24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    McNismo

ATI Radeon HD5770 stiller dan Geforce 8800GT?

Beste mensen,
    Ik heb net de ATI Radeon HD5770 geïnstalleerd in mijn MacPro.
    Wat mij nu opvalt is dat ik deze kaart niet hoor. Ook niet bij jet opstarten van de Mac Pro. Dit in tegenstelling tot de 8800 GT.
    Klopt dit!
    Of heb ik de kaart niet goed geïnstalleerd?

Graag jullie mening/advies
    Groet
    McNismo

Bijdrager
    AppleStef

Werkt je monitor? Dan heb je je kaart juist geïnstalleerd.:wink:

Bijdrager
    App-ie

Ik zou zeggen, gefeliciteerd dat je ‘m niet hoort. Je kunt natuurlijk altijd je MP open maken om met een make-up spiegeltje o.i.d te kijken of de ventilator van de HD5770 wel draait… Grote kans echter dat ‘ie inderdaad stiller is…

Bijdrager
    FloorvN

5770 is natuurlijk nieuwer, en zou mogelijk een betere stillere en zuinigere cooling aanboord hebben !
    dit zijn natuurlijk alleen maar voordelen :P..

sommige kaarten blazen ff flink bij booten, zoals mijn oude 4870 dat ook deed :P..
    sommige blijven gwn lkker stil zoals mijn huidige GTX460 :p..

Bijdrager
    AppleStef

Mooi dat de ATI 5770 minder lawaai maakt, ik ga hem waarschijnlijk ook kopen. De Nvidia GT120 kan hier wat rare/hoge geluidjes geven als hij veel moet werken, maar misschien zit er wat stof in ofzo.

Bijdrager
    McNismo

Ik heb gewoon beeld, en een zwaar bestand in Maya gerenderd.
    Ik denk dat ik ‘m morgen even openzet, om te kijken of de ventilator draait. Voor de zekerheid. Want ik ben echt een 8800GT gewend.

Moderator
    unSOUND

Dat is goed mogelijk, de 8800 stond bekend als luidruchtig… Als de fan niet had gewerkt was je machine al lang vastgelopen. Toen de fan van mijn kaart een minuutje of 2 stil stond liep de zaak al vast, en dat was met enkel de Finder open…

Bijdrager
    Artell

Heb de 5870 net in mijn Mac Pro 2009 geplaatst en op een kortstondig “blazen” bij het aanzetten na is hij net zo stil als de GT120 die er eerst in zat. Alleen wel een flink stuk sneller. Blijft verbazend hoe ze een Mac met zo veel fans (7stuks) zo stil weten te houden…

De 5770 in een 2009 (4.1) Mac Pro is overigens geen succes, dan krijg je er nogal wat extra fangeluid bij. Het toerental van de PCI bay fan wisseld dan continue tussen de 800rpm tot zelfs 2200rpm, standje stofzuiger zeg maar. Maar omgeruild voor een 5870 dus…

Moderator
    unSOUND

Ja had ook de fan kunnen demonteren en een passieve koeling kunnen nemen, had je minder bij hoeven leggen…:wink:

Bijdrager
    Artell

Het was niet de fan op de videokaart maar de fan die voor de kaarten in de kast zit en de fan in de voeding die gaan “jagen”. Schijn typisch een gevalletje voor de combi MacPro 4.1 en de 5770 te zijn. Als het de kaart zelf was geweest had ik het zeker met een heatpipe opgelost.

Bijdrager
    G-Force
    Artell op 28 februari 2012

De 5770 in een 2009 (4.1) Mac Pro is overigens geen succes, dan krijg je er nogal wat extra fangeluid bij. Het toerental van de PCI bay fan wisseld dan continue tussen de 800rpm tot zelfs 2200rpm, standje stofzuiger zeg maar. Maar omgeruild voor een 5870 dus…

Dit probleem heb ik ook met een niet-Apple videokaart (Radeon HD 6870), lijkt op een bugje in de 2009 Mac Pro want de officiële Quadro 4000 veroorzaakt dit ook in de 2009 Mac Pro en blijkbaar de officiële Radeon HD 5770 ook. Is overigens wel omheen te werken, na het opstarten even de videokaart stressen m.b.v. OpenGL Extension Viewer en dan wordt ‘ie vanzelf stil.

Maar goed, de 5770 is ook niet officieel ondersteund op de 2009 Mac Pro (enkel 2010) terwijl de 5870 wel wordt verkocht als upgrade voor de 2009 en 2010 Pro’s.

En het gaat inderdaad om de PCI-E expansion bay fan, irritant probleem.

Bijdrager
    AppleStef

Vreemd, en spijtig want ik wou die kaart ook kopen voor mijn Mac Pro (4,1). Zijn er nog mensen met dezelfde ervaring met die kaart en een Mac Pro 4,1?

Bijdrager
    G-Force

Zoek maar eens op internet naar Mac Pro4,1/Mac Pro 2009 Expansion slot fan. Het antwoord is dus ja, er zijn meer mensen die er last van hebben. De 2009 Mac Pro kan niet goed overweg met bepaalde videokaarten (Quadro 4000, Radeon HD 5770 o.a.)

Als je echt een 5770 wil kan je als workaround de kaart stressen met een programma en na een minuutje of 3 wordt de machine stil zoals het hoort. Dan blijft hij ook stil tot je hem UIT zet. Bij sleep of een herstart blijft hij wel stil.

Wil je dit niet? Dan zal je voor een Radeon 5870 moeten gaan. Of de GT 120 er in houden.;) Ik heb ermee leren leven dat ik na het opstarten even de kaart moet stressen, het prijsverschil tussen mijn 6870 en Apple’s 5870 was echt te groot.

Bijdrager
    AppleStef

Ik heb even gezocht en je hebt idd gelijk. Apple zegt ook dat hij niet officieel ondersteund is in een 4,1 Mac Pro de 5870 daarentegen wel.

Werkt dat even stressen na opstarten altijd (tegen de hoge fan snelheden)? Als het altijd werkt dan is het niet veel moeite want ik zet mijn Mac Pro toch nooit uit (alleen voor updates en dat is herstarten).

De 5870 ligt wel wat boven mijn budget, die kost al meer als de helft van wat ik voor mijn Mac Pro heb betaald.

Bijdrager
    G-Force

Werkt altijd.

Je moet dan OpenGL Extensions Viewer uit de Mac App Store downloaden, opstarten, naar het tabblad Tests gaan en dan op Run Test klikken. Als je dit 1x doorloopt wordt ‘ie vanzelf stil. In sommige gevallen moet je 2x een test doorlopen. Ondertussen kun je gewoon doorwerken want het is niet fullscreen.

Ik moet zeggen dat ik er ook niet veel last van heb, ik sluimer mijn Mac Pro vrijwel altijd dus ik heb zeer weinig momenten dat er lawaai is.

Bijdrager
    AppleStef

Goed. Merci voor de info.:smile:

Dan zal ik toch voor de 5770 gaan denk ik (dat zal ook wel nog wat werken/sparen zijn).

Bijdrager
    Artell

Als je echt een 5770 wil kan je als workaround de kaart stressen met een programma en na een minuutje of 3 wordt de machine stil zoals het hoort. Dan blijft hij ook stil tot je hem UIT zet. Bij sleep of een herstart blijft hij wel stil.

Klopt, dat werkte bij mij ook. Maar bij een herstart begon hij altijd weer te blazen en bij het uit de sluimerstand komen was het soms wel goed maar vaak niet. Heb zelfs gekeken of ik het kon scripten maar had uiteindelijk geen zin in de workarround. Kon hem nog ruilen bij Apple en dus maar een beetje extra betaald.. Maar het is niet goedkoop, dat klopt, maar ik vind dat zo’n mooie machine gewoon lekker moet lopen..

Bijdrager
    G-Force

Hmm, misschien zit daar dan ook nog verschil in bij de 5770. Mijne blijft bij een herstart namelijk wel stil.

Hoe dan ook, het is jammer dat het zo is.

Bijdrager
    AppleStef

Idd, het zou leuk zijn dat Apple met een software/firmware update komt zodat dat niet meer gebeurt.

Bijdrager
    RobApple

HD 5770 in mijn Mac Pro “Nehalem” 2009 2 x 2.66GHz met SL 10.6.8 hoor je niet en werkt perfect.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

5770 heb ik ook in mijn Mac Pro Nehalem gehad. En er was het irritant fan probleem. Heb hem omgeruild tegen de 5870 en die is stil en werkt goed.

Bijdrager
    AppleStef
    Mac op 31 maart 2012

Heb hem omgeruild tegen de 5870 en die is stil en werkt goed.

Het is niet de fan van de 5770 dat luid is i.c.m. sommige Mac Pro’s, het is de PCI fan (van de Mac Pro zelf) dat bij sommige Mac Pro’s luid is (door de 5770).

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Je hebt natuurlijk gelijk. ik heb me verkeerd uitgedrukt.

Bijdrager
    Jannemanishere

Misschien een wat late reactie maar toch…

Je kunt ook zeer makkelijk je Mac pro 4.1 firmware upgraden naar 5.1. Je moet daarvoor het programmaatje Mac Pro 2009-2010 Firmware Tool downloaden (ff Googelen). Je bent dan in één klap van die vervelende bug af en je Radeon HD5770 loopt als een zonnetje en is zeer stil…

Als je het deze tool niet kan vinden wil ik hem best wel aan je mailen. Daan graag een PM

Jan Willem.

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.