
    tarmac58

Mogelijk zit ik er compleet naast, maar het kan zomaar zijn dat jij het goed opgenomen hebt met een redelijke headroom en dat je het vergelijkt met gekochte muziek die totaal dicht gesmeerd is met compressie . Bij mij is klassieke muziek veel zachter  (tot wel 10 dB) dan die hedendaagse herrie

Bijdrager
    Mrwhoopie

<p class=”cite”>tarmac58 op 30 maart 2020 om 21:59</p>
    Mogelijk zit ik er compleet naast, maar het kan zomaar zijn dat jij het goed opgenomen hebt met een redelijke headroom en dat je het vergelijkt met gekochte muziek die totaal dicht gesmeerd is met compressie . Bij mij is klassieke muziek veel zachter  (tot wel 10 dB) dan die hedendaagse herrie

Daar zit wat in…

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Daar lijkt wat mis te gaan bij de opname.

Check al je levels en instellingen. Test met een hoofdtelefoon in de Tascam.

Als de meter niet uitslaat tot bijna de 0 bij het hardste geluid dan gaat er iets mis.

Bijdrager
    mtooster

Er kunnen meerdere oorzaken zijn, het probleem is me ook niet exact duidelijk.

Zakt het volume van de track alleen zodra je hem in iTunes hebt geïmporteerd? (dus als je hem in Finder of QuickTime afspeelt klinkt hij harder?)
    Zo ja? Dan is de track vrij hard opgenomen en past iTunes geluidsnormalisatie toe om het volume in lijn te brengen met andere tracks. (dit kun je uitschakelen in de instellingen van iTunes)

Als dit niet het geval is dan is het opnameniveau gewoon wat te laag.
    Ik zou bij het opnemen zeker niet te hard opnemen, je wilt geen opname met clipping. Dus niet “bij het hardste geluid het metertje op de 0”). De kans is dan zeer groot dat je opname ergens gaat clippen en dus slecht wordt.
    Je moet bij de opname wat marge aanhouden. Dan kun je later in een geluidsbewerkingsprogramma (dat kan gewoon garageband zijn) het volume nog wijzigen.

Het kan ook nog zo zijn dat die Tascam zelf al wat overhead aanhoud. Dus als hij zegt ‘je zit nu op 0db’, dat je dan eigenlijk nog 6dB marge hebt.
    (dit doen fabrikanten onder andere om de voorkomen dat mensen hem ‘afstellen’ op 0dB en dan gaan klagen dat de opname kraakt….)

Als je je track in het gratis programma ‘Audacity’ inlaadt kun je heel goed zien hoe luid de track is en of ergens clipping optreedt. (menu ‘Beeld / oversturing weergeven’)

Bijdrager
    Mrwhoopie

Alvast bedankt voor deze uitlegde handleiding van Tascam zegt dat het geluid op -12dB moet zitten, lijkt mij wat laag maar lippen doet het nummer zeker niet en idd als ik het nummer direct op de tascam of in Finder beluister klinkt het op “normaal niveau” Maar ik heb het nummer eens ingeladen in audacity en dan zie ik dat het nummer Maximum -6dB haalt.Als je zelf het nummer eens wil analyseren wil ik het je gerust eens opsturen.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.