10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    nieuwsgroepen

Audio digitaliseren, welk programma heeft goed VU meters

Hallo,

om mijn audio archief te digitaliseren heb ik een behringer fca202 AD converter. Om oversturing te voorkomen zoek ik een programma met duidelijke VU meters. Ik heb inmiddels wat ge√ęxperimenteerd met audacity, maar hierbij zit maar een minimale VU meter.

Vroeger (os-7) had ik een pakket van waves/digidesign/avid waar dat wel op zat, maar dat werkt niet meer onder os-x

Het gaat om alleen digitaliseren, toon en volume regeling doe ik in het analoge voortraject, dus het programma hoeft niet meer te kunnen dan de digitale audiostroom uit de AD converter op de schijf te zetten en daarbij het audio niveau goed te laten zien.

Wie weet raad?

Dank alvast voor het meedenken,

Arjan

Bijdrager
    Buzz

Volgens mij zou je eigenlijk ge√Įnteresseerd moeten zijn in een peak meter, niet per se in een VU meter. Dat kan vrijwel elk audioprogramma, bijvoorbeeld QuickTime (File-> New Audio Recording…). Het monitoren van het audio niveau kan je natuurlijk ook in de System Preferences -> Sound -> Input doen. Als je een programma als Garageband gebruikt kan je tijdens en na afloop van de opname de hele opname grafisch terugkijken, of je instelling goed is geweest.

Bijdrager
    BoniMacX

Bijdrager
    Koezel

om mijn audio archief te digitaliseren – toon en volume regeling doe ik in het analoge voortraject

Van wat voor geluidsdragers ga je digitaliseren? En hoe ga je toon en volume regeling uitvoeren?
    Je hebt meer aan led indicators dan aan VU meters, ik denk dat Audacity zeer geschikt is voor wat jij wilt.
    Je kunt op 16 of 24 bit werken, opslaan in elk willekeurig audio formaat. Je kunt een limiter instellen om peiken te voorkomen enz.
    Je input bepaal je met de Behringer.

Bijdrager
    nieuwsgroepen

Kennelijk iets te vroeg geweest met vragen, in het pakket final cut studio (2) zit het programma Soundtrack Pro, deze had ik ge√Įnstalleerd maar was er vanuit gegaan dat deze extra audio opties zou toevoegen vanuit final cut pro, blijkt dus een stand alone programma te zijn.

Wel heb ik nog een vraagje: wat is het verschil tussen een VU meter en een peak meter?

Quicktime had ik nog niet bekeken omdat quicktime tegenwoordig quicktime-player heet, niet geweten dat deze toch een opname functie had.

Het monitoren van audio in de system prefs is net als in audacity erg sumier en bovendien maar een meter voor links en rechts.

Wat ik wil digitaliseren zijn radio opnames die nu op de hifi sporen van een vhs tape staan, dus 4 of 8 uur achtereen. En tapes met bootleg opnames van diverse concerten, dus tussen de 30 en 45 minuten per opname.

Bijdrager
    Koezel

Een meter voor links en rechts, meer heb je toch niet nodig.
    Een ledindicator werkt acurater dan een VU meter, zowel hardware/ als softwarematig.
    Ik ben ervan overtuigd dat Soundtrack Pro alles in huis heeft om opnames te maken,
    zeker op wat de gainstructuur betreft.

Bijdrager
    Buzz

Met Soundtrack Pro moet je prima overweg kunnen natuurlijk.

Een VU meter is een gestandaardiseerde meter voor analoge audio, met een mechanische wijzer. Nadeel is dat het mechaniek een soort traagheid heeft, waardoor alleen de gemiddelde sterkte kan worden afgelezen over een (korte) tijd. Scherpe pieken en dalen in het signaal kan de naald van de meter niet bijhouden. Zie bijvoorbeeld hier: http://en.wikipedia.org/wiki/VU_meter

Een peak meter is er voor gemaakt om wel de pieksterkte weer te geven, onafhankelijk hoe kort die piek heeft geduurd. Dat de pieksterkte gesampled kan worden is van het grootste belang bij het digitaal opnemen van audio.

Bijdrager
    Hydræ

Zelf gebruik ik Audition uit de Adobe CS suite. Dit was het vroegere Cool Edit. Hier kun je elke invoerbron selecteren en realtime je input volgen (met Peaks). Tevens heeft Audition ook een Limiter, ruisverwijdering en andere opties om audio na te bewerken.

Bijdrager
    nieuwsgroepen

@ Koezel
    [Een meter voor links en rechts, meer heb je toch niet nodig.]
    √Č√©n meter voor links en √©√©n andere meter voor rechts, twee in totaal dus. In de system prefs zit maar √©√©n meter die kennelijk beide kanalen meet.

Als een VU meter een mechanische wijzer heeft, dan is daar zeker geen digitale variant van:-) Misschien had ik dat in mijn vraag wat duidelijker moeten stellen dat ik een meter zoek die ik gewoon op mijn scherm kan aflezen, het liefst icm een programma om het digitale signaal op te slaan.

Ik heb een surfspot versie van Adobe CS, zal morgen eens kijken of Audition ook in mijn versie zit, momenteel alleen photoshop ge√Įnstalleerd. Eventueel heb ik nog wat demo versies liggen van CS 5.0 en CS 5.5

Bedank zover,

al weer een hoop geleerd en al een heel stuk verder in het project.

Arjan

Bijdrager
    Buzz

Er is natuurlijk wel software waarmee een VU meter wordt nagebootst, zoals het eerder genoemde Piezo. Dat kan erg mooi zijn om naar te kijken, maar voor het beoordelen van of je digitale opname goed gaat lukken is het niet erg praktisch als de beperkingen ook zijn nagebootst. Zie hier voor een leuk verhaal over de implementatie in Piezo: http://weblog.rogueamoeba.com/2012/03/04/piezos-vu-meters/

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.