13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    fvdveen

AppleTV, iPhone: nieuwe Apple marketingstrategie

Ik kwam tot de conclusie dat Apple met de AppleTV en de iPhone een nieuwe marketingstrategie is begonnen:

– kondig een nieuw produkt aan ruim voor de leverdatum
    – probeer dit nieuw produkt tot een hype te verheffen
    – onderzoek de reaktie van de markt (interviews, polling)
    – pas het produkt nog verder aan gedurende de voorbereiding aan de onderhevige reakties

Het lijkt dat deze strategie voor zowel de AppleTV als de iPhone opgaat.
    Mogelijk is de vertraging van Leopard ook hiermee te verklaren.

Het is duidelijk dat Microsoft met Vista iets vergelijkbaars heeft gedaan.

Bijdrager
    Franco Bollo

Wat je hier aanhaalt zou inderdaad echt pal op Jobs’ huidige marketingstrategie staan:
    hij heeft ooit gezegd dat je niet aan de consumenten moet vragen wat ze willen omdat ze dat niet weten.
    Consumenten weten wat ze willen op het moment dat ze het zien.

Ik ben niet overtuigd :)

Bijdrager
    Juch

ten eerste wat Microsoft met Vista heeft gedaan is desastreus geweest voor Microsoft, dus het lijkt me sterk dat Apple die strategie wil volgen. Ten tweede moest Apple de iPhone wel naar buiten brengen anders had de FCC dat wel gedaan. Met AppleTV, tja, daar kan ik weinig van zeggen. Maar ik denk dat je theorie onjuist is.

Bijdrager
    Nikita

Het eerste deel kan ik nog wel wat van zien, maar ik zie niet echt in dat Leopard daarom is uitgesteld. OSX is namelijk helemaal geen nieuw product voor Apple, in tegenstelling tot de iPhone en de AppleTV.

En dat MS Vista zou hebben uitgesteld vanwege een marketingstrategie… :sealed:

Bijdrager
    DarkRaverNL
    ”Nikita”

En dat MS Vista zou hebben uitgesteld vanwege een marketingstrategie… :sealed:

Nee, ze moesten op het laatste moment nog die shiny skin toepassen;)

Bijdrager
    Nikita

Da’s dan ook zo’n beetje het enige wat er anders ( “nieuw” ?) aan Vista is… Dat Dashboard-idee aan de zijkant van het scherm in Vista had ik al draaien onder XP in december 2003 ( !! ) – als bèta weliswaar, maar toch… Dat dat ineens ruim 3 jaar later in de opvolger van XP moet verschijnen als “nieuw ding”, tja… Daar zakt m’n broek toch wel een beetje van af hoor :P

Bijdrager
    Turbanus

Deze discussie past beter in het roddelcirquit lijkt me zo…..:wink:

Bijdrager
    STEVEJ0BS
    ”Turbanus”

Deze discussie past beter in het roddelcirquit lijkt me zo…..:wink:

Tjah.. waarom openen we nog topics..
    :?

zo komt er NEVER! een discussie op gang.

Het is ook niet zo dat je even voor je plezier gaat kijken in het roddeltopic…

Bijdrager
    KarelWillem

Ik zie niet echt iets anders in de strategie van Apple in vergelijk met voorgaande jaren.

Weinig te discussiëren dus.

Bijdrager
    lhoBas

Nee.

“Never change a winning team”

Waarom zouden ze een nieuwe strategie proberen? Het gaat om de producten, niet het verkooppraatje, dat is Apple. Je moet een product zelf ontdekken, zelf handig vinden, voordat je het koopt. Een leuke stunt kan dan mensen lokken, maar dat lijkt me geen geschikte manier. Al helemaal niet voor Apple.

Bijdrager
    darh
    ”Juch”

ten eerste wat Microsoft met Vista heeft gedaan is desastreus geweest voor Microsoft, dus het lijkt me sterk dat Apple die strategie wil volgen. Ten tweede moest Apple de iPhone wel naar buiten brengen anders had de FCC dat wel gedaan. Met AppleTV, tja, daar kan ik weinig van zeggen. Maar ik denk dat je theorie onjuist is.

Voor de AppleTV: Preview was tijdens het event waar ook de movie store werd gelanceerd. Doel van het laten zien van de AppleTV was om meer film studio’s zo ver te krijgen dat ze video’s gingen verkopen in de store. Druk uitoefen met een product wat geschikt is voor televisie, samenvattend.

Inactief
    Anoniem
    ”fvdveen”

- kondig een nieuw produkt aan ruim voor de leverdatum
    – probeer dit nieuw produkt tot een hype te verheffen
    – onderzoek de reaktie van de markt (interviews, polling)
    – pas het produkt nog verder aan gedurende de voorbereiding aan de onderhevige reakties

Bovenstaande gang van zaken heeft weinig te maken met een nieuwe strategie van Apple, maar veeleer met de gang van zaken bij de FCC (Federal Communications Commission). Om de iPhone op de markt te kunnen brengen moet Apple een goedkeuring krijgen van de FCC… en tot voor kort was die procedure openbaar. Dus zodra Apple het product bij de FCC inleverde was de meeste info (inclusief foto’s) publiekelijk toegankelijk. Aangezien Steve Jobs de touwtjes in eigen handen wilde houden zat er niks anders op dan eerst publiekelijk aankondigen, vervolgens een goedkeuring bij de FCC aanvragen en maanden later pas op de markt brengen. Bovenstaande procedure is inmiddels aangepast en het is nu ook mogelijk om je informatie geheim te houden bij de FCC.

And while Apple made sure to whisk the closely guarded device away from the convention center right after the speech, another keynote speaker managed to get his eager hands on it backstage beforehand: Kevin Martin, the chairman of the Federal Communications Commission.

“He spent more time with it than I did,” Stephenson said in an interview afterward. For a minute, “It seemed like he wouldn’t give it back,” Stephenson joked.

Leuke info die ik een paar dagen geleden las…

Edit: zie net dat Juch ook al hetzelfde vertelde. :sealed:

Bijdrager
    sjaakdebakker

Apple heeft inderdaad een nieuw soort marketing strategies gehandteerd. De instore marketing waar Apple tegenwoordin aan doet is van groot succes en je zou maar eens op de kleine details moeten letten, dan zou je zienwat voor een truukjes ze uithalen.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.