12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Hydrarchos

Apps delen geen links/bestanden meer – hellup?

Hallo allen,

Ik zit met een probleem waarvan ik niet eens weet waar te beginnen een oplossing te zoeken. Sinds een tijdje vertikken mijn programma’s het om bestanden of links in andere programma’s te openen. Ik klik een link in Mail aan en Vivaldi (of Safari, of Firefox) wordt weliswaar geopend, maar de link niet getoond; ik vraag mijn tekstverwerker om mijn document te scannen voor verwijzingen en mijn bibliografiemanager wordt weliswaar geopend, maar doet vervolgens niets.

Hebben jullie enig idee wat er aan de hand is en hoe ik dit oplos?

Alvast bedankt, Ilja (MBPro 2015/MacOS 10.14.6)

Sleutelbeheerder
    Night

Wat bedoel je met “de link wordt niet getoond”? Wordt wel de browser geopend, maar niet de website? Als dat zo is, zit er geen typfout in de link? soms kopieer ik wel eens een link maar valt de h van https weg. Ook dan opent Safari wel, maar wordt er geen pagina geopend.

Bijdrager
    Hydrarchos

Sorry, dat was inderdaad een beetje onduidelijk. Wat ik bedoel is dat de website waar de link naar verwijst niet wordt getoond.

Het probleem is constant en reproduceerbaar, ongeacht welk mailprogramma of welke browser ik gebruik. En het lijkt zich dus ook voor te doen bij andere toepassingen.

Sleutelbeheerder
    Night

En als je de website in de browser ‘intypt’ verschijnt hij wel? (oftewel: het ligt niet aan het online of offline zijn van de website in kwestie)?

Bijdrager
    Hydrarchos

Correct.

Sleutelbeheerder
    Night

Ik neem aan dat je de standaard stappen al hebt ondernomen?

Bijdrager
    Hydrarchos

Tsja. Uiteraard gereboot, maar ondanks dat iedereen het altijd noemt heb ik letterlijk nog nooit een probleem kunnen oplossen met een NVRAM of SMC-reset. Stappen 5-7, 10, 11, 13 en 14 lijken me niet relevant en Etrecheck geeft geen problemen aan. Nummer 8 zal ik morgen eens proberen maar is tijdsrovend omdat ik dan ook de betreffende apps en bestanden zal moeten installeren. En ik start met liefde in veilige modus op als ik dan weet waar ik naar moet zoeken – wat nou juist het probleem is.

Sleutelbeheerder
    Night

In Safe Mode opstarten zorgt ervoor dat diverse parameters worden gereset. Ook worden er geen ‘externe’ extensies geladen, zodat je eigenlijk met een zo kaal mogelijk systeem bent opgestart. Hierdoor kunnen evt. problemen die door apps, drivers en systeemonderdelen van derden worden veroorzaakt, worden uitgesloten.

Bijdrager
    GoeieDag

Hydrarchos op 19 oktober 2019 om 23:57

Nummer 8 (Nieuwe gebruiker) zal ik morgen eens proberen maar is tijdrovend omdat ik dan ook de betreffende apps en bestanden zal moeten installeren.

Onzin; de programma’s werken gewoon in een nieuwe gebruiker, en wel alsof ze net vers zijn geïnstalleerd, dus alles staat op ‘default’ waarde. Wat goed is, want dan kan het nog geen gebruikers-instelling probleem zijn. (Tenzij je die programma’s op een vreemde plek hebt neergezet.)

De bestanden waarmee het probleem zich voordoet, zet je bv even op een usb stick. Kleine moeite allemaal.

Bijdrager
    Hydrarchos

Kijk, da’s het probleem met kort-door-de-bocht-opmerkingen: je denkt niet aan de details. De programma’s doen het wel, maar de functionaliteit niet. Voor mijn referentiemanager heb ik één licentie, en het moederschip staat niet toe dat ik het mormel op een tweede account gebruik.

Ik heb besloten de hele zaak maar opnieuw op te bouwen. Deze install gaat in essentie ook alweer terug naar Sneeuwpoes en er kraakt wel meer.

Bijdrager
    GoeieDag

ik zou niet weten waarom licentie software niet in een andere account op dezelfde Mac zou kunnen draaien. Maar dat soort troep hoef ik dan ook niet te gebruiken, dus het zal wel.

je zou het macOS even opnieuw kunnen installeren, over de oude heen. Je had trouwens nog niet gemeld over welke versie het gaat. Maar SL lijkt me ge goede oplossing; die is verouderd.

Bijdrager
    Hydrarchos

Ik bedoelde eerder dat ik de Mac ooit in SL had geconfigureerd en dat die install sindsdien steeds is geüpdate. Dus de kans dat er in de loop der jaren wat prut is bljiven hangen is niet denkbeeldig. Catalina zit er voorlopig nog niet in (32-bits en veiligheidsproblemen met Citrix voorkomen dat) maar een nieuwe Mojave-install lijkt me geen overbodige luxe. Groot onderhoud.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.