18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    aa55

Audicity omzetten muziek

Ik wil graag mn muziek omzetten met audiocity naar 432 hz.

Nu wil eerst graag weten of de muziek in 440 hz staat (waarschijnlijk maar mogelijk is niet alles in 440 hz).

Ik weet hoe dat te doen ben ook niet bepaald een kenner dus des te simpeler het allemaal is des te groter de kans op succes.

Is er een programma die op de mac kan die dat weergeeft of zit er in audiocity ook een mogelijkheid om dat te zien.

Bedankt alvast

Sleutelbeheerder
    Night

Dat kun je in de Finder al zien als je een .mp3 selecteert en ⌘-i doet (Sample rate).

Bijdrager
    aa55

Ik heb dat gedaan en zie niets staan van wel / niet 440 hz:(

Bijdrager
    aa55

Correctie ik zie bij een aantal nummer staan sample frequentie 44,100
    Is dat 440 hz ?

Sleutelbeheerder
    Night

Nee, dat is 44100 kHz.

Ik snap overigens niet helemaal hoe je bij dat getal van 432 Hz komt. De sample rate van .mp3’s wordt altijd weergegeven in kHz. (meestal tussen de 33.000 en 44.100 kHz)

Dan heb je ook nog de bit rate, welke wordt weergegeven kbit/sec. (meestal tussen de 192 en 320 kbps) of VBR (Variable bit Rate)

Meer uitleg hierover kun je vast wel vinden m.b.v. Google en/of Wikipedia.

Bijdrager
    TheBigZ

Zeker de website van Richard Huisken bezocht?

http://www.terugnaar432hz.org/

https://attunedvibrations.com/432hz/

Inactief
    Anoniem

@Night

440 Hz is de standaard grondtoon (A4) waarmee muziekinstrumenten worden gestemd. Volgens sommige zou dit eigenlijk 432 Hz moeten zijn: een frequentie die meer in harmonie met de natuur is.

https://www.pianoflow.nl/432hz/

Bijdrager
    KarelWillem
    TheBigZ op 09 juli 2017

Zeker de website van Richard Huisken bezocht?…

Als ik onderstaand lees, dan ben ik al klaar met het serieus nemen van alles wat daar geschreven is.

Verder heeft 432 Hz ook een gunstiger invloed op de chakra’s. 440 Hz werkt op de voorhoofdchakra, “het denken”, terwijl 432 Hz werkt op de hartchakra, het “voelen”. Het luisteren van muziek in 432 Hz versnelt daarom de spirituele ontwikkeling van de muziekliefhebber, al is het tempo daarvan bij iedereen verschillend.

Bijdrager
    aa55

De site van richard huisjes ken ik niet wel deel ik zijn gedachten over dit onderwerp.
    Verder ben ik allang voorbij het feit dat als ik iets niet snap het dus onzin is ..
    JV65
    Mooie site en goede uitleg

Beste tip die ik ooit gehoord heb
    Wacht niet tot wetenschap aantoont wat je lijf je allang verteld.

Bedankt alleen voor de input

Bijdrager
    McPim

Als je iets niet begrijpt hoeft het zeker geen onzin te zijn, maar je kunt ook een beetje moeite doen om het te snappen. Wat je in je eerste post wil doen kan niet, zo simpel is het.

Buiten het feit of het onzin is of niet: het 432 Hz verhaal gaat over het stemmen van een piano, of een ander instrument. De grondtoon A wordt dan op 432 Hz gestemd i.p.v. 440 Hz. Hiermee veranderd de klank van de piano volledig want de stem-afstand in Hz tussen de noten verandert ook, en daardoor alle resonanties en harmonische tonen van de snaren. Een stuk gespeeld op een 432 Hz gestemde piano klinkt dus compleet anders en als dat ‘beter’ voelt voor je is dat prima. Maar dit is dus niet hetzelfde als een muziekbestand in zijn geheel van toonhoogte veranderen!

Met audiocity [EDIT: TS bedoelt Audacity] of soortgelijke programma’s kun je de ‘samplefrequentie’ van een audiobestand veranderen (maar als je die op 432 Hz zou zetten wordt slechts de kwaliteit heel veel minder), óf het hele bestand in toonhoogte veranderen zonder de snelheid aan te passen. Dat is iets anders dan de stemming van een instrument aanpassen.

Bijdrager
    aa55

Als je iets niet begrijpt hoeft het zeker geen onzin te zijn, maar je kunt ook een beetje moeite doen om het te snappen. Wat je in je eerste post wil doen kan niet, zo simpel is het.

Duidelijk

Bijdrager
    McD44N

Volgens mij.. kun je muziek vertragen naar het procentuele verschil tussen 440 en 432,
    dat is 98.18% – Omdat hiermee de muziek ook iets wordt uitgerekt (en dus langer duurt) moet je dat compenseren dmv ‘time-compression”.

Natuurlijk is dat niet hetzelfde als muziek maken met anders gestemde instrumenten, maar het effect komt volgens mij in de buurt, het is sowieso het enige dat je kunt doen met al opgenomen werk. Ik zag een website waar ze er zelfs 50 cent per nummer voor rekenen, maar je kunt beide bewerkingen ook zelf doen. In wat meer uitgebreide audio software kan het met 1 functie, in het gratis Audacity heb je er 2 processen voor nodig:
    De ‘Pitch’ verlagen met 1.82 % (100-98.18) en daarna het tempo verhogen met 1.82% (In Audacity stel je dat in als 101.82%)

Youtube tutorials van beide handelingen:

Als je muziek met een mobiel afspeelt kan het ook simpeler, met de app ‘432 player’, https://www.432player.com
    Ik hoor het verschil, maar amper. Bedenk je ook dat beide processen de geluidskwaliteit aantasten.
    Dat vind ik eigenlijk storender dan het verschil in pitch!

Bijdrager
    McPim

Wat @McD44N zegt kan uiteraard (dat zei ik ook al) en zie z’n uitleg hoe je dat doet. Maar zoals Richard Huisken op zijn website zelf al zegt over deze digitale omzetting:

N.B. Alle ‘boventonen’ en andere gewaarwordingen die bij 440 Hz op een ‘bepaalde manier’ zijn gevormd, zijn nog steeds zo ‘vervormd’ na het omzetten naar 432 Hz. Dit probleem ontstaat natuurlijk niet als de muziekstrumenten vanaf het begin naar 432 Hz gestemd worden. De omzetting naar 432 Hz geeft daarom slechts een indruk van de betere kwaliteit van ‘echte’ 432 Hz muziek.

Ik ben iets stelliger: een bestand 1,82% in pitch verlagen heeft niets te maken met een piano die gestemd is op 432 Hz i.p.v. 440 Hz. In het laatste geval klinkt een stuk echt anders, zie bijvoorbeeld hier of hier voor een technische uitleg hierover. Sommige mensen vinden dit beter/mooier/rustgevender klinken of zelfs hun stemming beïnvloeden, en ik denk @aa55 dat bedoelt in zijn eerste post.

Het eerste geval, een bestand in pitch verlagen, hoor je alleen als je een absoluut gehoor hebt of de bestanden vlak na elkaar afspeelt (nogal wiedes). De ‘grondtoon’ van een piano of ander instrument verander je er niet mee, het blijft een op 440 Hz gestemde piano die je hoort. Flauwekul dus.

Bijdrager
    IGBA

“A=432 Hz, known as Verdi’s ‘A’ is an alternative tuning that is mathematically consistent with the universe.”

Vreemd. Iedereen weet toch dat het heelal is afgestemd op 42 Hz?:lol:

Bijdrager
    McD44N

En toch, als ik die links van je bekijk @McPim, dan gaat stemming over de verhouding tussen verschillende noten, (blijkt zelfs al door Pythagoras bedacht, leuk.. wist ik niet).
    En die verhouding blijft hetzelfde met die procentuele veranderingen. Alleen de grondtoon veranderd. Ook de verhouding tussen grondtoon en harmonischen blijft gelijk. Het is meer -wat ik al schreef- dat re-sampling, verlagen en versnellen de kwaliteit aantast. En dat het daarom voor mij niks is!

Bijdrager
    McPim

Thanks @McD44N, nu komen we tot de kern van de discussie! De verhouding blijft inderdaad gelijk, de afstand in Hz tussen de noten niet en dat heeft gevolgen. Een snaar-instrument is een complex ding. Om maar wat te noemen:
    – een snaar heeft een heel ander spectrum boventonen bij een hogere of lagere stemming
    – een pianostemmer stemt de octaven hoger dan het theoretisch model
    – een laag gestemde piano is inharmonischer dan een hoog gestemde
    Over deze zaken gaat vooral de tweede link.

Zie https://www.youtube.com/watch?v=bQZV_JVWiGU als voorbeeld, dit gaat over een 432 Hz gestemde piano vergeleken met de standaard 440 Hz stemming. Dat is een ander effect dan een 1,82% pitch verlaagd muziekbestand. Let op de hogere noten, die klinken wat ‘valser’ of ‘honky-tonk’ achtig bij de 432 Hz piano maar als geheel voelt het misschien natuurlijker, of mooier. Heel persoonlijk uiteraard.

Ter afsluiting: muziekbestanden zoals op deze pagina hebben geen ‘grondtoon’, je kunt niet zeggen of de bestanden 440 of 432 Hz zijn. Ze zijn 1,82% in pitch verlaagd, that’s it. Als je daar blij van wordt kan ik je aanraden om ze nóg eens 1,82% te verlagen! En nog eens, en nog eens :lol: Je wil niet weten hoe gelukkig je gaat worden (deze alinea is gericht aan @aa55 uiteraard).

Je hebt helemaal gelijk dat sowieso de kwaliteit wordt aangetast @McD44N en dat je het alleen daarom al niet zou doen. Of je je daarnaast ook nog voor de gek wil laten houden moet iedereen maar voor zichzelf beslissen :wink:

Bijdrager
    McD44N

Ja, it makes sense.. Een muziekinstrument produceert geen sinusgolven, maar uiterst complexe, met elkaar verweven klanken. En dan hebben we het nog niet over een compositie van meerdere instrumenten. Een andere stemming is inderdaad niet te reproduceren met een simpele pitch-down, je hebt gelijk.. Wat vindt je zelf van die 2 pianostukken? Ik vind de eerste toch prettiger klinken.. :-?

Bijdrager
    McPim
    McD44N op 11 juli 2017

Wat vindt je zelf van die 2 pianostukken? Ik vind de eerste toch prettiger klinken.. :-?

Goeie vraag… Op het eerste gehoor vind ik de eerste versie ook mooier. Maar je luistert dan niet ‘blind’ natuurlijk, je zit de stukken te vergelijken. En ik heb wel moeite met sommige passages waar de hogere noten worden geraakt. Die klinken op de 432 Hz piano echt vals ;! Wie weet is dat omdat we gewend zijn aan 440 Hz piano’s, dat zou kunnen.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.