12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    Ruud91NL

audio jack achtergebleven in de poort van mijn macbook pro 13 inch retina

Beste mensen,

Recent is het laatste stukje van de audio-plugin achtergebleven in mijn audio-poort. Natuurlijk eerst op google gezocht etc … Vervolgens geprobeerd om met een stukje plastic van een balpen en met een stuk van een wattenstaafje met daarin wat seconde lijm, vervolgens 15 min laten wachten en daarna eruit trekken. Maar bij beide manieren geen resultaat geboekt. Sterker nog, nu zit de hele poort redelijk vol met lijmresten, niet vol vol, maar aan de zijkanten zitten restjes en op de plug zelf ook. Ik ben ook al naar een apple-reseller gegaan, maar deze kregen het er ook niet uit. Ik kan de laptop ook opsturen naar een reparatiecentrum, maar dan zouden de kosten flink in de papieren gaan lopen. Iemand nog een idee hoe ik dit zelf kan oplossen?

Ik hoor het graag:)

• Dit onderwerp is gewijzigd 3 jaren, 5 maanden geleden door  Ruud91NL.
    • Dit onderwerp is gewijzigd 3 jaren, 5 maanden geleden door  Ruud91NL.

Bijdrager
    Brombeer

Ik vrees dat we hier pas wat zinnigs kunnen zeggen als we foto’s zien van zowel je audiopoort als het restant van de minijack en we weten welk type MBPr 13″ het is (de 2012 of de 2013/14).
    Voor zover ik het op de foto’s van de iFixit handleidingen van de 2012 en 2014 modellen kan zien, is het gedeelte van het logic board waar de audioplug in verdwijnt helemaal dicht en of je dat verantwoord open krijgt (en zo ja, hoe?) is dan de grote vraag.

Edit:
    Het plastic van balpenvullingen en wattenstaafjes is vrij zacht. Wellicht houdt de tiensecondenlijm beter als je met een speld een miniscuul drupje op het resterende gedeelte van de audiojack aanbrengt en dat er in steekt.
    Werk met handschoentjes en pak de rest van je MBP in met huishoudfolie.

Edit2:
    Wat je ook kunt proberen is deze workaround.
    prik de audiojack er zonder lijm in. Kijk in hoeverre die nu werkt. Als hij het doet, knip je de kabel af en soldeer je een nieuw vrouwtje erop, en aan de kabel van de luidspreker zelf een nieuw mannetje.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 5 maanden geleden door  Brombeer.

Bijdrager
    Ruud91NL

Het gaat hier om een macbook pro 13 inch retina late 2013. Ik had vandaag ook al even bij ifixit gekeken, maar kon er niet iets specifieks over vinden. Zoals je ziet zitten er al wat lijmrestjes op:( Hierbij de foto’s:

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 5 maanden geleden door  Ruud91NL.
    • Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 5 maanden geleden door  Ruud91NL.

Bijdrager
    bcgraaf

Wellicht houdt de tiensecondenlijm beter als je met een speld een miniscuul drupje op het resterende gedeelte van de audiojack aanbrengt en dat er in steekt.

Ik denk dat ik ook deze oplossing zou proberen. De lijm echt goed uit laten harden omdat het een druppel(tje) is wil de binnen kant nog wel eens zacht blijven.

Bijdrager
    Ruud91NL

Kan het ook met een naald? Daarop wat secondelijm en die erin proberen te tikken?

Bijdrager
    Hydræ

Uitboren?:wink:

Bijdrager
    Ruud91NL
    Hydrae op 22 april 2015

Uitboren?:wink:

Is dat niet een beetje te?

Bijdrager
    Hydræ

Wel he haha:lol:

Bijdrager
    Brombeer

Wat is het eigenlijk voor ding, waar die afgebroken stekker bij hoort? Want daarvan laat de kwaliteit dus te wensen over.
    De eerste foto van het gat doet me vooral denken aan een obscuur hemellichaam uit Star Trek TOS. De iPhone6 heeft geen macrofunctie?

Zover ik het op de derde foto kan zien (camera heeft op de vingers scherp gesteld, weet dat ding veel), zit er nu een kuiltje in de isolatiering van de minijack. Dat is qua lijmknoeigevaar gunstiger dan andersom.
    Wel moet je er rekening mee houden dat de lijm helemaal geen contact met het achtergebleven uiteinde kan maken omdat het veermechanisme dat voorkomt dat de stekker eruit glijdt het uiteinde helemaal naar achter heeft getrokken. In dat geval zou je een druppel lijm op een intacte minijack kunnen overwegen, die is in elk geval lang genoeg…
    Als het mogelijk is, kun je (met een speld en een tandartsspiegeltje) controleren of er überhaupt beweging in zit. Niet dat de balpenbuisjes ervoor hebben gezorgd dat het uiteinde aan de veerklem zit vastgelijmd.

Een gouden regel bij dit soort gepiel is dat je hoofd er naar moet staan en dat je moet erkennen dat het op dat moment niet gaat als het op dat moment niet gaat. Zet een tas koffie, loop een ommetje, verzet de zinnen en probeer het later nog eens.
    Getrouwde mannen zijn hier sowieso in het voordeel:angel:

Bijdrager
    Koekenbakker

Wat een kwaliteit hah.

Ik zou ook die lijm optie proberen, hoop dat het lukt!

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 5 maanden geleden door  Koekenbakker.

Bijdrager
    iDog

Dan ga ik toch voor boren, maar met de kleinste boor die je kunt vinden in je dremelset. Laag toerental pakken. Ga er scheef in zodat je een soort van hoekje krijgt waarachter je grip kunt krijgen. Vervolgens met een speld waarvan je het puntje hebt omgebogen erachter haken en voorzichtig eruit trekken.

Zal niet van de eerste keer lukken, maar zo heb ik het in ieder geval al bij 2 iPads voor elkaar gekregen waar mensen een stukje stekker in de koptelefooningang hadden zitten..

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 5 maanden geleden door  iDog.
    • Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 5 maanden geleden door  iDog.

Bijdrager
    sjoerdrei

Ik heb het ook een keer met een boor gedaan en met resultaat kleinste boortje gebruiken en dan het kleinste schroefje er rustig in draaien.

Ik heb het overigens ook eerst met de stofzuiger geprobeerd maar bij mij zat hij niet iets te vast.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.