10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    STM

ATA 7200 rpm harde schijf in macbook pro 15′?

Ik zie op de apple site dat er geen ATA harde schijf met 7200 toeren wordt geleverd op een 15′ macbook pro. Is het mogelijk om in een macbook Pro 15′ 2.33 GHz ipv een ATA schijf met 5200 rpm, er eentje in te zetten van 7200 rpm? Ik wil er nl Logic 7 op draaien en heb op verschillende fora gezien dat het het beste is om met 7200 rpm schijven te werken.

Bijdrager
    sypie

Als jij denkt dat je handig genoeg bent om dat te kunnen: Ja het kan wel. Het maakt namelijk voor de data in- en uitvoer niet zoveel uit. Het gaat alleen wat sneller. Voor de rest zal je laptop er iets sneller van worden maar dat lijkt mij maar een minimaal verschil.

Bijdrager
    benj1989

je moet wel oppassen voor de warmte…

Bijdrager
    STM
    ”benj1989″

je moet wel oppassen voor de warmte…

Kan dit een groot probleem worden? Ervaringen?

Bijdrager
    Nikita

Nou, met die warmte zal het wel loslopen lijkt me. Tenslotte werden ze ook geleverd (als optie) destijds in de PowerBook G4, dus…
    Anyways, let er wel op dat je een S-ATA schijf koopt t.z.t en niet een gewone ATA (of P-ATA). Die laatste passen namelijk niet; andere aansluiting. Ik geloof trouwens dat unSOUND eens een test heeft geplaatst hier op het forum over het verschil in snelheid tussen een 5400 en een 7200 rpm schijf in een laptop. Het verschil was bijna te verwaarlozen…

Bijdrager
    PietjePuk

En ook als optie bij de MacBook Pro CoreDuo 15″.

Bijdrager
    dyn
    ”Nikita”

Ik geloof trouwens dat unSOUND eens een test heeft geplaatst hier op het forum over het verschil in snelheid tussen een 5400 en een 7200 rpm schijf in een laptop. Het verschil was bijna te verwaarlozen…

Dat waren gewoon een paar getallen die hij er neer had gezet. Er is niets bekend over de testwijze dus enige waarde heeft die test niet. Ik kan hier ook wel wat dingen neergooien. Overigens zijn er andere tests die 5400 rpm met de 7200 rpm gingen vergelijken waarbij er wel degelijk een flink verschil in snelheid werkt geboekt (deze tests bestaan dan ook uit een pagina of 10 en niet iets van 4 regeltjes zoals die van unSOUND). Uiteindelijk komt het er op neer wat je precies doet aan taken. Als het erg I/O intensief is dan heb je wel een voordeel aan die 7200 rpm. Iemand die alleen beetje internet heeft er geen voordeel aan.

Bijdrager
    STM
    ”Nikita”

Nou, met die warmte zal het wel loslopen lijkt me. Tenslotte werden ze ook geleverd (als optie) destijds in de PowerBook G4, dus…
    Anyways, let er wel op dat je een S-ATA schijf koopt t.z.t en niet een gewone ATA (of P-ATA). Die laatste passen namelijk niet; andere aansluiting. Ik geloof trouwens dat unSOUND eens een test heeft geplaatst hier op het forum over het verschil in snelheid tussen een 5400 en een 7200 rpm schijf in een laptop. Het verschil was bijna te verwaarlozen…

Waarom zit er in de 17′ wel een ATA dan?

Bijdrager
    Nikita

Die zit er niet in:

”Apple

- 17-inch MacBook Pro
    5400-rpm seriële ATA harde schijf van 160 GB.

Een seriële ATA oftewel een S-ATA schijf.

Bijdrager
    ixandr

Inderdaad, met sommige applicaties merk je wel dat de 7200 rpm verschil maakt.

Ik heb een 15″ Macbook pro, na een week heb ik de schijf zelf omgewisseld voor een 100gb 7200rpm.
    Warmte heb ik geen last van, snelheid is wel beter. Het ombouwen is geen lolletje, wel te doen.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.