11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    macmaus

Archiverings programma gezocht

Ik ben op zoek naar een programma om onze oude archieven (11 FireWire schijven van elk 4TB) te archiveren in een programma, waar vervolgens op project- of bestandsnaam (datum en omschrijving ook, maar minder relevant) in gezocht kan worden. Het resultaat moet inclusief duidelijke voorvertoning zijn. Schijven worden dan opgeborgen in een kluis, zodat ze niet meer continu “online” zijn. Archief moet centraal staan, voor iedereen bereikbaar en doorzoekbaar.

Ik heb al NeoFinder (geen voorvertoningen) DiskCatalogmaker (geen voorvertoning als schijven niet meer gemount zijn) en DiskTracker (geen voorvertoning) geprobeerd.

Heeft iemand nog tips/alternatieven?

Bijdrager
    TheBigZ
    macmaus op 26 oktober 2017

(geen voorvertoning als schijven niet meer gemount zijn)

Dat kan natuurlijk ook alleen maar werken als je van elk bestand zo’n voorvertoning opgeslagen hebt (bv een .jpg) in je metadata archief, vergelijkbaar met de jpgs van CD/DVD hoesjes die mensen naast hun muziek/film bestanden bewaren.

• Deze reactie is gewijzigd 8 maanden, 3 weken geleden door  TheBigZ.

Moderator
    Night

Misschien P5?

Verder:

Ik denk niet dat je de meest verstandige keuze hebt gemaakt voor de opslag. FW disks (harddisks in het algemeen) hebben de neiging om bij zeer lange stilstand problemen te krijgen met de lagers. Ook moet je denken aan data-degradatie. Bij harddisks is dat 2-8* jaar, net als bij SSD drives. Bij LTO tapes is dat ca. 30* jaar en bij BR optical disks is dit al 50+* jaar. En hoewel deze optie wellicht duur is, is cloud opslag ook een overweging waard. Denk verder ook aan het data-format. Is dit over een aantal jaren nog te verwerken in de software die je dan gebruikt of heb je alles omgezet in open source formats? Diepgaand leesvoer: https://www.loc.gov/preservation/digital/formats/intro/intro.shtml

*) Dit zijn algemene waarden. Tijden kunnen afwijken al naar gelang van merk, type en opslagcondities (licht, temperatuur, vochtigheid en (fijn)stof)

• Deze reactie is gewijzigd 8 maanden, 3 weken geleden door  Night.

Bijdrager
    madcat

Klopt, een hard disk is niet de meest verstandige opslag media voor lange termijn, tape of BD-R LTH zou een logischere keuze zijn.

Daarnaast is het verstandig om sowieso 2 backups hiervan te hebben op 2 verschillende plekken en elk jaar de tape weer op integriteit controleren.

Bijdrager
    Shmoo

Heb je Wikipedia zitten overschrijven?

Moderator
    Night

Niet nodig;-)

Bijdrager
    macmaus

@thebigz: klopt, alhoewel DiskCatalogMaker dat in de test wél doet, zelfs van Indesign files. Maar zodra de database niet meer lokaal staat en de schijven niet meer gemount zijn, is die voorvertoning verdewenen. Vandaar mijn vraag naar alternatieven.

@night: P5 ziet er interessant uit, ga ik even induiken. Je hebt gelijk wat betreft keuze van de schijven. Is echter een gegeven waar ik nu niets meer aan kan veranderen. Dit was de keuze van mijn voorganger, wij hebben nu een ander systeem waarbij de oude archieven (alle 12 schijven, intern en via FW via daisy-chain aan een oude MacPro) niet meer continu beschikbaar hoeven te zijn. Is een archief van de afgelopen 10 jaar, wordt vanzelf overbodig.
    En ja, alle schijven zijn mirrored geschreven, dus heb ik sowieso een kopie.

Maar voor nu zoek ik dus een mogelijkheid om de data op naam en visueel doorzoekbaar te maken, zonder al die data meteen “online” te hebben.

Bijdrager
    TheBigZ

Misschien heb je hier wat aan:

Tip: Generate preview images for a collection of documents

OS X Hidden Treasures: Quick Look

• Deze reactie is gewijzigd 8 maanden, 3 weken geleden door  TheBigZ.

Bijdrager
    Septimus

DiskCatalogmaker maakt wel degelijk voorvertoningen die je kunt bekijken wanneer de schijven niet gemount zijn.

Deze optie moet je in de voorkeuren wel even aanzetten:

Let op: het scannen van schijven (met name data DVD’s) kan hierdoor vrij lang duren. Een BD-R 25GB schijf duurt +/- 5-6 minuten.

• Deze reactie is gewijzigd 8 maanden, 2 weken geleden door  Septimus.

Bijdrager
    macmaus

@septimus: zo te zien spreek je uit ervaring? Ik heb deze optie uiteraard aangezet, en de schijven gecatalogiseerd. Maar zodra ik de DiskCatalogmaker database naar een andere machine (centraal toegankelijke server) zet, ziet hij die voorvertoningen ineens niet meer. vandaar mijn vraag hier, wat ik fout doe of over het hoofd zie?

Bijdrager
    Septimus

@macmaus:

Klopt, ik heb jaren DiskTracker gebruikt en ben overgestapt op DiskCatalogMaker vanwege dezelfde hoge indexeersnelheid en de luxe om previews in de database op te nemen.

Ik heb hier geen ervaring mee maar vind het vreemd dat je de previews niet meer ziet zodra je het .dcmd-bestand (DCM-catalogus met previews) naar een server kopieert. Previews worden namelijk opgeslagen in het .dcmd-bestand. Dit kun je controleren: rechter muisknop > Show Package contents > Thumbnails >

Betreft het een macOS / OS X server? Lastig om dit zelf te testen want ik heb geen server maar wellicht heb je hier wat aan:

http://diskcatalogmaker.com/en/faq/sharing.html

Ook NeoFinder kun je zo instellen dat previews worden gegenereerd, je kunt hiervoor resoluties van 128 tot 4096 px instellen. Mijn ervaring is echter dat NeoFinder hier lang over doet, zelfs op de laagste resolutie. Dezelfde BD-R wordt met DCM in 6 min geïndexeerd, NeoFinder doet hier twee keer zo lang over.

Misschien biedt NeoFinder wel wat betere netwerkfunctionaliteit:

http://www.cdfinder.de/en/en/networking.html

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.