9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    Bas_H_Design

Apps voorzien van wachtwoord

Beste,

Ik heb al even zitten goochelen maar ik werd er helaas niet echt wijzer van of het moet op een hele omslagtige manier.

Is het op de een of andere manier mogelijk om in OSX apps te voorzien van een wachtwoord? Bijv: het programma iPhoto zodat niet iedereen zomaar mijn foto bibliotheek kan inzien?

Bedankt alvast

Bijdrager
    GoeieDag

Kan niet.
    Maar een code op je iDinges kan wel, en is nog veiliger.

Bijdrager
    mollie319

Kan wel!
    Zei het niet standaard in OS X, maar er bestaat zoiets als Espionage wat je folders/app data encrypt en daaraan gekoppeld (eventueel) een actie.

Dus als je je mail-map encrypt en mail opstart zul je eerst een wachtwoord moeten opgeven voordat je er überhaupt iets mee kunt.

Wat je kunt doen is je foto-map encrypten, je kunt daarna zonder wachtwoord echt niks met iphoto en jouw fotobibliotheek.
    Beter gezegd, je kunt met geen enkele app bij je foto’s (foto-map).

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Wat je veel beter kunt doen is voor elke gebruiker een eigen account maken, dan kan niemand bij wat dan ook van een ander. Je zult jezelf alleen wellicht (afhankelijk van je thuissituatie) aan moeten wennen de computer op slot te doen voordat je erbij weggaat.

Bijdrager
    GoeieDag

Oké, het gaat om een Mac. Was door het woord ‘apps’ even op het verkeerde been gebracht. Sorry.

Wat Jakko zegt; en als je ‘m instelt dat ie snel in sluimer valt, en een wachtwoord vraagt om ‘m uit sluimer te halen, kunnen anderen nooit zomaar bij je bestanden.
    Ook zou je de iPhoto Bieb in een versleutelde DMG kunnen zetten (aan te maken met Schijfhulpprogramma welke op je Mac zit). Maar of dat lekker werkt en blijft werken…?

Ikzelf zou nooit op 3e partij progs vertrouwen voor dit soort zaken. Straks verandert Apple wat bij een update, en werkt het versleutel-programma niet meer goed, en kun je zelf ook nooit meer bij je bestanden.

Bijdrager
    fixar

Jakko geeft echt de allerbeste oplossing. Alle andere manieren zijn lapmiddelen.

Bijdrager
    Bas_H_Design

Thnx voor de info mensen.

Toch vind ik het raar dat het niet kan (of omslachtig) op osx terwijl het op ios wel kan. (met jailbreak)

Ik zit zelf op het admin account dus meerdere gebruikers heeft geen zin.

Het zou puur om iphoto gaan omdat ik vind dat niet zomaar jan en alleman mijn foto’s hoeft in te zien, mocht er iemand aan mn mac komen

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    GoeieDag op 29 november 2014

als je ‘m instelt dat ie snel in sluimer valt, en een wachtwoord vraagt om ‘m uit sluimer te halen, kunnen anderen nooit zomaar bij je bestanden.

Ook een handige manier is om een interactieve hoek in te stellen voor de sluimerstand of schermbeveiliging, en dan inderdaad het vakje aan te kruisen dat bij ontwaken uit sluimerstand/schermbeveiliging om een wachtwoord gevraagd wordt. Het enige dat je dan hoeft te doen is een duw aan de muis te geven zodat het pijltje een seconde of zo helemaal in de gekozen hoek staat, en je zult een wachtwoord op moeten geven om de computer weer te kunnen gebruiken.

basje07 op 29 november 2014

Toch vind ik het raar dat het niet kan (of omslachtig) op osx terwijl het op ios wel kan. (met jailbreak)

Ik vind het raarder dat het wél kan op iOS terwijl dat een systeem voor één enkele gebruiker is. (Ik weet het: het is een Unix, dus het zal wel meerdere gebruikers kennen, maar de kant die de je er ook echt van ziet is toch echt op één enkele gebruiker gericht.)

Wel als het je zou gaan om gezinsleden, huisgenoten, enz. Dat is juist de situatie waarin meerdere gebruikersaccounts de ideale oplossing zijn, want dan kan iedereen z’n troep gescheiden houden van de troep van de anderen.

Het zou puur om iphoto gaan omdat ik vind dat niet zomaar jan en alleman mijn foto’s hoeft in te zien, mocht er iemand aan mn mac komen

Wanneer hij gestolen wordt of zo, bedoel je? In dat geval zou je inderdaad een oplossing kunnen kiezen als een disk image met wachtwoord. Hoe dan ook is een wachtwoord puur en alleen op iPhoto — als dat al mogelijk zou zijn — geen echte oplossing, want met de Finder kan dan nog iedereen die dat wil bij je foto’s.

Bijdrager
    GoeieDag

Voor diefstal moet je FileVault aanzetten, dan kan niemand er nog bij!

Je noemt eigenlijk helemaal niet welke Mac het is met welk OS je werkt.

Dit begrijp ik niet: er is geen ‘het’ admin account, er zijn er zoveel als je wilt.
    Maar het gaat dus om een Mac waar jij alleen op werkt? Dan hoef je idd geen meerdere gebruikers te hebben, wel de ww beveiliging. Dan ben je toch klaar, hoe makkelijk kan het zijn?!

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.