13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    11642

Audio • Optical output Macbook

Hallo !

Ik lees dat de recente macbook pro’s een optical out hebben zodat ze ook 5.1 geluid kunnen leveren ..
    Nu was mijn vraag of oudere macbook pro’s dit ook hebben? Ik heb er 1 uit 2008. ( http://blog.nakedcellist.org/files/apple-mac-book-pro-2008-edition.jpg )

Of zijn er andere manieren om 5.1 uit de mac te krijgen? Ik heb geen zin om een USB geluidskaart te kopen die even duur is als mijn geluidssysteem.

Bijdrager
    Jeff-28

Was er in 2008 al 5.1?

Bijdrager
    11642

Ik vermoed van wel ..

Bijdrager
    KarelWillem

Haha, nee dat is pas in 2010 ontwikkeld eigenlijk.

:lol:

Bijdrager
    KarelWillem

Maar even zonder dollen.

Model begin 2008:

Bijdrager
    Jeff-28

KarelWillem 1 minuut geleden #

Nee mijn vriend heeft zn pc gekocht in 2008 en heeft wel dolby 5.1 maar eind 2008..

Bijdrager
    11642

Ok danku!

Nu zien dat ik dat ergens vind en dan goede 5.1 speakers vinden met een optical input.
    Iemand suggesties?

Bijdrager
    Nick Nack

Was er in 2008 al 5.1? 5.1 Oftewel Surround stamt uit de jaren 80 ergens. En als je het hebt over standaard mogelijkheid van de uitvoer van digitaal geluid is dat bij Apple al sinds 2003 ergens.

Ten eerste gaat het niet over 5.1 output of iets dergelijks, het gaat hier over een ‘digitale’ geluid output. Apple’s hadden dit al vrij vroeg.

Als je op http://support.apple.com/nl_NL/specs/#macbookpro kijkt kun je je Macbook aanklikken, en ik kan je garanderen dat je MacBook Pro een optische uitgang heeft.

Mijn PowerMac G5 uit 2003 (ongeveer) had dit al.

Bijdrager
    Jeff-28

Alternate.nl , zoeken. xD

Bijdrager
    Jeff-28

Ok was Confused. xD

Bijdrager
    KarelWillem
    Jeff-28 op 18 november 2010
    KarelWillem op 18 november 2010

Nee mijn vriend heeft zn pc gekocht in 2008 en heeft wel dolby 5.1 maar eind 2008.

Dat was een grapje.

Bijdrager
    11642
    Nick op 18 november 2010

Ten eerste gaat het niet over 5.1 output of iets dergelijks, het gaat hier over een \’digitale\’ geluid output. Apple\’s hadden dit al vrij vroeg.

Maar met zo’n dingetje kan ik wel de 5.1 ‘ervaring’ beleven?

waar koop je zoiets trouwens in België / Nederland

GRR, de meeste 5.1 speakers hebben 6CH (3 ingangen) .. dan moet het via een geluidskaart zeker?
    Waarom is dit zo moeilijk? :/

Bijdrager
    Infinitatus

Kijk naar een Logitech z5500.
    Overigens heb ik een macbook uit 2006 die al 5.1 ondersteunde via de optical out. Destijd sloot ik hem aan mijn logitech z680 (de voorganger). Optical out betekent digitaal. Dat betekent dat er (in principe) geen onderdelen de optical out in de macbook kunnen storen itt analoog. De kwaliteit van je geluidl hangt af van de DAC chip in je versterker of geluidskaart.

Zoek je een externe geluidskaart, dan zijn er ook die je via usb kunt aansluiten.

Let wel op. Quicktime stuur normaal gesproken geen 5.1 maar stereo standaard uit over optical. Daarvoor gebruikte ik destijds VLC media player.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.