23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:

Bijdrager
    glass

Architectuur student goes Apple

Beste mac users,

Ik ben een architectuur student die nu al een tijdje apple en mac in het oog aan het houden is. De overstap lijkt voor mij zeker en vast de evidente keuze, daarvan ben ik reeds overtuigd. Dit omwille van al de redenen waarom jullie ook achter Apple staan.

Ik vroeg me nog wel twee dingen af:

1. Welke Mac is geschikt voor mij? Ik heb momenteel nog een desktop pc die ik nt meteen buiten zoek te gooien. (kan nog handig zijn als tweede toestel in drukke tijden) Vandaar dat mijn eerste gedacht een Macbook Pro 17 ” was. Maar een mede student van me, die in hetzelfde schuitje zit, sprak recentelijk over een iMac en een Macbook. De prijs zou nt erg veel verschillen, maar ben je er echt meer mee?
    2. Zijn er hier op het forum architecten of student architecten die me meer konden vertellen over hun ervaringen met Mac op professioneel niveau?

Ik hoop dat ik hier antwoorden kan vinden op mijn vragen en wil jullie alvast bedanken voor jullie tijd en moeite!

Met vriendelijke groeten,

Axel

Bijdrager
    Teigetje16

Heb je ook al gevraagd wat die medestudente er mee wil? Heeft diegene dezelfde wensen en eisen voor de computer? Ik bedoel als je veel grafisch bezig bent (en als architect zijnde ben je dat toch?) dan hoor je dat er veel mensen toch voor de pro kiezen…

Bijdrager
    Kryptonate

Als architect gebruik je normaal wel redelijk zware software zoals AutoCAD en dergelijke en als je deze ook wil draaien onder je Mac zou ik voor de iets zwaardere modellen gaan. Hangt ook vanaf of je mobiel wil zijn met je Mac of niet en hoe groot je je scherm wilt. Ik weet niet of een 13″ scherm wel gepast is om te werken met AutoCAD (tenzij je een extern scherm aansluit natuurlijk)

Bijdrager
    dre brettel

Je moet er ook aan denken dat AutoCAD niet draait onder OSX! Maar misschien gebruiken architecten zulke zware programma’s niet meer, maar zijn er (lichtere) alternatieven voor. Vectorworks is een alternatief dat draait op OSX btw…

Ik zou ook een extern scherm aanraden. Met een 19 inch scherm ben je dan echt perfect gediend. Dat werkt vele beter dan een klein schermpje. En als je dan een apple laptop eraan wilt hangen, koop dan een 15 inch Macbook Pro, met stevige specificaties (ik denk aan 2 Gig Ram voor echt zware Autocad-bewerkingen).

Bijdrager
    Teigetje16

Ja het wordt toch allemaal gemoderniseerd en verbeterd….maar ja we kunnen we speculeren allemaal, maar hij zal het toch echt zelf moeten beslissen of meer uitleg geven wat voor programma’s erop komen te staan.:)

Bijdrager
    glass

Wel, bij deze alvast enorm bedankt voor jullie reactie.
    En hier volgt wat meer informatie omtrent mijn switch:
    – wat betreft die medestudent, hij is er nu van overtuigd dat hij meer heeft aan een macbook 1.83 en een midrange iMac dan aan een Macbook pro 15 inch (beide ongeveer zelfde budget) hij zit net zoals ik in dezelfde situatie, enkel dat hij voor de volledige vervanging gaat; hij houdt niets meer over van zijn huidige pc configuratie. ik zou mijn desktop nog laten staan voor een rendermachine in tijden van tijdsnood. dat is het verschil.

-AutoCAD is idd een zeer belangrijk programma waar ik nu toch al een zes jaar mee werk. dit draait idd niet native op OSX. Dus dacht ik dit op te lossen met parallels. zelfde voor 3D Max. Ik heb momenteel idd wel andere software programmas op het oog zoals archicad, die volledig native zijn op de mac. Iemand daar ervaring mee?

-mobiel zijn is voor mij wel een voorwaarde, aangezien ik volgend jaar op erasmus wil vertrekken en dus een mobiel gegeven nodig heb. Nu is een iMac ook niet zo erg om te verhuizen, vandaar mijn twijfel.

– een extern scherm is iets waar ik in het begin altijd aan gedacht heb: een 17inc macbook pro en daarbij een 23 inch cinema display voor als ik voor de bureau zit. maar wederom; dat is als ik voor de macbook pro zou kiezen.

-dus voor wat meer uitleg over de software: autocad en 3D Max zijn de belangrijkste programma’s professioneel voor te beginnen en ook de adobe creative suite volledig. verder is al de rest apple software (iMovie, aparterure,..)

Ik hoop dat jullie hier wat mee verder kunnen, en me nog meer raad kunnen geven.

Bijdrager
    RiFF

Ik weet niet of een zwaar programma als AutoCAD goed loopt in Parallels! Ik denk dat je dat soort software beter onder een native Windows omgeving kunt draaien, via Boot Camp dus…

Bijdrager
    macroni

zeg Yaris,

doe jij nog iets anders buiten mensen naar andere topics sturen, en “slotje” schreeuwen?
    Ik dacht dat het de bedoeling was om mensen hier effectief te helpen..
    Probeer toch eens gewoon te antwoorden op mensen hun vragen, ook al is die vraag al meerdere keren gesteld..

Bijdrager
    glass

Bedankt voor de links maar ik had de meeste zelf al bekeken. Ik zoek meestal eerst naar antwoorden voor ik zelf de vragen stel. :) Maar omdat de meeste van die threads ouder zijn vond ik het op zijn plaats mijn vraag te herhalen.

Wat betreft parallels en cad; ik al enkele ervaringen hiermee gehoord en die waren zeker niet slecht. Dus dat probleem is zo op te lossen.

Maar wat vinden jullie concreet van het voorstel midrange iMac en kleinste Macbook tegen een top of the line Macbook Pro? Mijn mening is dat je beter één goed toestel kan hebben dan 2 minder krachtige, dit toch voor professioneel gebruik.

Bijdrager
    lex_tok

hello ,

Ik studeer ook architectuur en heb sinds juli een Macbook 2,0ghz met 2 gig ram erin.

Ik werk wel met Vectorworks maar dat kan je wel redelijk vergelijken met Autocad en alles loopt hier zeer vlotjes hoor ! Ook Photoshop en Illustrator etc.

Ik heb het scherm van mijn vorige pc bijgehouden ( 15” TFT) en heb mij dan ook zo verloopstukje aangeschaft en nu sleep ik gewoon alle paletten naar mijn extern scherm zodat ik op mijn macbook full screen kan werken ! zeer handig !!

Maar als je autocad en 3Dmax wilt blijven gebruiken zo ik niet via bootcamp ofzo werken maar een gewoon pc laptop kopen, gaat vlotter gaan denk ik… ( dan ga je bijna alleen overschakelen voor het design van de macbook)

Just my 2 cents

Bijdrager
    Yaris
    ”macroni”

zeg Yaris,

doe jij nog iets anders buiten mensen naar andere topics sturen, en “slotje” schreeuwen?
    Ik dacht dat het de bedoeling was om mensen hier effectief te helpen..
    Probeer toch eens gewoon te antwoorden op mensen hun vragen, ook al is die vraag al meerdere keren gesteld..

Beste macroni,

Over het gebruik (of niet gebruiken) van de zoekfunctie en over het starten van dubbele topics zijn hier al ontelbare discussies gevoerd. Ik ga er dus weer geen nieuwe opstarten.

Ieder helpt de andere forumleden op zijn manier. De een door voluit het antwoord neer te schrijven, de ander door een link te plaatsen. Ik probeer ook mensen te helpen inzake onderwerpen waar ik zelf niets van afweet en dat doe ik door te verwijzen naar andere draadjes waar hetzelfde onderwerp al aan bod is gekomen en waar mogelijk nuttige informatie voor de vraagsteller in staat.

Indien het verwijzen naar bestaande draadjes niet toegestaan is hebben die oude draadjes geen reden van bestaan meer en stel ik voor dat de beheerders een programma schrijven dat alle draadjes van meer dan twee dagen oud automatisch weer verwijdert. Dan is iedere nieuwe vraag een nooit eerder gestelde vraag en zal er geen gezeur meer zijn over de zoekfunctie en dubbele topics (en over het postgedrag van Yaris op dit forum:wink: ).

Bijdrager
    glass
    ”lex_tok”

Ik werk wel met Vectorworks maar dat kan je wel redelijk vergelijken met Autocad en alles loopt hier zeer vlotjes hoor ! Ook Photoshop en Illustrator etc.

Ik heb het scherm van mijn vorige pc bijgehouden ( 15” TFT) en heb mij dan ook zo verloopstukje aangeschaft en nu sleep ik gewoon alle paletten naar mijn extern scherm zodat ik op mijn macbook full screen kan werken ! zeer handig !!

Maar als je autocad en 3Dmax wilt blijven gebruiken zo ik niet via bootcamp ofzo werken maar een gewoon pc laptop kopen, gaat vlotter gaan denk ik… ( dan ga je bijna alleen overschakelen voor het design van de macbook)

Leuk om de ervaringen te horen van een medestudent. Ik zou in verloop van tijd wel de overstap maken naar Archicad. Heb jij daar enige ervaring mee? En ja, max, ik ben er vrij goed in eigenlijk, dus omdat nu volledig te laten vallen.. Draai jij alles native op je Mac? Niets meer via windows?

En dat extra scherm had ik ook al in gedachten. Een cinema display bijkopen later, voor uiterst comfortabel werken thuis.

Verder, waarom een Mac? Wel ik vind Mac OSX geweldig, en alle andere programma’s, photoshop, ichat, imovie,…… daarom. Maar ik geef wel toe, design is mooi meegenomen, maar zeker geen vereiste.

Bijdrager
    lex_tok

Met archicad heb ik geen ervaringen , ik ken het alleen van naam maar heb op school sinds dit jaar
    Vectorworks dus…

Voor die 3D max heb je toch wel vrij krachtige pc/mac nodig he en omdat da dan te doen via bootcamp heb ik geen flauw idee hoe vlotjes dat gaat.

Extra scherm is echt wel handig !!! En zelfs noodzakelijk zou ik zeggen.
    13’3 is misschien juist wat te weinig voor te photoshoppen enzo , het gaat wel maar extra scherm maakt het veel aangenamer.

Bijdrager
    Kryptonate
    ”lex_tok”

Met archicad heb ik geen ervaringen , ik ken het alleen van naam maar heb op school sinds dit jaar
    Vectorworks dus…

Voor die 3D max heb je toch wel vrij krachtige pc/mac nodig he en omdat da dan te doen via bootcamp heb ik geen flauw idee hoe vlotjes dat gaat.

Extra scherm is echt wel handig !!! En zelfs noodzakelijk zou ik zeggen.
    13’3 is misschien juist wat te weinig voor te photoshoppen enzo , het gaat wel maar extra scherm maakt het veel aangenamer.

Of je een laptop die standaard Windows draait koopt op je koopt een Mac en zet er Windows op via Boot Camp maakt geen enkel verschil. De bedoeling van Boot Camp is dat Windows (of Linux) native draait, net zoals bij een laptop van bijvoorbeeld Dell of HP. Het is dus niet zo dat Boot Camp eerst nog OS X draait of een emuleeromgeving of dergelijke waar Windows dan in draait. Dan heb je het over Parallels.

Een extra scherm bij een MacBook is inderdaad zeer aan te raden als je veel werkt met designprogramma’s of CAD programma’s.

Bijdrager
    Geedee

Als student heb idd genoeg aan één goed toestel. Een MacBook is voor architecten te klein van scherm. Je gaat dus beter voor een 15″ MBPro. Ken toevallig architect die vorig jaar is afgestudeerd met een PowerBook G4 met daarop VectorWorks (compatibel met CAD). Meer dan goed genoeg!

Bijdrager
    glass

Ah super, dan is mijn plan: Macbook Pro 17 inch: zwaar genoeg me dunkt. En dat later in combinatie met een cinema display en keyboard en muis voor op kot te werken. Nu is de vraag, wachten op next-gen macbook pro of nu kopen? Maar die stel ik best elders. Bedankt voor jullie hulp allemaal.

Bijdrager
    Teigetje16

de macbook (pro) die in de winkels liggen en op internet staan, zijn al de tweede generatie. Het enigste waar je nog op zou kunnen wachten is op het besturingssyteem Leopard, maar dat gaat nog een half jaar duren:cry:

Bijdrager
    imathieu

Ik vraag me af of je dan niet beter een 15 inch macbook pro koopt. Zo heb je toch een iets compactere machine die je gemakkelijk kan meenemen en kan je vervolgens op kot genieten van een groot extern scherm.
    Maar wachten voor de aanschaf van je nieuwe mac moet je echt niet doen: de macbook pro is tamelijk recent geüpgraded en als je echt leopard wilt hebben, kan je het bij de release voor een lage prijs ( tiger kost 80 euro met studentenkorting) apart aanschaffen.
    Alvast veel plezier gewenst met je mac en veel succes met je studies!
    :wink:

Bijdrager
    Teigetje16

Imathieu, sorry dat ik het zeg maar ik vind je avator echt zo goor…. :sick:

Maar dat even terzijde. volgens mij is het duidelijk dat een nieuwe generatie van Macbook (pro) er niet komt, dus kun je hem gerust aanschaffen. En het zijn mooie hebbedingetjes (vandaag in het applecenter geweest:))

Bijdrager
    glass

Verklaar je nader, een nieuwe Macbook Pro die er niet komt? Ik besef maar al te goed, hij is recentelijk geupdated, maar nog geen nieuwe lijn. Slechts een upgrade.

Waarom ik ‘denk’ dat het best is om te wachten is: flash geheugen voor sneller opstarten (Robson technologie), minder verbruik- langere batterij, santa rosa chipset, eventueel verandering in design?; LED schermen,.. Dit gaat toch een nieuwe generatie zijn?

Mathieu, 15 inch klinkt idd niet slecht, maar specs halen het niet tegen die van een 17 inch vandaar mijn keuze.

Bijdrager
    Kryptonate

Dat er een next-gen komt is zeker, tuurlijk zal Apple zijn mac blijven upgraden. De vraag is alleen maar “Wanneer?” en daar kan niemand op antwoorden momenteel dus waarom zou je dan blijven wachten op de next-gen? Kan nog een jaar of langer duren.

Bijdrager
    Teigetje16

ja idd, er is ook niets aangekondigd op die converentie begin dit jaar en hij is in november nog geupdate. Tja ik hoor dat hij nou wel goed is hoor en natuurlijk over een jaar is er wel weer een betere, maar als deze al aan je eisen voldoet qua uitstraling maar ook qua inhoudelijk, kan je deze toch nemen.

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.