26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:
    Bijdrager
    Rhody

Audio interface met nieuwe iMac 27"

Hallo allemaal,

Ik heb net een gloednieuwe iMac 27″ met 3TB Fusion Drive, 3,5 GHz Intel Core i7 en 32GB ram.
    Deze computer gebruik ik voornamelijk voor muziekproductie in Logic Pro icm met een audio-interface, in dit geval een simpele Focusrite Scarlett 2i2.
    Voorheen gebruikte ik mijn MBP hiervoor, maar ik vond het tijd voor een systeemupgrade.

Nu treden er na verloop van tijd (lees: enkele minuten) allemaal kraakjes en geluidsdrop-outs op. Dit gebeurt zowel tijdens gebruik van Logic als tijdens gebruik van iTunes, YouTube en noem alles wat geluid maakt maar op.

Mijn eerste reactie was: Deze interface is niet compatible met Mavericks. Echter bij gebruik op mijn MBP met Mavericks had ik geen problemen.
    Focusrite zelf wijst naar de Fusion Drive en na een beetje snuffelen op internet kom ik fora vol klachten tegen. Blijkbaar is er een enorm probleem met de nieuwe iMac met Fusion Drive en alle audio-interfaces.

Mijn vraag is: Is er iemand bekend met dit probleem en wat moet ik nu doen?
    Tijdens een chat met een Apple genius werd de Fusion Drive uitgesloten als oorzaak. Op internet lees ik echter wat anders.
    Belangrijk om te vermelden is dat bij gebruik van de gewone ingebouwde speakers er geen enkel probleem is.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Bijdrager
    SunKeeper

Houd er rekening mee dat Apple altijd zal zeggen dat het niet aan de Fusion Drive ligt, volgens Apple kun je die ook niet uitschakelen.
    Schijfhulpprogramma doet ook mee, die wil geen losse disks formatteren als je de Fusion Drive via de Terminal hebt uitgeschakeld.
    Zelfs de OS X-installer feest mee, die maakt eerst een Fusion Drive aan voordat de installatie wordt uitgevoerd als er geen Fusion Drive is.

Dus je zult vanaf een externe disk de Terminal-commando’s moeten uitvoeren, dan met een thirdparty app de SSD en HDD formatteren en dan met bijv. Carbon Copy Cloner de OS X waar je dan van draait klonen naar de SSD.

Tot zover over het (eventueel) uitschakelen van de Fusion Drive. Geen gemakkelijke optie.

Hoe heb je de iMac gekocht? Via de winkel of de Online Store?

Als je via de de Online Store hebt besteld zou ik de iMac retourneren (op voorwaarde dat je hem in de afgelopen 14 dagen hebt ontvangen en kunt missen voor je werk natuurlijk) en een nieuwe bestellen. Heel misschien heb je een exemplaar met een technisch probleem of defect aan het audiogedeelte. Als de vervangende hetzelfde probleem vertoond heb je de hardware uitgesloten.

Vervelend probleem! Niet makkelijk om een goede oplossing te vinden, maar dit zijn de enige opties die ik kan bedenken.

Bijdrager
    Rhody

Thanks!
    In wanhoop stuurde ik ook een mail direct naar Tim Cook en ik kreeg zowaar een mevrouw uit Ierland aan de lijn. Na het weekend bellen de executives mij terug. Dat wacht ik nog maar even af.

Bijdrager
    SunKeeper

OK, dan horen we er nog van. Je kunt direct in dit topic terecht, geen nieuwe nodig.:)

Bijdrager
    Rhody

Maar natuurlijk.
    Wellicht ter aanvulling deze discussie online:
    https://discussions.apple.com/message/23586137#23586137

Daar word ik niet vrolijk van…

Bijdrager
    Buzz

Vreemd en vervelend zeg. Het lijkt me ook sterk dat het echt aan de Fusion drive ligt. Waarschijnlijk is het een bug in OS X waar je om een of andere obscure reden alleen bij gebruik van een Fusion drive mee te maken krijgt. Ik heb een zelf gemaakte Fusion Drive in mijn Mac Pro in gebruik, maar ik heb nog geen last gehad van dit probleem.

Er staan wel een paar tips en en berichten in het door jou gelinkte Apple forum van mensen die van het probleem af zijn gekomen door het veranderen van o.a. sampling rate en/of latency.

En zo te lezen is het dus iets in de software (Mavericks) en niet in de hardware. Dus dan is er hoop op een oplossing in een toekomstige software update.

Bijdrager
    Facundo

Er staan wel een paar tips en en berichten in het door jou gelinkte Apple forum van mensen die van het probleem af zijn gekomen door het veranderen van o.a. sampling rate en/of latency.

Het probleem was bij mij i.d.d. verholpen toen ik systeem/audio-interface/Logic omschakelde van 44.100kHz naar 96kHz. Een zinnige verklaring heb ik er echter niet voor en bij velen werkt dit niet. Ik heb een mini met Fusion Drive + Mavericks.

Bijdrager
    Rhody

@Facundo Hoe stel ik systeem in naar 96kHz? (N00b, sorry)

Bijdrager
    Rhody

@Facundo Never mind. Found it. Kijken of het werkt.

Bijdrager
    Rhody

Als ik de interface naar 96000 switch, zet ie hem zelf weer op 44100.
    Dat werkt dus ook niet

Bijdrager
    Rhody

Even herstarten werkte. Ik ga nu luisteren of alles op 96kHz de kraakjes en drop-outs wegneemt.

UPDATE: Helaas, na een minuut of tien begint de ellende weer.:(

Bijdrager
    Oh

Ik heb hier hetzelfde probleem. Late 2012 iMac 27″ met Apogee Duet firewire (via thunderbolt) geluidskaart. Geen fusion drive.
    Samplerate veranderen en weer terugzetten is inderdaad maar een tijdelijke oplossing.

Bijdrager
    TheBigZ

Heb je dit al geprobeerd en hielp dat?

Installed Mavericks on an external HDD and BOTH audio interfaces (RME and Focusrite) are completely working without distortion or dropouts!

Bijdrager
    Rhody

Ja, die las ik ook. Nog niet geprobeerd. Vind ik nogal ver gaan.
    Of is dat makkelijk te doen en te herstellen?

Bijdrager
    TheBigZ

Dat is heel makkelijk te doen ja.
    Het enige dat je nodig hebt is een (lege) externe schijf.
    Je zet Mavericks erop en je audio programma.
    Daarna start je op van die externe schijf, en test je je audio interface.
    Je interne schijf laat je zoals die is; mocht het allemaal niet helpen dan is er dus niks aan de hand.

Bijdrager
    Facundo

@Rhody: Het omzetten van de samplerate wordt in de audio-interface vaak direct weer teruggezet als er een app (bijv. Logic) actief is die nog in de ‘oude’ samplerate staat. Maar deze truc werkt dus ook niet voor je.
    Er is nog een andere (nòg onverklaarbaardere) methode die voor sommigen werkt: In de hulpapplicatie ‘Audio/Midi-configuratie ALLE (ook de niet gebruikte!) luidspreker-setups in te stellen en vervolgens de luidspreker-setup die je wilt gebruiken. Vraag me niet waarom, maar voor sommigen lost dit de problemen op. Het lost in ieder geval voor velen wèl de problemen met hijacking van het geluid op, een eveneens voor velen hardnekkig probleem. Idioot dat een setting die je niet gebruikt van invloed kan zijn.

Bijdrager
    Obi

IPV van een lege externe HD kun je ook een USB stick gebruiken als OS X ‘boot disk’, er zijn instructies om dit te doen op internet te vinden.
    Dan kun je mogelijk controleren of het fenomeen zich dan ook voordoet.

Bijdrager
    McD44N

Ik kan me inderdaad voorstellen dat de continue datastroom van een audio-interface botst met de bufferstructuur van een Genius Drive.

Je kunt wachten op een nieuwere driver van de interface, of een update van het OS waarbij dit misschien wordt aangepakt. Of je splitst de Genius drive zelf. Hieronder een link naar een goeie beschrijving om dat te doen; er zijn 3 handelingen in Terminal voor nodig. Hierbij raak je wel je data en besturingssysteem kwijt, en moet je dus eerst een back-up maken, en het OS na afloop opnieuw installeren. Daar gebruik je dan de SSD voor, de harde schijf voor opslag.

http://macs.about.com/od/diyguidesprojects/ss/Split-Your-Fusion-Drive-Apart.htm

Bijdrager
    Rhody

Lang telefoongesprek gehad met Apple en ze zijn ‘aware of this problem en currently investigating it’. Uiteraard geen timeframe te geven voor oplossing. Ze nemen nog contact met me op over afhandeling.
    Inruilen zou natuurlijk altijd kunnen, maar aan de andere kant…

Ik zal er eens over nadenken.

Bijdrager
    Rhody

Ik hoor geluiden (no pun intended) dat het probleem in de volgende OSX update opgelost wordt.
    Dat zou mooi zijn.

Bijdrager
    Sid

Hey Rhody, hoe is de vooruitgang bij jou?
    Ik heb hetzelfde probleem en gebruik een Scarlett 2i4. Maar dan wel op Mountain Lion.

De Mac heb ik nu zo.n 3 maanden waarvan die 2 is weggeweest voor onderzoek. Ze hebben hier ook niks kunnen vinden.
    Ik hoop dat er snel een update komt vanuit Focusrite, of dat er idd snel een nieuwe Mac update is want hier wordt je echt gek van.

Overigens heb ik geen probleem als ik de Mac aansluit via de mixer. Maar dit is niet mijn bedoeling..

Bijdrager
    Rhody

Hey @Sid!

Ja, ik vind het nogal lang duren. Ze werken eraan en ik heb goede hoop op oplossing in 10.9.2
    Geen idee wanneer die uitkomt.

Omdat het mijn basis-werkstation is was inruilen sowieso geen optie. Een gratis Thunderbolt Display heb ik nu wel verdiend, vind ik.

Bijdrager
    nicolaas61

Toen ik de 2i2 nog gebruikte had ik hetzelfde probleem, alleen met een mbp uit 2009, onmogelijk iets met een fusion drive dus. De oplossing zat hem in de aansluiting, mac uit/sluimer (uit schijnt beter te zijn), usb erin en mac aan.
    Toen ik dit ging doen heb ik nooit meer ergens last van gehad.

Bijdrager
    Rhody

Nog even een slag om de arm, maar het lijkt erop dat de issue is opgelost met 10.9.2
    Thank God.

Bijdrager
    Sid

Hey Rhody, ik heb ook net de nieuwe update geïnstalleerd. en tot nu toe werkt alles naar wens! Dat werd eens tijd pfff.

Ik hoor nog wel dropouts en gekraak, maar dit is als alles uit staat en ik alleen in me kamer zit. Dat is dus het nadel van dat apple hier te lang mee heeft gewacht:nerd:

Hopelijk blijft het zo en komen er geen problemen meer.

Bijdrager
    CMD-Z

klinkt spannend allemaal

Blij dat ik deze post tegenkom!

Ik wil ook een systeemupgrade; werk met een focusrite geluidskaart en logic pro x.

Ik zat ook te denken aan een 27 inch imac met 3TB fusion drive.
    Twijfel nog over een aantal dingen, zou jij me hiermee kunnen helpen misschien?

1) is het probleem met de fusion drives en t gecrackle nu in de huidige mavericks (10.9.4) helemaal opgelost? Zou je in retrospectie nog een keer de fusiondrive nemen? of toch flash geheugen met een externe HD?
    2) is 32 gb nodig? of denk je dat 16 gb genoeg is.
    3) en i5 vs i7? wat denk jij? t geld waard?

Hoop dat je de tijd vindt om me uit de brand te helpen :)!

Groeten,

Oscar

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.