3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Q:
    Bijdrager
    Freeee

ArchiCAD of Vectorworks

Ik ben op zoek naar een goed CAD programma voor op de mac. Op het internet kwam ik eigenlijk twee serieuze kandidaten tegen: ArchiCAD en Vectorworks.

Weet iemand welke hiervan het beste is?

Bijdrager
    magico

ArchiCAD en Vectorworks zijn inderdaad wel de grootste spelers op de CAD markt voor de Mac. Of een daarvan de beste is, is moeilijk te zeggen. Het is meer een kwestie van smaak denk ik.

ArchiCAD werkt met een virtueel gebouwmodel. Je tekent dus direct in 3d waarbij je werkt aan een soort virtuele maquette. De 2D tekeningen zoals plattegronden / gevels / doorsneden worden gezien als een soort bijproduct van je model. Je kunt deze heel eenvoudig laten genereren uit je gebouwmodel.
    Het nadeel vind ik hiervan dat je bij het tekenen al heel veel moet weten van je gebouw, want je moet werkelijk alles opgeven. De gegevens zijn echter wel parametrisch, dat wil zeggen dat je die later nog kunt aanpassen.
    Waarschijnlijk doe ik het programma te kort door er zo weinig over te zeggen, dus kijk eens op http://www.kubusinfo.nl, daar vind je vast meer info.

Vectorworks werk ik zelf mee, vooral omdat ik het gevoel heb wat vrijer te zijn dan bij ArchiCAD. Het programma werkt niet echt met een virtueel gebouwmodel, waardoor je zelf wat meer tekenwerk moet verrichten. Dit heeft echt wel de prettige eigenschap dat je wat meer controle hebt op het object wat je tekent. Vectorworks werkt heel prettig met lagen en klassen, veel beter dan bijv. AutoCAD.
    Meer informatie over Vectorworks (+ tutorials) vind je op http://www.designexpress.be

Ik zou even goed rondkijken om te bepalen welk pakket je uiteindelijk kiest, de filosofie van beide programma’s is best verschillend.

Succes ermee!

Bijdrager
    Freeee

Bedankt voor de info.

Ik heb vorige week de Apple Architecture Studio Event in de van Nelle fabriek bijgewoond en ben zeer onder de indruk van mogelijkheden van zowel ArchiCAD als Vectorworks. Ik heb net beide demo´s aangevraagd. Even kijken welke mij het beste bevalt.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.