12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    iLudo

Apps lezen klembord uit (Handoff)??

Beste leden,

Ik kom er zojuist achter dat als ik tekst op mijn MacBook kopieer en ik open de Telegraaf- of NU-app op mijn iPhone/iPad, dat ie dan het klembord (vanuit Handoff) plakt. Dit weet ik omdat de iPhone zegt ‘plakken vanuit ‘MacBook’’. Dat is toch vreemd? Zou graag willen weten of jullie dit ook ervaren?

Groet!

Ps. Hij doet het overigens niet altijd, maar dat kan ook liggen aan Handoff.

Bijdrager
    GoeieDag

Wat is er vreemd aan? Het is gewoon een functie van Handoff, zoals je zelf al aangeeft.

Bijdrager
    iLudo

Dat de betreffende app ‘plak’ functionaliteit toepast op het moment dat ik de app open. Iets waar ik niet om vraag. Het haalt dus het klembord op.

Bijdrager
    Shmoo

Nee ik ervaar dat niet want ik zet Handoff altijd meteen uit op al mijn devices. Ik vind het een onvolwassen functie, soort nagellak starters set voor meisjes die voor het eerst hun nagels proberen te lakken. 😊

Ik gebruik een app genaamd Paste voor dit soort dingen. Vooral kopiëren en plakken tussen twee Mac computers is nog wel eens een dingetje. Met Paste heb je dan één universeel klembord met geschiedenis. Op iOS gebruik ik het minder maar die devices gebruik ik ook nooit echt om mee te werken.

Bijdrager
    GoeieDag

[Opmerking verwijderd door moderator. Houdt het beleefd en netjes s.v.p.]

@iLudo: zie je ook waar ie het wilt plakken? Want ik heb hetgeen jij beschrijft uitgeprobeerd en zie dit niet gebeuren. Maar ik zie ook geen veld waar ie zou kunnen plakken.

Gebeurt het ook in andere app’s, bv Mail of Notities? Heb je de iPhone al eens herstart? Of Handoff uit- en weer aangezet?

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door Night.
    Bijdrager
    csteelooper

<p class=”cite”>Shmoo op 24 december 2019 om 00:56</p>
    Nee ik ervaar dat niet want ik zet Handoff altijd meteen uit op al mijn devices. Ik vind het een onvolwassen functie, soort nagellak starters set voor meisjes die voor het eerst hun nagels proberen te lakken. 😊

Ik gebruik een app genaamd Paste voor dit soort dingen. Vooral kopiëren en plakken tussen twee Mac computers is nog wel eens een dingetje. Met Paste heb je dan één universeel klembord met geschiedenis. Op iOS gebruik ik het minder maar die devices gebruik ik ook nooit echt om mee te werken.

Ik weet niet wat er in Gods naam onvolwassen is aan Handoff… Alles werkt prima en precies zoals beschreven. Dat het klembord op MacOS geen geschiedenis heeft is jammer, maar heeft níets met handoff te maken… Het is er nóóit onderdeel van geweest… Los daarvan kan MacOS op meerdere gebieden, waaronder ook de geschiedenis voor het klembord, inmiddels wel het nodige leren van Windows…

Bijdrager
    iLudo

@Goeiedag, nee dat zie ik niet. Het is echt op het moment dat ik de app open (zie screenshot).

Stappen die ik neem:

1. Kopieer tekst op de MacBook

2. wacht een paar seconden

3. open NU.nl-app en bij het laden van de content zie ik het scherm komen

ps. het gebeurt overigens niet altijd, maar als ik de app helemaal afsluit is de kans het grootst dat het weer komt. Je dient wel telkens op de MacBook opnieuw iets kopiëren, want handoff werkt maar eventjes.

Het gaat mij niet zozeer om het gebruik van Handoff, maar het feit dat de ‘plak’-functie wordt toegepast op het moment dat je een app opent en het valt dus op als je handoff aan hebt staan. Ik vraag mij dus af of de info (persoonlijk) wat ik in mijn klembord (op de iPhone) heb staan, wordt geplakt of uitgelezen (door een  advertentie o.id.) en verzonden naar NU.nl/Advertentie.

Handoff

Inactief
    Anoniem

Gebeurt het alleen bij de nu.nl of telegraaf app?

Bijdrager
    GoeieDag

Vreemd inderdaad.

Komt er ook een vinkje in het cirkeltje ten teken dan ie klaar is met plakken?

Wat heb je gekopieerd op de MB; één woord of een grote lap tekst?

En dan blijven mijn eerdere vragen nog overeind staan.

(@Night: als je dan toch meent te moeten modden, haal dan ook even dat irritante gezwam van Shmoo weg!)

Bijdrager
    Shmoo

Ik heb het zojuist getest en het zit inderdaad in Handoff. Test gedaan met Handoff AAN en UIT. Werkt hetzelfde tussen twee iOS devices. Het komt alleen voor wanneer Handoff geactiveerd is.

Het gekke is dat de app wel je klembord leegmaakt en uitleest, tijdens het opstarten maar je hebt geen idee waar de informatie blijft of waar het voor gebruikt wordt. Niet in het ingebouwde zoekveld, niet in het formulier Tip de Redactie. Nergens kun je de ‘gestolen’ tekst  terugvinden.

Ik zou het niet vertrouwen. Mijn advies, de app verwijderen en gewoon de NU.nl website in de browser gebruiken lijkt mij het beste. Sowieso hun privacy policy is niet iets waar ik heel erg blij van zou worden als ik dit lees.

Bijdrager
    iLudo

@goeiedag:

– Er komt inderdaad een vinkje;

– het ging om een stukje geselecteerde tekst;

– ik heb het niet in andere (Apple) apps, zou het in de advertenties (of trackers) kunnen zitten?

– ik zie niet waar de tekst wordt geplakt;

– iPhone niet herstart of handoff uit en aan gezet. Ik zie het ook niet als een fout van iOS of de iPhone, meer dat het commando “command-V” (en misschien wel “Send”) wordt toegepast. En dus (mogelijk) persoonlijke informatie wordt verstrekt. Dus ook als je eerder tekst op je telefoon hebt gekopieerd (bijv: Keizersgracht 400 (sleutel van de Bentley ligt buiten in de plantenbak) als je er volgende week kan zijn voor de planten is dat prima)

@shmoo, goed om te weten dat ik niet de enige ben. App inderdaad maar verwijderen..

Bijdrager
    GoeieDag

Ik heb het idee dat ik in een andere dimensie opereer, want ik probeer iets wat blijkbaar niet over komt.

Uiteraard is het wel een fout in iOS/Handoff, want geen app of service hoort ongevraagd toegang tot het klembord te krijgen. Daarom zeg ik ook:

herstart de iPhone en zet Handoff eens uit en weer aan, misschien is het probleem (bug) dan over. Ik heb ook de NU.nl app, en bij mij gebeurt het -uiteraard- niet.

Dat dus.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.