11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Janvw

ATA/133 Harddisk voor G4 Powermac inbouwen

Ik wil een 2e HD inbouwen voor mijn G4.

1. Kan ik zomaar een 120 Gb.Ultra ATA/133-HD (van bijv. Maxtor) inbouwen, of moet ik een ATA/100-HD kiezen van bijv. Western Digital.

2. Apple waarschuwt in hun brochure alleen een IDE-kabel te gebruiken van Apple zelf. Is dit commerciele onzin en kan ik ook een gewone IDE-kabel van de ‘computershop’ gebruiken?

Bijdrager
    Torz

1.naar je plaatje te zien heb je een MDD en die zijn ATA 100
    en schijven van 133 zijn dus overkill, ze zijn overigens wel backward compatiebel. Zou gewoon een honderd nemen ,is waarschijnlijk ook nog eens goedkoper.

2.Een extra kabel heb je niet nodig nodig. Je kunt hem gewoon aan de bestaande ide kabel knopen, idem met de voeding.Eerste schijf op master zetten 2e op slave.

Lees verder de handleiding van Apple.

“Een kind kan de was doen”

NB.De montage schroeven zittten al inde houder van Apple geschroefd:wink:

Bijdrager
    Janvw

Ah! Goeie tips!

Je bedoelt met ‘backward’ compatible dat ik wel een ATA 133 er in kan zetten?
    Gek genoeg is de ATA 100 van Western Digital duurder dan de ATA 133 van Maxtor.

Bijdrager
    Zout

ATA 100 wordt niet meer gemaakt, vandaar duurder, kijk voor de grap eens naar de prijs van SIMM geheugen… Ik heb zelf al heel vaak “pc” harde schijven in mac’s gezet, net als RAM en andere onderdelen trouwens… nooit problemen mee gehad.

Bijdrager
    Janvw

maar ik kan dus die ATA 133 zonder problemen in m’n maccie schroeven?

Bijdrager
    jackgr

yep

Bijdrager
    COHNY

ik wil hem in me g5 zetten..

maar alle kabels zitten zogoed weggestopt…zodat ik er niet meer bykan:(

en nu?

Bijdrager
    macpro

Jammer Cohny. Het lijkt erop dat je een miskoop hebt.
    Geef dat ding maar gauw hier en koop een G4 waar je wel makkelijk een schijf bij kunt prikken.
    :wink: :P :P :P

Op XLR8YourMac is een hoop informatie te vinden over het inbouwen van IDE schijven in je Mac.
    Daar kun je ook zoeken welke ervaringen gebruikers hebben met bepaalde IDE schijven voor jouw type Mac.

Bijdrager
    Janvw

Laat ik loyaal zijn: ik geef je mijn G4 en een appeltaart en een 250 Gb HD, als ik jouw G5-je een jaartje of 5 mag gebruiken…

Bijdrager
    Torz
    ”COHNY”

ik wil hem in me g5 zetten..

maar alle kabels zitten zogoed weggestopt…zodat ik er niet meer bykan:(

en nu?

Er is een zg.bypass methode waardoor je in de G5 een Ata schijf,zou hier wel een 133 nemen !,kan plaatsen.Je vervangt hier voor de bestaande ide kabel van de DVD-R door een met een extra connector, en die gebruik je voor de extra schijf.

Bijdrager
    rastabob
    ”Torz”

Er is een zg.bypass methode waardoor je in de G5 een Ata schijf,zou hier wel een 133 nemen !,kan plaatsen.Je vervangt hier voor de bestaande ide kabel van de DVD-R door een met een extra connector, en die gebruik je voor de extra schijf.

Heb ik gedaan, de schijf ligt bovenop de superdrive, plek genoeg!
    De brander en de ATAschijf werken prima, op één vervelend detail na:
    Ik kan met geen mogelijkheid opstarten vanaf de ATA HD!

Verschillende soorten kabels en jumpersettings geprobeerd, nix helpt. Zou het moederbord van de G5 misschien het probleem kunnen zijn?

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.