6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    ibla

AppleStore vervangt iPhone5, daarna geen garantie meer bij T-Mobile?

In Oktober 2012 kreeg ik via T-Mobile een iPhone 5 64Gb. Na een half jaar begon de aan/uit knop te haperen en op een bepaald moment deed deze het helemaal niet meer. Ik ben toen naar een T-Mobile winkel gegaan om te vragen hoe dit onder garantie verholpen zou kunnen worden. Er werd gemeld dat het toestel opgestuurd moest worden en dat ik hem 1 tot 3 weken kwijt zou zijn. Een vervangend toestel kon alleen in de vorm van een “alleen bellen en sms-en” toestel aangeboden worden. Toen ik aangaf dit maar een matige optie te vinden werd door de T-Mobile medewerker een gouden tip gegeven: maak een afspraak bij de Genius Bar bij de Apple Store in Amsterdam en dan “swappen” ze hem direct voor een nieuw toestel. Dit heb ik in Mei 2013 naar volle tevredenheid gedaan: na 15 minuten liep ik naar buiten met een nieuw toestel. Ik kreeg er een bon bij van Apple dat het ene serienummer voor het andere serienummer omgeruild was. Mooi voor de garantie dacht ik nog….

Nu 11 maanden na de swap en ja hoor: de aan/uit knop is weer defect. Dus ik contact opgenomen met de Apple Store maar daar werd me verteld dat zij 1 jaar garantie geven vanaf de datum waarop het eerste toestel geleverd is. (blijkt ook op de bon te staan die ik gekregen heb bij de swap) Volgens de AppleStore moet de leverancier voor het tweede jaar garantie staan. Dus ik naar T-Mobile en daar meldt men doodleuk dat zij geen garantie geven omdat ze dit toestel niet geleverd hebben.

Al met al word ik dus van het kastje naar de muur gestuurd. Ik heb inmiddels ook gebeld met de klantenservice van T-Mobile met het verzoek dit “hogerop” eens te bespreken en hierover word ik nog teruggebeld. Hopelijk volgende week.

Iemand met soortgelijke ervaringen en misschien een gouden tip?? Ik vind het wel erg raar. T-Mobile levert mij een toestel met 2 jaar garantie en deze wordt tussentijds gerepareerd/vervangen door de fabrikant (!!) en vervolgens laten ze me in de kou staan?

Bijdrager
    guus

klopt, volgens mij is dat vlgs de regels.
    ik heb een Canon reflex vorig jaar geruild gekregen, ook garantie en dat was precies hetzelfde verhaal.
    de aankoopfactuur geldt hierbij als garantiedatum en niet de vervaldatum.

Bijdrager
    Nickvd

Ik heb een vergelijkbare situatie met T-Mobile gehad, maar hier werd het netjes opgepakt.

Indien je kunt aantonen dat Apple jouw device vervangen heeft onder garantie (bijvoorbeeld met een kopie van de e-mail waarin dit staat).
    Neemt T-Mobile dit mee in hun reparatie dossier. Ze willen dan wel graag een kopie hebben van de mail.

Hiermee heb ik vorig jaar nog m’n iPhone gerepareerd gekregen.

Bijdrager
    hokkie

Ik begrijp goed dat T-Mobile haar handen eraf trekt, je hebt ze in eerste instantie aan de kant gezet en zelf het probleem verholpen. Slimme actie van de verkoper trouwens (al dan niet bewust). Tevens staan ze juridisch sterk, je moet garantie claimen via jouw leverancier en niet zelfstandig dingen gaan ondernemen via andere kanalen. Dus vergeet T-Mobile…

Voor wat betreft garantie na omruiling is wat lastiger, ik weet niet precies wat het wetboek hier exact over zegt.

Nederland kent een zogenoemde conformiteitsvereiste. Je mag verwachten dat een iPhone bij normaal gebruik een aantal jaren meegaat (zeg 4 jaar). De Nederlandse wetgeving zegt dan ook in dit artikel dat je deze periode recht hebt op kosteloze reparatie(s). Als de verwachtte levensduur word verlengt, na deze reparatie, mogen ze wel een percentage van kosten in rekening brengen.

Wat ik zou doen is een aangetekende brief sturen waarin je duidelijk en feitelijk de zaken voorlegt. Laat je niet verleiden in subjectieve oneliners als: “Het is een duur toestel” of “Ik kan niet zonder” of “Het is niet eerlijk” etc. etc. Vermeld dat je wilt beroepen op het conformiteitsvereiste. Dat je binnen 2 weken na dagtekening een antwoord wil en dat je anders genoodzaakt bent de rechtsbijstandverzekering in te schakelen.

Bijdrager
    ibla

Vandaag belde de klantenservice van T-Mobile terug. Ze hadden een en ander uitgezocht en konden zelf in het Apple systeem -waar ze blijkbaar toegang tot hebben- zien dat het toestel is omgewisseld. De klantenservice heeft nu een reparatieopdracht aangemaakt en ik mag het toestel kosteloos naar een antwoordnummer opsturen en dan wordt hij onder garantie gerepareerd. Mooi geregeld:-)

Bijdrager
    Multimediaknaller
    ibla op 12 april 2014

Mooi geregeld:-)

Nou nee, want jij als klant moet eerst alles maar uitzoeken om je recht te halen. Velen doen dat niet en leggen zich neer bij de uitspraak van de verkoper of aanbieder, want het is toch veel mooier om de consument een nieuw toestel aan te bieden?

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.