6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Djmichel

Audio afmixen in fcp en soundtrack [opgelost]

Hey iedereen,

Ik ben bezig met het afmixen van een montage in Fcp.

Ik heb de hele tijdlijn in fcp staan en pak af en toe als het geluid niet helemaal goed is de boel over in soundtrack pro.

Nou moet de gemiddelde audio lijn op -9db staan met maximaal een uitschieter naar -6db.

Het gebeurt vrij vaak dat het stem geluid rond de -12db zit met al uitschieters naar -6. Als ik hem dus harder zet gaat de uitschieter ook veelste hoog.

Hoe kan ik in fcp of in soundtrack een audio file bewerken dat hij als standaart -9db aanhoud en de toppen naar de -6db zet?

Ik hoop dat er iemand een goede tip voor mij heeft…;)

Groetjes
    Michel

Bijdrager
    Rico Royal

Dit doe je met een (compressor) limiter. De limiter zorgt ervoor dat je niet boven een bepaald niveau uitkomt en met een eventuele compressor kun je de dynamiek terug brengen.
    De dynamiek is het verschil tussen de zachtste en luidste passage in je soundfile.
    Het gaat me te ver om tot in detail uit te leggen wat de beste instellingen zijn om dit te bereiken, maar daar kun je op internet ook een heleboel informatie over vinden. Misschien dat er nog een ander forumlid wat werkbare instellingen wil delen.

Wat ik er nog wel over kwijt wil is dat je vrijwel onhoorbare compressie kunt toepassen, en heel duidelijk hoorbare compressie. Bij dat laatste krijg je een soort pompend geluid. Wanneer iets heel luid wordt wordt het snel zachter gemaakt.
    Dit soort compressie wordt veel voor radio DJ’s gebruikt en bij muziek kun je er een vet geluid mee creeeren. Voor niet 3FM repertoir kun je vaak beter een rustiger soort compressie toepassen.

Er zijn nogal wat kwaliteitsverschillen tussen de compressie plugins. Ik zou kiezen voor een compressor / limiter van Soundtrack Pro. Wat ik me herinner zijn die van FCP niet heel goed.

Bijdrager
    Djmichel

Hey Rico Royal,

Bedankt voor je antwoord. Ik heb nu weer een richtpunt waar ik in verder zou kunnen zoeken. Ik merk dat dit een punt is waar ik vaker over struikel. In de meeste gevallen kom ik er zonder compressor mee weg omdat de audio van te voren al goed gebalanced is. Maar met deze audio zijn de verschillen te groot. Wederom bedankt en alvast een fijn weekend!

Groetjes,
    Michel

Bijdrager
    Djmichel

Weet iemand hoe dat zit met de audio bij een uitzendtape? Ik heb te horen gekregen dat ze de audio afgemixt willen hebben op -9 db en met pieks naar -6 db…

Nou kan je op de meter van fcp dit wel aardig bij houden…maar niet super… Heeft iemand hier tips voor?

Groetjes
    Michel

Bijdrager
    zjem

Je kunt voor uitzendtapes maximaal tot -9 gaan (0 ppm), niet harder dan gaat de
    limiter van de uitzendstraat namelijk werken.
    Dus limiter met ceiling op -9db!

Bijdrager
    Djmichel

hey zjem,

Bedankt voor je antwoord. Hoe stel ik de limiter af dat hij maximaal tot de -9db mag gaan?

Als ik de audio gewoon zachter zet blijven de pieks hoog maar word algemeen het geluid zachter.

Moet ik bij effecten de AUPeakLimiter gebruiken? En hoe stel ik deze het beste af zonder al te veel kwaliteit te verliezen?

Ik hoop dat je me kan helpen?

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.