13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    bennievialle

Apps uit iTunes verwijderen nu we iCloud hebben

Ik wou eigenlijk al mijn apps uit iTunes verwijderen omdat alles nu toch via iCloud opnieuw te downloaden is.
    Nu krijg ik in iTunes de melding dat als ik deze via iTunes verwijder, deze ook worden verwijderd op mijn iPad en iPhone. Dit wil ik dan weer niet? Is dit ook echt zo? Synchroniseert hij niet gewoon, zodra ik ga syncen, de apps die nu op de iPhone en iPad staan en naar iTunes? Iemand ervaring?

Bijdrager
    App69

Als ik me niet vergis word je de vraag gesteld “Aankopen overzetten naar iTunes” zodat je je iDevice aansluit.
    Maar dan staan ze terug in je iTunes. Dus, ja ze moeten daar staan. Daarom heet ’t ook synchronie.

Bijdrager
    Hansi2124

Je synchroniseert via iTunes. Als je al je apps uit iTunes verwijdert (of deactiveert), valt er niets meer te synchroniseren.

Bijdrager
    bennievialle

Ok ik snap jullie reactie, en idd ik synchroniseer, echter alle apps die ik afgelopen jaren heb gedownload staat daarin. een klein deel staan op mijn i-devices. Ik wil eigenlijk gewoon lekker makkelijk alles verwijderen. Gaan dan de apps die ik op de iphone en ipad heb na synchroniseren weer terug in iTunes? Dat is namelijk dan ook de bedoeling, dan heb ik geen ongebruikte in mijn iTunes. Zie het als een schoonmaak actie zeg maar….

Bijdrager
    FotoDirk

Het kan.

Open iTunes op je PC/Mac.
    Zorg dat iPhone en iPad en … op staan.
    Ze komen normaal links in iTunes te staan.
    Per iOS apparaat moet het volgende doen.

1) Het apparaat links in de menu aanklikken, het hoofdscherm verandert dan naar dat apparaat toe.
    2) In het menu in dat venster bovenaan moet je de optie “apps” selecteren.
    3) vink de “Synchroniseer Apps” optie af

Herhaal dit nu voor elk iOS apparaat dat je hebt.
    En sync ze dan nog eens allemaal.

Daarna mag je de apps in je iTunes weggooien door links bovenaan de “apps” bibliotheek te kiezen en de apps weg te smijten.

Zorg er ook voor dat je iTunes op je PC/Mac niet ingesteld staat om aangekochte apps automatisch down te loaden. Dat is in de voorkeuren, daar store kiezen en het automatisch downloaden van apps af zetten. Anders komen nieuwe aangekochte (of gratis) apps toch weer in je iTunes bib op PC/Mac.

De nadelen van deze manier van werken:

Als je de apps niet meer op je PC/Mac overzet. Dan staan ze nog alleen op je device en in de cloud. Opnieuw downloaden vanaf de cloud kan zolang Apple die app blijft behouden.
    bv: De Whatsapp en VLC Media Player werden ondertussen uit de app-store gehaald. Dat wil dus zeggen dat je deze niet meer opnieuw kan downloaden. Als ze op je PC/Mac stonden kan dat wel.

Downloaden verbruikt bandbreedte van je internet abonnement. Als dat beperkt is per maand en je zit regelmatig aan je limiet aan, dan kan het opnieuw downloaden een nadeel hebben tegenover opnieuw synchroniseren vanaf PC.

Bijdrager
    bennievialle

@FotoDirk dat is inderdaad een hele goede oplossing als je helemaal niks meer wilt syncen. Wat ik zelf nog heb gevonden is de knop “aankopen overzetten”. In principe als je dus alles verwijderd en vervolgens alleen je aankopen overzet, zou alle waste weg moeten zijn. Maar zeker ben ik hier nog niet van.
    Ik ga eerst eens nadenken of ik nog wel wil syncen met iTunes. Zo niet, kan ik jou optie prima gebruiken, bedankt.

Bijdrager
    MouseMighty

Volgens mij bega je een kapitale denkfout. iTunes apps en iCloud zijn absoluut niet hetzelfde. iCloud is niets meer/minder dan een synchronisatiedienst tussen je Mac en andere apparaten. iPhone en iPad kunnen dan nu met iOS 5 wel draadloos syncen (met iTunes) maar je blijft iTunes nodig hebben. Alles wat je dus fysiek uit je iTunes gooit kan iCloud ook niets meer mee. een app die je al aangekocht heb kan je weer downloaden met iTunes maar dat heeft niets met iCloud te maken. Dat zit gewoon in iTunes en kon ook al met iOS 3.

Syncen betekent ook dat iTunes een backup van je device maakt. Handig als het apparaat echt een keer crasht want dan kan je ook niet bij je iCloud. Kortom blijf er wel aan denken wat de basisfunctionaliteit van iTunes voor je apparaten is (en blijft).

Bijdrager
    FotoDirk

Ik denk het niet dat we een fout maken. Sinds iOS5 is de computer en iTunes op die computer geen must meer. Ook die backup in de iCloud werkt echt wel. Als je je iPhone vervangt dan moet je alleen je iCloud account instellen en alle andere instellingen worden vanaf de iCloud terug gezet.
    Je moet wel je content zoals Apps, muziek… opnieuw downloaden.

Er is wel een beperking. Via iTunes op je computer kan ook muziek en andere content die je niet via een van de Apple stores hebt aangeschaft syncen. Het beste voorbeeld zijn foto’s die je niet met iPhone hebt gemaakt.

Dus ik vind persoonlijk een backup/restore via iTunes op je computer een betere keuze omdat ook je eigen geripte muziek, je eigen foto’s uit een andere camera worden behandeld. En zo’n restore zorgt er ook voor dat je Apps e.d. allemaal worden terug gezet zonder ze opnieuw te moeten downloaden.

Het voordeel van een iCloud restore is dan weer dat dit kan via het wifi netwerk van de winkel waar je de nieuwe koopt. Je bent dan als het ware direct weer vertrokken.

Maar het kan dus zonder computer. Zo kunnen mensen nu ook alleen een iPad als computing device gebruiken zonder dat ze al een computer hebben.

Bijdrager
    MouseMighty
    FotoDirk op 15 januari 2012

Maar het kan dus zonder computer. Zo kunnen mensen nu ook alleen een iPad als computing device gebruiken zonder dat ze al een computer hebben.

Nee dat kan niet:wink: Je zal eerst je nw iPad aan iTunes (op een computer) moeten hangen om het ding ¨¨berhaupt te kunnen activeren.

Bijdrager
    FotoDirk

Toch wel dat is nu net een nieuwe functie vanaf iOS5.
    http://www.apple.com/benl/ios/features.html#pcfree

Bijdrager
    MouseMighty

Ja na activering. Als je een iPad koopt, thuis uitpakt en aanzet is het eerste dat je ziet een scherm met de tekst dat je de iPad via kabel aan iTunes moet syncen. Daarna moet je ZELF instellen dat je wil syncen via WiFi, kortom het staat niet standaard “aan”.

Bijdrager
    Sausje

Uhh, één van de nieuwe functies van iOS 5 was toch PC free? je kunt nu toch gewoon activeren en inrichten zonder iTunes. Volgens mij heb ik dit zo gedaan met mijn ipads en iphones iig.

Moderator
    unSOUND

Wordt leuk als een App die je gekocht hebt uit de Store gehaald wordt, dan ben je die gewoon kwijt omdat je zelf geen backup van de App hebt. Zelfde geldt als je liever een oudere versie gebruikt van een App omdat die toevallig beter werkt.

Ik ben het eens met MouseMighty: Dit is een kapitale denkfout, puur voor het placebo-effect dat je denkt een schonere machine te hebben.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.