5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Pantera Leo

arabische lettertypes gebruiken

hoi,

ik studeer Arabisch en heb een I-book G4 met ms office erop.

Ik krijg het Arabische lettertype er wel op, maar als ik het in word wil gebruiken lukt dat niet, of althans als ik het lettertype kies en ermee type is de weergave in het lettertype waarin de titel van het font (scherazade) is geschreven, en niet de Arabische tekens. Ik weet dat de goede tekens erin staan want in het Fontbook staan ze wel. Hoe los ik dit op?

Nu ik het er toch over heb, hoe krijg ik de instellingen van mijn mac zo dat ik in elk programma kan switchen tussen Nederlands/Engels en Arabisch? Ik weet dat dat met windows kan.

Liefs en dank.

Bijdrager
    Cheb

Hi,
    Ik gebruik ook ontwerpen met de Arabische taal.
    Zij het dat ik dit gedeelte via mijn pc doe, omdat ik er ook niet uit kwam.
    Op de pc doe ik dat via corel en zo kan ik volledige woorden en zinnen typen en vervolgens opslaan als een eps bestand om in Illustrator of photoshp te bewerken.

Ik kan je helaas niet helpen als het gaat om de mac.
    (mocht je r uiteindelijk toch uitkomen, dan zou ik graag willen weten).

Cheb
    http://www.timaar.nl

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Klik op het Apple-menu, dan Systeemvoorkeuren -> Landinstellingen -> Invoermenu -> vink dan Arabisch aan in de lijst, en vink onderaan het venster ook “Toon invoermenu in menubalk” aan. Er verschijnt dan een vlaggetje rechts in de menubalk; als je daarop klikt kun je de taal/schrift kiezen waarin je wilt typen. Ik heb het net geprobeerd met Arabisch en MS Word, en dat werkt zonder problemen (afgezien van het kleinigheidje dat ik geen Arabisch kan, maar goed, de letters kwamen op beeld als ik op willekeurige toetsen drukte :))

”Pantera

Nu ik het er toch over heb, hoe krijg ik de instellingen van mijn mac zo dat ik in elk programma kan switchen tussen Nederlands/Engels en Arabisch? Ik weet dat dat met windows kan.

Bedoel je dat je het per programma in kunt stellen, en dat dat programma onthoudt welk schrift je wilt gebruiken? Dat kan volgens mij niet, maar als je op de manier die ik hierboven uitlegde het invoermenu in de menubalk zet, kun je snel heen en weer schakelen (ik was dat bijvoorbeeld dus vergeten toen ik dit antwoord ging typen, met als resultaat Arabische letters in m’n antwoord :)).

Bijdrager
    Pantera Leo

Ja, dit had ik inmiddels ook uitgevonden, bedankt!

Bij word is er echter nog een probleem. In het arabisch schrift hebben alle letters een verschillende vorm al naar gelang ze aan het begin, het eind of in het midden van het woord staan. Tijdens het typen moeten de tekens zich dus aanpassen. Bij mij werkt dit zonder problemen in firefox, msn etcetera maar niet in word! zelfs als je ergens anders in typt en het copy/paste naar word mislukt het. Mocht iemand hier een oplossing voor hebben hoor ik het graag.

liefs

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Dit is, lijkt mij, een beperking van MS Word waar je waarschijnlijk niet omheen kunt … Het probleem zal denk ik voortkomen uit dat Word geen standaard OS X tekstvakken gebruikt, maar z’n eigen implementatie daarvan heeft (ik gok gebaseerd op Windows-code), waardoor iets dat wel werkt in zo’n beetje elk ander OS X programma, het niet goed doet in Word.

Ik weet niet hoe ingewikkeld je documenten moeten zijn, maar als het recht toe, recht aan documenten worden, kun je misschien beter Teksteditor gebruiken? Dit kan alleen weer problemen opleveren als je de documenten met anderen moet delen.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.