24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Anoniem

Arghh…Doe maar een Abonnementje

“Arghh….” Dat was mijn beste piratenkreet, maar ik ben het misschien ook wel een beetje verleerd. Mijn piratendagen liggen dan ook alweer ruim achter me. In die tijd downloadde ik bijna alle muziek, films en videogames. Apple kwam op een gegeven moment met iTunes en vanaf de dag dat Netflix in Nederland beschikbaar was sloot ik ook daarbij aan. Het was daardoor ook eigenlijk meteen gedaan met mijn wilde piratendagen en voor lange tijd leek dit ook de toekomst voor mij te zijn.

Toch heb ik het gevoel dat het systeem onder het gewicht van zijn eigen populariteit aan het bezwijken is.  Eerst nam ik nog een extra abonnementje bij HBO zodat ik Game of Thones kon kijken. Toen viel mijn keuze op Ziggo zodat ik ook vaker een Champions League wedstrijd of F1 live wilde kijken. Muziek? Tuurlijk, we nemen wel een Apple Music abonnementje met het hele gezin en Playstation Plus/Nintendo Online voor de kids. Voor ieder iets.

Maar het loopt nu nog verder uit de hand. Apple komt met Video. Disney met een platform rondom zijn eigen films zoals StarsWars, Marvel en hun eigen content. Zo staan er nog enkele studios/diensten te trappelen om een eigen service te lanceren. Voor je het weet heb ik 15 abonnementen nodig om een gevarieerd tv aanbod te kunnen kijken.

Dit kan toch nooit de bedoeling zijn geweest en ik ben bang dat de run naar eigen abonnementenplatformen uiteindelijk ervoor gaat zorgen dat er weinig complete aanbieders meer zijn. Ik baal daar ontzettend en zie het als een probleem. Een probleem waarvan ik hoop dat iemand met visie een goede oplossing voor kan bedenken. Net zoals met iTunes destijds. En anders..tja, dan neem ik wel een Strepsil en begin maar weer met het beoefenen van mijn piratenkreet…Arghh. Hoe denken jullie erover?

Bijdrager
    tarun

Dat is precies waarom ik nog wel eens wat “vind” op internet. Geen behoefte aan tientallen euro’s per maand aan abo’s.

Bijdrager
    nnsa

@Lupaie: ik ben het eens met de strekking van je verhaal, maar niet eens met het categorisch stelen van dienstverlening (lees gratis downloaden van niet gratis-content).

Bijdrager
    fatboysmart

‘vroeger’ had ik abonnementen op verschillende tijdschriften. Als je een gevarieerd aanbod wilde, moest je meerdere abonnementen nemen op verschillende tijdschriften en misschien ook op een dagelijkse krant. Ik zie het verschil niet…

Bijdrager
    sedikit

Het verbaast mij, dat je met al die abonnementen nog de tijd vind om zo’n uitgebreide vraag te formuleren!  😊  Ik begrijp in dit opzicht ook niet, in het algemeen, de verslaving aan Netfix, Games, Ziggo-abonnementen, Apple Video enz.  Wordt er thuis nog wel eens gesproken met elkaar, een boek gelezen enz?

Bijdrager
    KarelWillem

Ik heb er geen probleem mee. Kies er één uit, en wees er gelukkig mee.

Je bent niet verplicht om alles in de wereld te volgen.

Bijdrager
    Brombeer

<p class=”cite”>nnsa op 25 oktober 2018 om 16:11</p>
    @lupaie: ik ben het eens met de strekking van je verhaal, maar niet eens met het categorisch stelen van dienstverlening (lees gratis downloaden van niet gratis-content).

Van een monopoliepositie misbruik maken (want unieke aanbieder) door de consument het vel over de oren te trekken is net zozeer categorisch stelen.

Moderator
    Night

Abonnement ➔ Pay-per-view. Probleem opgelost.

Bijdrager
    hatolex

Monopoliepositie , wat een onzin.

en je laat je bij een abbo geheel vrijwillig het vel over de oren trekken.

Anoniem

@lupaie: ik ben het eens met de strekking van je verhaal, maar niet eens met het categorisch stelen van dienstverlening (lees gratis downloaden van niet gratis-content).

Klopt helemaal. Ik ook niet. Mijn eerste baan viel vrijwel gelijk met de komst van iTunes en vanaf dat moment betaal ik ook alles netjes. Zou ook echt niet terug willen naar het ‘gratis’ download tijdperk.

<p class=”cite”>fatboysmart op 25 oktober 2018 om 16:16</p>
    ‘vroeger’ had ik abonnementen op verschillende tijdschriften. Als je een gevarieerd aanbod wilde, moest je meerdere abonnementen nemen op verschillende tijdschriften en misschien ook op een dagelijkse krant. Ik zie het verschil niet…

Vroeger had ik ook een typemachine om de schrijven, een rekenmachine om te rekenen, een canvas en kwasten om te schilderen, een gitaar om muziek te maken. Daarna had ik een Mac waarmee ik alles kon, zou ik dan terug willen naar al die verschillende media? Af en toe wel maar de combinatie van alles in 1 is toch ook wel erg lekker.

<p class=”cite”>sedikit op 25 oktober 2018 om 16:22</p>
    Het verbaast mij, dat je met al die abonnementen nog de tijd vind om zo’n uitgebreide vraag te formuleren!  😊  Ik begrijp in dit opzicht ook niet, in het algemeen, de verslaving aan Netfix, Games, Ziggo-abonnementen, Apple Video enz.  Wordt er thuis nog wel eens gesproken met elkaar, een boek gelezen enz?

Een boek lezen? Ben je gek. Dat is gewoon het consumeren van media en daar zie ik weinig verschil met andere media zoals film of gaming. Tuurlijk, een boek is goed voor de fantasie…zo is gamen goed voor je reflexen en kunnen films ook je algemene kennis helpen. Voor de rest..weinig tijd inderdaad maar geloof maar dat we genoeg praten. Meestal over films en games;) Nee hoor komt goed.

<p class=”cite”>KarelWillem op 25 oktober 2018 om 16:37</p>
    Ik heb er geen probleem mee. Kies er één uit, en wees er gelukkig mee.

Je bent niet verplicht om alles in de wereld te volgen.

Gewoon veel diverse aandachtgebieden. Was het maar alleen voetbal of zo, dan hadden we genoeg aan 1 ding.

<p class=”cite”>Night op 25 oktober 2018 om 17:49</p>
    Abonnement ➔ Pay-per-view. Probleem opgelost.

Precies! Dat zou gewoon een veel betere optie zijn. Dat je niet meer uit aanbieders hoeft te kiezen maar per content moment. Als er nu nog een aanbieder zou zijn die dwars door alle abo’s heen zou kunnen gaan. Daar (die oplossing) heb je wel zo’n kranten app van geloof ik.

Bijdrager
    Melle

Hier net aan het afbouwen. Netflix na zoveel jaar opgezegd. Enkel nog 1 Apple music account hebben we, voor mijn vriendin. Al de rest is weg.

Leds is more in 2019. En time is king.

En wat die abonnementen vooral doen is je tijd opsouperen. Qua geld valt dat allemaal we mee. Het kost je vooral tijd.

Bijdrager
    sedikit

@Lupaie:

” Daar (die oplossing) heb je wel zo’n kranten app van geloof ik.”

https://blendle.com/kiosk

(i.p.v. de hele dag films kijken en te gamen, misschien, behalve een boek, wat meer de krant lezen? 😊 )

Bijdrager
    MacMiep

Probleem is dat Netflix het grootste gedeelte van de content waarmee ze zijn begonnen inmiddels alweer heeft verwijderd.

Dus mensen lekker maken met alle seizoenen van Huppeldepup en dan ben je halverwege en je kunt niet verder kijken.

Het succes van Spotify laat zien dat het prima kan: alles (bijna) op één bult, maar de film industrie wil nog altijd de hoofdprijs.

Bijdrager
    Ziegler

<p class=”cite”>Brombeer op 25 oktober 2018 om 17:29</p>

Van een monopoliepositie misbruik maken (want unieke aanbieder) door de consument het vel over de oren te trekken is net zozeer categorisch stelen.

De enige aanbieder van serie x maakt een aanbieder niet tot een monopolist.

Bijdrager
    Ziegler

@lupaie

wat een zeurverhaal. Als je gekeken hebt wat je leuk vindt, zeg je het abonnement toch weer op? Wij hebben op zijn best 3 maanden per jaar een abbo op Netflix bijvoorbeeld. Even snel die serie kijken , nog even een paar filmpjes en opzeggen maar.

Bijdrager
    bartvdv

Ziegler, misschien mis je het punt een beetje. Je betaalt 10 euro aan Apple Music, 10 euro aan Spotify (omdat ze beiden niet dezelfde artiesten in portefeuille hebben), 10 euro aan Netflix, 10 euro aan Mubi (want je wil ook wat interessante films kijken), misschien heb je ook nog kabel of digitale tv, je huurt een film bij Google Play … en voor je het weet zit je met een amalgaan aan abonnementen die je elke maand een pak geld beginnen te kosten en op de keper beschouwd weinig opbrengen. Er is namelijk niet één goede keuze. TV was vroeger simpel; je betaalde elke maand een niet al te grote som aan een aanbieder die de auteursrechten regelde met weer andere aanbieders en je kon probleemloos naar een twintigtal zenders kijken.

Ik hou het voorlopig wel bij de klassieke radio, kabel en smart-tv want eigenlijk is het allemaal zijn geld niet waard.

Bijdrager
    MrHammond

Om even terug te komen op vroegâh: voor een bedrag waarvoor je nu meerdere abo’s kunt afsluiten had je “kabel”: een kleine verzameling aan TV-zenders, die voor jou bepaalden wanneer ze wat uitzenden, en waarvan 99% crap was (en inmiddels 99,9% is). En ondanks het betalen van het kabelabonnement, wordt je op TV ook nog eens doodgegooid met de meest verschrikkelijke reclame. En vergeet niet: de beeld- en geluidskwaliteit van de TV destijds was bedroevend slecht in vergelijking met wat we nu gewend zijn, een film in goede kwaliteit op een groot scherm met goed geluid genieten kon je slechts in de bioscoop.

Hetzelfde geldt voor de radio: het gros van de zenders is de grootste crap die er is, ze draaien de hele dag door dezelfde ***deuntjes uit de Micro$oft Hit Creator Wizard, afgewisseld met flauwe praatjes en reclame. En bij de enkele zenders die goede muziek draaien geldt meestal ook: de voorraad is te klein en je hoort te vaak dezelfde muziek. Bij muziek vind ik persoonlijk in tegenstelling tot films en televisieprogramma’s, dat je die vaker opnieuw wilt horen, voor mij komt daar het zelf bezitten van toondragers ook veel meer tot z’n recht: een film op videoband/DVD/blu-ray kijk je meestal een paar keer, een plaat/band/cassette/CD draai je toch net wat vaker. Voor muziek vind ik vinyl nog steeds de meest charmerende oplossing: de grotere platen bieden het oog ook iets met de hoezen, en het werkt veel betrouwbaarder dan het digitaal streamen.

In die zin bieden de abo’s voor minder geld wel degelijk veel meer vind ik, Netflix heeft bijv. lang niet alles, maar sowieso veel meer dan ik als voltijd werkende überhaupt aan tijd heb om te besteden aan films kijken. Ik vraag me dan altijd af of mensen die dat “te weinig” vinden werkeloos zijn, of anderszins zo apathisch, dat ze niks beters te doen hebben dan bingen. Je bent niet verplicht je op alles te abonneren, en wat spreekt ertegen om eens wat af te wisselen? Vergeet niet: een Netflix abo biedt je voor de helft van de prijs al veel meer dan een kabeltelevisieabonnement, en dan nog zonder reclame. Ik begrijp het gezeur erover niet zo goed.

Bijdrager
    hatolex

Zoals je je ongetwijfeld nog zult herrinneren uit je Nederlandse tijd is klagen over zo ongeveer alles hier tot kunst verheven.😏

Bijdrager
    Ziegler

<p class=”cite”>bartvdv op 26 oktober 2018 om 18:42</p>
    Ziegler, misschien mis je het punt een beetje.

Ik mis helemaal geen punt. Ik heb een abonnement op Applemusic en ik kijk tv via xs4all. Alle andere abonnementen zijn tijdelijk. Jij denkt van alles te missen als je niet al die abonnementen hebt. Ik niet. Jij lijkt mijn punt te missen: je hoeft helemaal niet al die abonnementen te hebben.

Bijdrager
    MrHammond

Kijk, Ziegler snapt het;-)

@halotex:;-)

Anoniem

Even terugkomend hierop. Ik wilde helemaal niet klagen. Dat was ook echt niet de insteek van mijn bericht. Waar het me meer over ging was de ontwikkeling die gaande is. Een steeds meer fragmenteerd media aanbod. Ik had het liever andersom gezien tenzij er een echt flexibel model komt. Zoals het nu gaat eindigen we in een situatie waarin elke zender, studio, programmamaker, gamemaker, fabrikant een eigen huurplatform gaat ontwikkelen. In het begin is dat te overzien maar ik vrees dat het zo uit de hand loopt dat het bijna niet meer te doen is. De oplossing waar Apple destijds mee kwam (itunes/ipod) was ontstaan door het probleem dat er teveel gefragmenteerd aanbod was en ook nog te duur. Daar stevenen we weer op af. En dus hoop ik gewoon op een ander model. Een soort van open platform waar je vervolgens per gebruik op kunt betalen.

Maar goed, mensen hier zeggen al heel snel dat je niet moet zeuren en zien blijkbaar ook meteen het slechtste in iemand. Daarnaast bedank ik jullie voor de tips hoe ik mijn leven moet indelen, welke media ik minder zou moeten gebruiken, of dat ik meer moet praten met mijn gezinsleden. Thanks daarvoor…ik zal het in overweging nemen.

Verder hoop ik dat ik mijn vrees of ontevredenheid hier wel mag blijven posten want, “ontevredenheid is de eerste stap naar vooruitgang van een mens of volk”. Tenminste dat zei een oude bekende van me. (Oscar Wilde)

Bijdrager
    Лукас

Ik heb sinds jaar en dag slechts één abonnement; mijn mobiele telefoon. Ik heb wel eens Spotify Premium uitgeprobeerd en blijf er over nadenken om dat ooit eens te nemen, maar het is er nog niet van gekomen. Verder spendeer ik alle centen die ik bespaar aan het ontdekken van de wereld en regelmatig lekker eten met een speciaalbiertje. Ieder z’n ding dus.;)

Moderator
    Night

Telt een abonnement op je woning ook? 😛

Bijdrager
    Ziegler

<p class=”cite”>Lupaie op 7 november 2018 om 09:08</p>
    Even terugkomend hierop. Ik wilde helemaal niet klagen. Dat was ook echt niet de insteek van mijn bericht.

Verder hoop ik dat ik mijn vrees of ontevredenheid hier wel mag blijven posten want, “ontevredenheid is de eerste stap naar vooruitgang van een mens of volk”. Tenminste dat zei een oude bekende van me. (Oscar Wilde)

Wat is het nu? Ben je nu aan het klagen of niet? Het komt op mij toch heel erg over als klagen.

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.