7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Sponz

AppleWorks 6 en Dutch spellingvraag

Hallo,

Ik heb op mijn iMac 2.0 AppleWorks 6 Engels geïnstalleerd en ik vind het best een lekker programma om mee te werken. Alleen zit ik met de Nederlandse spelling te klooien. Als ik in AW de spelling op Dutch zet en terug gaat naar het document staat hij nog steeds op Engels. Ik kan ook geen Dutch dictionairy kiezen ergens. Klaarblijkelijk heb ik die niet erop staan. Hoe krijg ik het voor elkaar om de Nederlandse spelling erop te krijgen en ook nog werkend?

Bijdrager
    Pjotr

Ik meen dat Apple Works een classic programma is dat native kan draaien verwege carbon. Het is dus niet standaard al meertalig. Zie een Nederlandse versie ergens vandaan te halen. Bij het upgraden kan je wellicht ook de woordenboek bestanden bekomen.

Bijdrager
    Josh

Mijn Apple Works 6.2.9 is in Nederlands. Ik heb de (Nederlandse) update na jaren gevonden welke is werkzaam voor Nederlands spellingscontrole.

Bijdrager
    magic-with-mac

Topic verplaatst naar iApps

Bijdrager
    Turbanus

Als je even in je app’s map kijkt zie je ineens alle taalversies van Appleworks staan. Sleep gewoon die taal in je dock die je wilt gebruiken en hoppa. Maar even een tip voordat je geconfuseerd raakt… Apple doet doelbewust Appleworks-onvriendelijke dingen en de meest irritante daarvan is dat ze standaard de auto-safe mode aan hebben staan. Dat wil zeggen dat je zonder te willen vanalles om de 5 min. saved onder een bepaalde naam/file. Ga naar de voorkeuren en vink het af.

Bijdrager
    Wildmac
    ”Pjotr”

Ik meen dat Apple Works een classic programma is dat native kan draaien verwege carbon. Het is dus niet standaard al meertalig. Zie een Nederlandse versie ergens vandaan te halen. Bij het upgraden kan je wellicht ook de woordenboek bestanden bekomen.

Van allerlei kreten, en dan nog de plank misslaan….

Een “Classic” Applictatie draait alleen onder Mac OS 9, of op een Mac OS X PPC onder Classic.

Een “Carbon” Applicatie draait zowel onder Mac OS 9 als Mac OS X. De Carbon geeft aan dat de code niet optimaliseerd is voor gebruik onder Mac OS X, maar het werkt.

Een “Cocoa” Applicatie draait alleen onder Mac OS X. En dan een heb je weer 2 varianten onder Cocoa: Universal en PPC.. Universal is geoptimaliseerd voor gebruik op Intel hardware, PPC, werkt ook op een intel Mac, maar dan onder de vertaalslag Rosetta.

Bijdrager
    Pjotr
    ”Wildmac”

Van allerlei kreten, en dan nog de plank misslaan….

Ik wist dat dit tot vragentekens zou leiden. Te veel willen zeggen in een zin. Even een toelichting.

Bij de overstap naar OSX leek voor veel ontwikkelaars het volledig herschrijven van software een kostbare bezigheid. Een applicatie (her-)schrijven welke op zowel OS9 (classic) en op OSX zou kunnen draaien zou voor veel software ontwikkelaars erg prettig zijn. Door een laag in OSX te bouwen en ook OS9 aan te passen werd dit een mogelijkheid. Deze omgeving werd Carbon genoemd. Oude applicaties konden redelijk eenvoudig gecarboniseerd worden.

Feitelijk zijn alle carbon programma’s omgebouwde classic programma’s. Appleworks bestond voorheen als Clarisworks en draaide op de oude systemen. Een classic programma dus. Dat het nu ook in OSX draait, komt doordat het gecarboniseerd is. Door de oude (klassieke) herkomst heeft het echter aparte programma’s voor iedere taal. De taal is dus niet eenvoudig te wijzigen zoals bij cocoa programma’s wel mogelijk is.

Omdat Apple niet alle talen heeft samengevoegd worden ook de woordenboeken niet allen meegeleverd. Zoek dus een Nederlandse versie van AW om bij een upgrade ook de Nederlandse afbreekregels en woordenboeken te bekomen.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.