7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    Igor

Appletalk tussen classic en OsX

Ik heb een probleem. Ik heb thuis een Appletalk (ethernet) netwerk tussen een G4 en een 6500. Alleen sinds ik op mijn G4 MacosX heb geinstaleerd herkennen ze elkaar nog wel alleen vanaf mijn 6500 krijg ik steeds een fout melding: (I/O-fout) '-1072' als ik via netwerkbrowser een verbinding zoek. Als ik dit via Kiezer probeer krijg ik steeds een foutmelding waarin staat: 'De verbinding met de server is onverwacht verbroken'. Vanaf mijn G4 verloopt de verbinding prima. Hopelijk heeft iemand een oplossing of kan je geen netwerkverbinding hebben van classic naar osX?

Groet
    Igor

Bijdrager
    Zout

Welk MacOS heb je lopen op je 6500, als het niet 9 is probeer die dan eens, hoewel ik denk dat het met 8.6 ook zou moetten lukken.

Bijdrager
    Igor

Ik heb op die 6500 9.1 lopen nederlandse versie. Ik krijg die fout melding als ik probeer in te loggen op de G4 dus bij het scherm waar je je gebruikers naam en pasword in moet voeren of als gast.

Bijdrager
    Zout

Mmm vreemd… Heb je Appleshare over TCP/IP aan staan? domme vraag misschien, maarja misschien kijk je er overheen…

Bijdrager
    Igor

Ja ik heb het aanstaan. Maar volgens mij zit het probleem echt in dat de een op macosx draait en de ander niet. Of kan dat normaal gesproken geen problemen opleveren. Is er niet een site waar je alle foutmeldingen kan opzoeken wat ze beteken?

Groet Igor

Bijdrager
    Maurits

Die fout betekend volgend de Knowledge base artikel #9804 (via sherlock, zoek op -1072, een document gevonden)

ASP Errors (XPP driver)

-1072 aspSessClosed   Session closed

Daar heb je nog niet veel aan. Ik heb een vermoeden dat er iets mis gaat met Mac OS 9.x (kiezer, appleshare), die als het kan liever TCP/IP gebruikt. Bij een verbinding met een AppleShare IP /OS X Server wordt dan dit snellere protocol gebruikt. Als echter de Server (jouw G4 moet OS X) niet antwoord als AppleShare doet kan het een foutmelding opleveren.

Dus: hebben bijde Mac's een geldig IP nummer in dezelfde range (begin van de IP nummers gelijk)? Zo nee, geef ze dat dan, zo ja, dan weet ik het ook niet.

Ik heb vanaf Mac OS 8.1 naar mijn OS X powerbook het volgende vergelijkbare 'probleem': in de kiezer zie ik mijn OSX niet als AppleShare server (wel via who's there, dus appletalk staat aan), maar als ik het IP nummer in tik gaat het prima.
    In OS 9 kan Appleshare client beter switchen tussen AppleTalk en IP, maar dat kan bij jou juist de fout veroorzaken.
    Omgekeerd kan ik vanaf OS X via Connect to server – Appletalk wel mijn OS 8.1 mac benaderen. Ik vind de 'workaround' met intikken IPnummer best werkbaar (vooral als je een alias maakt van de share)

Succes Maurits

Bijdrager
    Igor

Bedankt allemaal het is gelukt. De oplossing was uiteindelijk heel eenvoudig. Ik heb op mijn 6500 gewoon tcp/ip via ethernet en dan ip afkomstig van dhcp-server. Toen ik dat had ingesteld was het geen probleem meer ik kon gelijk inloggen op de G4. En zelfs via kiezer en appleshare is het nu mogelijk. Ik ben dus weer helemaal:)

Groet
    Igor

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.