7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    iJack

applicaties verwijderen door newbies….

ok, waarschijnlijk een absolute beginnersvraag van iemand die z’n hele computerleven met windows heeft gewerkt… Hoe moet ik geinstalleerde programma’s verwijderen? Is het gewoon naar de prullenbak slepen en klaar, of, zoals bij windows, worden er overal bestanden neergezet, of verwijzingen in het register die het systeem steeds trager maken?

:sealed:

Bijdrager
    Urbin Design

Zelf zoek ik onder :apple: F (find) naar de des betreffende bestanden die met dezelfde naam beginnen. loop dit goed na en gooi alleen weg wat in de map staat of wat met het zelfde naamsbestand begint.
    Er zal best wel iets achterblijven, maar of dat dit je Mac langzamer maakt neuh denk het niet. De map met het programma kan dan later net zo hard de bak in.

Bijdrager
    dennis

Bij Windhoos bakken gaat het systeem inderdaad bij vele programma’s trager (en zelfs vastlopen!) Bij Macs is dit niet zo.
    Wat je wel kan doen, wat heel veel mensen niet doen!, als je iets weggooit ook even de prefs weggooien!
    (De meeste prefs staan in {jouw gebruikersnaam}/Library/Preferences
    Alleen prefs weggooien als je zeker weet dat ze echt weg kunnen!
    Zo hou je je systeem wel netjes. (ook systeem cleaners draaien helpt!)

Dennis

Bijdrager
    verbeek.h

Er zijn tegenwoordig zelfs programma‘s waar een UNinstaller bij wordt geleverd (bijvoorbeeld DockExtender). Of misschien zijn dit meer “preferencepanes”?

Bijdrager
    JeePee

Inderdaad, altijd eerst zoeken naar een uninstaller, want er programmaatjes die zich niet eenvoudig laten verwijderen.

Ik zoek daarna ook gewoon op naam en verwijder de betreffende files. Daarna doortrekken die …… of shredden….:wink:

Ik heb zelf een gebruiker en een administrator aangemaakt. En start en werk altijd in de gebruiker. Zo vervuil ik m’n systeem minder omdat ik de programmaatjes in een aparte map zet van mijn gebruiker en niet in de programma-map van het systeem. Bovendien kun je niet per ongeluk allerlei dingen installeren/verwijderen die invloed op je systeem hebben. Als root kun je natuurlijk nog meer, maar de administrator kan ook aardig wat…

Bijdrager
    MDF

Welke zijn goede (betrouwbare) system cleaners ?
    En kan je hier echt niets “fout” mee doen ?

Bijdrager
    153957

als je ooit iets wil weg gooien dat je niet gewoon kan deleten kun je: DropNuke gebruiken… programma van makers van Stuffit dacht ik.. werkt goed..

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.