9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    Filip GBC

Applicaties willen plots niet meer opstarten

Deze week had ik het weer! Van de ene dag op de andere opent mijn Office X niet meer op Mac OS 10.2. “Het programma is onverwacht gestopt …”

Heb alles geprobeerd. Opnieuw installeren, onder andere user installeren, … niets helpt, met uitzondering: opstarten onder root.

Wat kan ik hieraan doen om terug Office te gebruiken en hoe kan het dat Office plost zelf beslist om niet meer te werken?

Bijdrager
    Pink Grapefruit

Permissies repareren….
    Deze handeling zou iedereen van buiten moeten kennen.
    Misschien dat er ergens op het forum een stukje kan worden geplaatst over hoe je precies de permissies moet repareren en waarom enzo…

Dan kunnen we bij een vraag van iemand daar tenminste naar verwijzen. Nu moet ik het elke keer weer uitleggen.

(Adriaan, anyone???)

Bijdrager
    ronald

Office stopt er mee omdat je waarschijnlijk onvoldoende mogelijkheden benut. Het programma meent dat je er niet aan toe bent een dergelijke mooie tekstverwerker te gebruiken en zou het liefst zien dat je het programma niet langer lastigvalt.
    Omdat je er mee blijft werken grijt het zelf dus in.

Maar even serieus.
    Ik heb zelf office x en geen enkel probleem mee.
    Je probleem komt mij uit de windows tijd wel bekend voor.
    ik heb destijds alles geprobeerd en ja ook de helpdesk vanMS gebeld.Het probleem is dat je alles moet de-installeren. Maar de uninstall versie haalt blijkbaar niet alles weg. Daarvoor had men bij MS een oplossing. een rigoreus programma dat als een cirkelzaag de resterende entries in registeer verwijderd.
    Maar ook dat hielp geen ene zier.

Uiteindelijk – schrik niet – enige oplossing om schijf te formatteren en daarna opnieuw installeren.

Ik ben bang als ik je probleem lees dat er dus ergens iets op je schijf blijft staan waardoor ook al installeer je office opnieuw het niet meer werkt.

Dus het lijkt erop dat er maar een mogelijkheid overblijft.

Typisch MS. Maar wel beangstigend dat dit blijkbaar ook op de mac kan gebeuren.

Misschien is het een mogelijkheid een nieuwe user aan te maken en dan op user niveau office te installeren.

Succes

Bijdrager
    Jor1

Pardon?
    momenteel is bij mij hetzelfde gaande met iPhoto en iTunes hoor…
    (permissies herstellen helpt helaas ook niet)

Bijdrager
    japser909

precies werken is een pré, zowel op de pc als op de mac anders kunnen er nare dingen gebeuren…
    Wees al vanaf het begin, ( OS installen ) heel netjes… en kijk goed wat en waar geinstalleert wordt.
    Het klakkeloos installen van appz is nie verstandig, kijk goed wat er gebeurt als je 1 app installed , en wat dat doet met je computer.
    Niet alles in 1 keer erop kwakken en zeker niet met M$ zooi…

“Gezint eer ge begint”

Mac OS X moet ook maar is met net zo uninstall ( remove software ) als XP komen… is toch wat overzichtelijk lijkt me :roll:

Succes !!!

Bijdrager
    pako

Heeft volgens mij met permissies te maken, ook met je instellingen van je User, wat mag je en wat niet?

Het kan helpen om de permissies van je HD (je hoofddirectory) aan te passen en vervolgens te laten toepassen op alle onderdelen. De groep moet dan mogen lezen/schrijven.

Apps laten installeren op standaardlocatie zou gevaarlijk zijn? Volgens mij is het juist zo dat in OS-X alle locaties al gedefinieerd zijn en -afgezien van bepaalde preffiles- komt alles in je programmamap terecht waar je het ook wilt hebben.

Bijdrager
    arneblk

Wauw, japser
    wat een mooie zonnebril!!!

Bijdrager
    pako

Over de zonnebril; je lijkt op die jongen uit idols met Madonna’s ‘get into the Groove’ en dan zo’n leuk dansje derbij.

Bijdrager
    JeePee
    ”Pink

Misschien dat er ergens op het forum een stukje kan worden geplaatst over hoe je precies de permissies moet repareren en waarom enzo…

Dan kunnen we bij een vraag van iemand daar tenminste naar verwijzen. Nu moet ik het elke keer weer uitleggen.

(Adriaan, anyone???)

Tja, blijkbaar nog nooit op de Tips en Truuks-pagina gekeken? hier vind je een artikel van Michelvdb over permissies. Bij Tips en Truuks vind je ook een artikel van mij over het nut van reparatieprogramma’s en nog veel meer tips.

Office opnieuw installeren lijkt me niet nodig. Probeer je permissies inderdaad eens te repareren en ga even na of je wel de laatste updates hebt van Office. Bij mij draait Office prima. Heb je administrator-bevoegdheden? Het feit dat het alleen werkt als root zegt genoeg over de bevoegdheden, blijkbaar zit daar iets verkeerd, oftewel permissies.
    Je zou ook kunnen overwegen, mocht permissies herstellen niet helpen, om schijfhulpprogramma te gebruiken en te kijken of er iets te repareren valt. Daarna kun je denken aan een reparatieprogramma als DiskWarrior om je directory te rebuilden, dit kan veel problemen oplossen. Ook kun je je voorkeuren van Office in de prullenmand gooien, mogelijk werkt het daarna wel.

Niet meteen alles maar formateren etc. dat is zonde van je tijd en energie en vaak overbodig… zeker als het onder root wel werkt, want dan is er dus met het systeem niets aan de hand en ook niet met Office zelf, hooguit met de user.
    Het installeren van programma’s is geen probleem, gewoon in de programmamap doen. En mocht je als gewone gebruiker (dus niet als administrator) wat programmaatjes willen installeren, dan kun je binnen je gebruikersfolder een eigen programmamapje zetten en daar je programma’s inzetten. Die zijn echter ook voor anderen toegankelijk, tenzij je FileVault aan hebt staan, aangezien die map standaard algemene permissies heeft. Je kunt dit handmatig aanpassen. Verder kun je gewone gebruikers beperken in het gebruik van programma’s in de algemene programmamap. Mocht je iemand toegang geven tot al die programma’s, dan kan het installeren van een nieuw programma in de algemene map tot gevolg hebben, dat de gewone gebruiker hier niet mee kan werken, omdat dit nieuwe programma apart aangevinkt moet worden door de administrator. :roll:

Trouwens nog een tip: zet in je onderwerp dat het om Word gaat, zodat het duidelijker is. Ik weet dat Office wel eens kan crashen vanwege bepaalde dingen, die je kunt verwijderen of aanpassen. Ik ben zelf geen Word-liefhebber, dus ik weet niet meer precies wat…. Jammer dat de zoekfunctie van Macosx.nl niet werkt, want dan zou je hier het een en ander over kunnen vinden.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.