12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Ernste

MacBook pakt audio CD pas bij tweede keer invoeren

Bij het invoeren van een aantal gekochte CD’s in iTunes heb ik een vreemd verschijnsel:

Bij de meeste audio-CD’s pakt de (nieuwe) MacBook hem de eerste keer niet. De CD blijft in de drive, de drive zoemt even, maar kapt er dan mee. De CD verschijnt niet in iTunes en niet in de Finder.

Met Schijfhulpprogramma kan ik hem uitwerpen en, hela, ho!, als ik hem dan opnieuw in de drive druk pakt de MacBook hem wel.

Iemand een idee wat hier aan de hand is?

Bijdrager
    Damio

Je zou het kunnen proberen door in Systeemvoorkeuren > Cd’s en Dvd’s te kijken of je geen vreemde instellingen hebt staan? De juiste instelling hoort te zijn:
    Vraag om opdracht
    Open iTunes
    Open iPhoto
    Open DVDspeler

Ik heb de oude topics op verschillende fora doorgespit, ik heb niet veel kunnen vinden. Ook bij Apple houden ze de lippen op elkaar. Je zou, als het probleem zich blijft voordoen, eens langs kunnen gaan bij een Apple reseller. Je hoeft dan niet meteen je Mac mee te nemen maar je kunt wel even vragen aan die mensen of er meer mensen met dit probleem zijn. Ik weet niet of je er eentje in de buurt hebt zitten? Heb je je Macbook al eens helemaal opnieuw opgestart? Of heb je hem alleen maar in de slaapstand gehad? Welke versie van MacOSX heb je? En welke generatie Macbook (1e, 2e?)

Max

Bijdrager
    Damio

Ow, ik zie nu net in de gebruikershandleiding van de Macbook dat je een zogenaamde ‘Apple Hardware Test’ kunt uitvoeren. Ik denk niet dat het een hardwarematig probleem is maar je kunt het proberen.
    Doe het alsvolgt:

1. Koppel alle apparaten die op je Macbook zijn aangesloten los (behalve de lichtnetadapter)
    2. Start de Macbook opnieuw op, houd tijdens het opstarten de D-toets ingedrukt
    3. Kies ‘Nederlands’
    4. Volg gewoon de instructies die de test geeft
    5. Als er iets niet werkt krijg je een foutcode (misschien kun je die posten als je die hebt?)

Als je dit gaat doen is het verstandig om misschien deze instructies op te schrijven of uit te printen…

Succes!

Bijdrager
    Hansi2124

Misschien kan je ook proberen of het lukt nadat je een schoonmaak cd (te koop bij een cd-winkel of V&D enzo) in de drive het werk hebt laten doen. Die met borsteltjes gebruik ik zo nu en dan.

Bijdrager
    Damio
    Hansi2124 op 28 augustus 2010

Misschien kan je ook proberen of het lukt nadat je een schoonmaak cd (te koop bij een cd-winkel of V&D enzo) in de drive het werk hebt laten doen. Die met borsteltjes gebruik ik zo nu en dan.

Zoiets ken ik inderdaad ook:wink:
    Is dit misschien iets?

Bijdrager
    Hansi2124

Emtec zou ik echt afraden. Ik heb ooit van dit merk dvd-rw gekocht en ze waren allemaal rijp voor de prullenbak. Geen A- of B-merk, maar eerder een C…..

Bijdrager
    Ernste

De MacBook (Pro) is nogal nieuw (ik heb hem nog geen twee weken). Schoon maken zou dan niet nodig moeten zijn?

Ik verdenk de CD’s. Een geluidstechnicus vertelde me dat betere CD/DVD-spelers nogal eens moeite hebben met schijven van mindere kwaliteit. Het blijft wel opvallend dat de tweede keer zo vaak wel goed ging.

Ik kijk het nog even aan voordat ik van alles ga uithalen.

Dank voor de tips!

Bijdrager
    Hansi2124

Ah, hij is net nieuw? Nee, dan mag een schoonmaak-cd niet de oplossing zijn. Dan is er inderdaad iets anders aan de hand. Als je dit alleen hebt met dit soort cd’s en andere niet, dan mag je het in die hoek zoeken. Als je met andere cd’s en dvd’s ook hebt, dan kan je het beste teruggaan naar je verkooppunt met deze klacht.

Bijdrager
    Macosxachist

Kan een corrupte CDDB-database zijn. Zie deze link.

Bijdrager
    Hansi2124

In dat geval kan het helpen om die mogelijkheid uit te zetten.

Moderator
    Strifer
    Hansi2124 op 28 augustus 2010

Emtec zou ik echt afraden. Ik heb ooit van dit merk dvd-rw gekocht en ze waren allemaal rijp voor de prullenbak. Geen A- of B-merk, maar eerder een C…..

ik heb toevallig een schoonmaak dvd’tje van emtec bij de AKO (of iets dergelijks) gekocht en dat werkte prima. niets mis mee en mijn drive werkte weer naar behoren.

Bijdrager
    Hansi2124

Da’s mooi voor jou;-) maar ik laat dat merk toch links liggen.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.