25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:
    Inactief
    Anoniem

Artikel:Een jaar tablet-only werken

Ik vond dit een redelijk goed en neutraal artikel over een jaar tablet-only werken met verschillende tablets.

Een jaar tablet-only

Bijdrager
    MacTS

Volgens mij is de oorspronkelijke iPad nooit geĆÆntroduceerd om tablet-only op te gaan werken maar ‘voor erbij’. Volgens mij is het vooral Microsoft die tegenwoordig van de daken schreeuwt dat iedereen er zo nodig op moet gaan werken.

Bijdrager
    jf

Toch vind ik het geen vreemde gedachte. Een tablet voor als je alle randapparatuur niet nodig hebt (lekker hangen op de bank, in de trein, als je een presentatie geeft bij een klant, om aantekeningen te maken tijdens een vergadering), maar met alle randapparatuur alsnog een min of meer volwaarde PC, eventueel zelfs met een extern groter scherm. Ik denk dat het heus een markt voor is en dat Microsoft dat helemaal zo slecht nog niet ziet.

Bijdrager
    bartvdv

De tablet is inderdaad bedoeld voor ‘erbij’. Mocht Apple een toetsenbord voorzien specifiek ontworpen voor de iPad en bijkomende opslagmogelijkheid, dan ondermijnt ze haar eigen laptoplijn. De duurste iPad Air kost al bijna zoveel als de goedkoopste laptop. Een klassiek toetsenbord (met draad of via bluetooth) sleept niemand met zich mee. Ik zie me ook geen productie doen op een iPad, buiten het schetsen van ideeĆ«n met een stylus.

De verkopen in de klassieke PC-markt zijn in vrije val. In die zin is de zet van Microsoft geslaagd, een eigen tablet met iets meer. De verkopen van de Surface zijn dit kwartaal al verdubbeld.

Bijdrager
    MouseMighty
    bartvdv op 25 oktober 2013

De verkopen in de klassieke PC-markt zijn in vrije val. In die zin is de zet van Microsoft geslaagd, een eigen tablet met iets meer. De verkopen van de Surface zijn dit kwartaal al verdubbeld.

Dat laatste is een simpel gevolg van een drastische uitverkoop. Microsoft heeft ergens begin dit jaar al bijna de gehele Surface voorraad afgeschreven.

Tablet only werken? Ligt dus helemaal aan je beroep. Ik denk dat een journalist dat makkelijk kan, ja ook gewoon al met iPad 1 met als enige ‘toevoeging’ een cover met ingebouwd toetsenbord. Ik ben zelf DTP-er van beroep en dus zal tablet-only het nooit gaan redden. Simpelweg vanwege het ontbreken van de juiste software en het te kleine scherm. Geldt voor alle tablets. Sterker nog is zou al gaan gillen met de gadachte dat ik mijn werk elke dag alleen maar met een 17″ MBP moest doen.

Wat is nou het voordeel van een tablet waar je weer van allerlei meuk aan kan/moet sluiten om te werken? Dan ben je toch helemaal het ultra-mobiele vrijheidsgevoel kwijt??? Of mis ik nou iets?

Bijdrager
    MrHammond

Ik vraag me af of zo’n Surface Pro niet meer in de richting van een laptop gaat, zoals bijv. de MacBook Air?

Ik zou er voor mezelf wel aan denken dat wanneer mijn 17″ MacBook Pro aan vervanging toe is, over te stappen op een iMac en een iPad, de eerste om toch ook thuis een beetje relaxed aan bepaalde dingen te kunnen werken, en de iPad puur voor onderweg, of eventueel op de bank. Als totale vervanging zie ik het niet zitten, ook geen MacBook Air, omdat voor mij dan gewoon het scherm te klein wordt, en ik met mijn gevoeligheid voor armklachten ook het werken op een laptop niet zo zie zitten.

Bijdrager
    jf
    MouseMighty op 25 oktober 2013

Wat is nou het voordeel van een tablet waar je weer van allerlei meuk aan kan/moet sluiten om te werken? Dan ben je toch helemaal het ultra-mobiele vrijheidsgevoel kwijt??? Of mis ik nou iets?

Die meuk heb je op je werkplek liggen, die neem je niet mee onderweg. Voor onderweg eventueel zo’n in de sleeve ingebouwd toetsenbordje, maar dat hoeft niet.

Bijdrager
    Rickje

Die gast in het artikel typt “iPad” niet eens goed, lekker serieus dus. Om nog maar te zwijgen over de ‘tablet’ die hij nu gebruiktā€¦. tabletā€¦ de surface, oftewel, een soort hybride laptop/tablet. Goed verhaal.

Bijdrager
    1984
    MouseMighty op 25 oktober 2013

Simpelweg vanwege het ontbreken van de juiste software en het te kleine scherm. Geldt voor alle tablets. Sterker nog is zou al gaan gillen met de gadachte dat ik mijn werk elke dag alleen maar met een 17″ MBP moest doen.

Nou, dat heeft wel zo zijn voordelen, een krachtige tablet waar je ook software op kunt draaien die je ook op een Mac kunt draaien.
    Eenmaal thuis alleen een usb inpluggen , en je hebt je harde schijven en schermen beschikbaar.

Ativ Pro 700t running OS X..http://www.youtube.com/watch?v=DdqwiYHdGVA

Bijdrager
    MouseMighty

Jaja dat je er van alles aan kan hangen dat begrijp ik maar het scherm is veel te klein. Extern scherm aansluiten? ja dat kan. Weet je wat nog makkelijker is? Op je werkplek een iMac of een MacPro en met de iPad onderweg via Creative Cloud/ Adobe Ideas je ideeƫn en werk doen. Kom je op je werkplek, staat het al op je computer kan je die tablet ook nog eens in je tas laten zitten.

Bijdrager
    1984

Met de iPad voor onderweg heb je nog een kleiner scherm (9.7″) en voor het zelfde geld heb je een Ativ Pro (11″) waar je wel al je software op kunt draaien.en als je wilt kun je jouw werk waar je maar wilt afmaken, zonder van computer te wisselen.
    En tevens het gemak van een Wacom Cintiq ter beschikking hebt.
    Het enigste wat ontbreekt is het ļ£æ logo

Bijdrager
    Koning Frank
    1984 op 26 oktober 2013

Het enigste

Bijdrager
    MouseMighty

11″ is gewoon veel te weinig schermruimte. Of een tablet nou de gehele Creative Cloud kan draaien, dat boeit mij dan niet meer. Het scherm is gewoon te klein. Ik zie mezelf echt niet achter dat ding zitten om een InDesign document te maken/aan te passen met een stylus.

Mijn punt? Dit hele tablet+++ gedoe is een domme actie om iets te maken/creeƫren dat er al is. Namelijk een laptop/desktop computer. Zelf de beste tablet+aangangsel combinatie zal het nog steeds niet gaan redden tegen een MacBook Pro.

Daarom zei ik ook al in een eerdere post, het ligt heel erg aan je bezigheden. Een journalist kan prima uit de voeten met welke tablet (+toetsenbord) dan ook. Dan is het handig, sneller, beter. Zodra je, imho, krampachtig van een tablet een laptop/desktop setup gaat maken ga je er al aan voorbij. Precies ook de reden dat Apple de iPad uitbracht ipv een een, kent u ze nog(?), netbook.

Bijdrager
    1984
    MouseMighty op 27 oktober 2013

11″ is gewoon veel te weinig schermruimte..

Tablets zijn er in alle maten. handig toch .

Bijdrager
    MouseMighty

Jaaaaa, die past ook zo lekker makkelijk in je tas!!:roll:

Bijdrager
    NeXT

Give it up 1984. Om het punt van MouseMighty te begrijpen moet je diep in het werk zitten. En dan bedoel ik niet een sepia filter in Photoshop toepassen of een voetbal vrijstaand maken maar professionele output leveren en dit binnen een bepaalde tijd voor elkaar zien te krijgen.

Bijdrager
    1984
    MouseMighty op 28 oktober 2013

Jaaaaa, die past ook zo lekker makkelijk in je tas!!:roll:

Ja , dat is geen probleem, liep je vroeger met teken mappen rond , nu met een even groot tablet.

Artikel:Een jaar tablet-only werken

Bijdrager
    MouseMighty

*zucht*

Louis

Ben ik nou zo slim of zijn jullie nou zo dom?

Ga even lekker op zo’n tablet een single issue van de Digital Publishing maken in InDesign met video, audio en de tekst die als assignment vanuit InCopy geleverd wordt, met een stylus, op een touchscreen, in de trein of het vliegtuig …

Die tekenmappen zijn dus verruild voor een tablet waar je portfolio digitaal opstaat, of wacht nog beter check gewoon even op Behance.
    Zoals al eerder gezegd: Ligt gewoon aan je werkzaamheden wat wel en niet handig is. Vraag even in een pro video/audio studio of het tablet-only werken kans van slagen heeft. En dan dus niet je tablet als veredeld docking station met meuk eraan omdat je anders niet kan werken. Dat is namelijk, imho, niet meer tablet only maar dat schijnt ‘men’ even te vergeten.

@NeXT(y)

Bijdrager
    1984

Je staat er gewoon weg niet voor open, of wil er niet voor open staan
    Maar dat hoeft ook niet, je moet werken waar jij het best mee overweg kunt en wat het meest geschikt voor jouw is.
    Je zult waarschijnlijk met Wacom tablets en pennen werken.? Dat wil niet zeggen dat je een Cintiq nodig hebt maar zo’n tablet opent wel weer mogelijkheden.
    Ik werk nog niet tablet-only, maar ben gewoon nieuwsgierig naar de mogelijkheden die deze bied en vind het een goede toevoeging

Bijdrager
    MouseMighty

Het vergelijken van deze twee producten gaat direct mank, je kan deze twee producten niet vergelijken want de schermgrootte is totaaaal niet vergelijkbaar 21″ vs 12″. Op de Cintiq is je werkruimte tig keer groter. Leuk voor de kleine Photoshop demo maar ga maar eens een spread opmaken in InDesign. Nee ik werk zelf niet met Wacom tablets en pennen. Daarvoor doe ik te weinig aan echte beeldverwerking/manipulatie of grote Illustrator klussen. Heb het wel geprobeerd icm met InDesign maar ik ben met muis en tb combo’s veel sneller. Ik heb een keer een week mijn werk moeten doen op een MBP 15″. Na 10 minuten gelijk maar een muis eraan gehangen want intensief DTP-en met een touchvlak, dat gaat voor geen meter. Mijn zoon heeft een 11″ MB Air, leuk om wat correcties te doen maar niet om meer dan een uur achter elkaar de dagelijkse DTP taken mee te doen. Dan kan je beter een extern scherm aansluiten… ow wacht ik maak van de laptop al een desktop. Overigens staat er bij een Cintiq ook gelijk een disclaimer:

Let op: Een Cintiq is geen zelfstandige computer. U sluit de Cintiq aan op een PC of een Mac. U heeft een video uitgang nodig voor het beeld op de Cintiq en een USB-poort voor de tablet-functies van de Cintiq. Een Cintiq moet dus gezien worden als een beeldscherm voor uw computer waar u rechtstreeks op kunt tekenen. Met de pen beweegt u de muiscursor. U kunt met de pen dus alle programma’s op uw computer bedienen, net zoals u dat nu met uw muis kunt.

Kijk zo iets als dit snap ik dan wel:
    http://youtu.be/FNJlWvcGiOE

Maar nogmaals dat is voor erbij, is geen vervanging van een volledige laptop/desktop. Dus dan kunnen we beter de vraag stellen:”Wat versta jij onder tablet-only werken?”

Voor mij betekent die term dat je alleen maar een tablet nodig hebt (eventueel met een bluetooth toetsenbord erbij) om al je werkzaamheden overal te kunnen doen. Dus als vervanging van een laptop/desktop. Dat laatste kan, imho, nog niet in mijn vakgebied. Je kan zeker wel een x aantal taken op een tablet uitvoeren, dat doe ik nu ook al met bv Adobe Ideas.

Bijdrager
    1984

Kijk zo iets als dit snap ik dan wel:

En daar ging het dus over, de ā€œWacom Companionā€ is een volwaardige tablet die draait op Windows 8 , die nog niet zo lang op de markt is , Daarvoor had je de Cintiq 13 Hd waar je inderdaad nog een computer voor nodig had. dus niet echt handig voor onderweg , Wacom Cintiq voor onderweg. Wat zijn de mogelijkheden? of te wel wat zijn de alternatieve . En die zijn er dus .

tablet-only zijn niet mijn woorden, maar er zijn zat mensen die daar voldoende aan hebben

Bijdrager
    MouseMighty

Nog steeds is die Companion voor “erbij” omdat het scherm niet groot genoeg is voor DTP intensieve taken (werkdag). Dat er zat mensen zijn die er voldoende aan hebben geloof ik direct. Ik had al eerder gesteld dat dat volledig ligt aan je werkzaamheden. Geloof mij maar dat Rufus echt nnog wel achter de laptop zit om dingen te maken hoor en dat niet alleen maar op die Companion doet.

Bijdrager
    1984

It ain’t what you do, it’s the way that you do it

Afbeelding Cintiq 13 HD / zelfde maat en uiterlijk als de Companion en 11″ Ativ Pro 700t, voor sommige voldoende, persoonlijk merk ik het verschil niet meer tussen 13 of 11 ” maar geef de voorkeur aan een mobiel tablet en in dat geval is 11′ ideaal, Dat vind ik ook van de MBA , wil je 13 ” of groter, ga dan voor een MBP al is de 17 ” er ook uit gehaald en er de 15″r voor in de plaats.
    Maar een computer , tablet is een stukje gereedschap , je koopt wat je nodig hebt, daarnaast wil ik altijd een reserve computer achter de hand hebben.

Bijdrager
    MrHammond

Dat is precies wat Muis ook zegt, maar de stelling hier, en vooral van het artikel: zou jij alles, maar dan ook echt alles, met een tablet kunnen doen, dus zonder MacBook Pro, MacBook Air of desktop (iMac, Mac Pro) erbij? Of de stap verder: zonder enig accessoire. Dus ook geen “reserve computer achter de hand”. Voor mij zou het antwoord dan al duidelijk “nee” zijn. Alleen al omdat een mobiele computer (dat geld voor mij zelfs voor een laptop) gewoon ergonomisch niet praktisch is: op een laptop werken lijdt snel tot klachten, dat geldt lijkt mij net zo goed wanneer je wilt typen of nauwkeurige opmaak wilt maken op een tablet. Trouwens, ook op jouw foto staat het duidelijk: achter de Cintiq staat nog steeds een iMac.
    Ik denk wĆ©l dat ik op het moment mijn mobiele behoeften met een iPad zou kunnen vervullen, maar dan wil ik thuis nog een desktop hebben staan: lange mails typen doe ik toch liever op een toetsenbord, en met een groot scherm op afstand (ik heb een los toetsenbord en trackpad bij mijn MBP, die op een standaard staat, een scherm zit ik ook meer aan te denken, omdat alles op een 17″ toch net te klein is om comfortabel te zitten en werken). Dat is op het moment ook mijn idee, tegen de tijd dat mijn MacBook Pro aan vervanging toe is, koop ik hoogstwaarschijnlijk een iMac en een iPad.

Bijdrager
    1984

Die iMac staat er omdat de Cintiq 13 Hd niet zonder een computer functioneert. Met o.a de komst van de surface pro, Ativ Pro kwamen er tablets met een i5 centrale verwerkings-eenheid , en de mogelijkheid om dus alle software op een tablet te draaien, en hem dus als volwaardige computer te gebruiken.
    Wat bij Apple helaas nog niet mogelijk is,

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.