9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Geblokkeerd
    Anoniem

Applescript xcode 4

Hallo!
    Ik ben al een hele tijd aan het spelen met AppleScript, En het leek mij wel leuk om over te gaan op Applescript studio. Ik Xcode 4 downloaden, Een tut opgezocht, Kom bij stap 4 niet verder. Na lang zoeken op internet, blijkt dat je geen applicaties volledig in AppleScript kunt maken in Xcode 4. Ze hebben het over AppleScriptObjC en ik heb geen idee wat ze bedoelen. Wat zou een goede oplossing voor mij zijn? Moet ik gewoon xcode 3 ergens illegaal vandaan halen, Of kan iemand mij uitleggen hoe ik dit wel in Xcode 4 doe?

Alvast bedankt

Bijdrager
    TheBigZ

AppleScriptObjC Release Notes

AppleScriptObjC obsoletes AppleScript Studio, which is deprecated as of Mac OS X v10.6. Developers using AppleScript Studio should migrate to AppleScriptObjC, and should start new projects using AppleScriptObjC exclusively. AppleScript Studio development is still supported, but functions for creating new projects have been removed, and the AppleScript Studio palette in Interface Builder has been hidden. To re-enable it, use this command in Terminal, and then re-launch Interface Builder:

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

AppleScript Studio bestaat niet meer, tegenwoordig maak je Cocoa-applicaties met een brug tussen AppleScript en Objective C. Kort gezegd komt het erop neer dat je niet meer dingen kunt doen als:

set title of button "foo" of window "bar" to "Bla"

maar dat je outlets en dergelijke moet gebruiken in Interface Builder waarna je die met AppleScript aanroept. Aangenomen dat je een outlet met de naam foo gemaakt hebt die aan een button gekoppeld is, krijg je dan dit soort code:

foo's setTitle_("Bla")

met hetzelfde effect als de AppleScript Studio-code uit m’n eerste voorbeeld.

Waar het op neerkomt is dat je de Objective C-documentatie voor de controls die je wilt gebruiken door zult moeten spitten om te kijken wat je allemaal kunt gebruiken, waarbij je alle dubbele punten vervangt door liggende streepjes. (Het is wat ingewikkelder dan dat, maar door op zoek te gaan naar goede voorbeelden op het Internet kom je al een heel eind. Probeer vooral te zoeken naar pagina’s waar het woord “Studio” níet op voorkomt, dat helpt.)

Bijdrager
    Verwijder

Van AppleScript naar Cocoa is een grote stap.
    Ik zie nog steeds het nut van AppleScriptObjC niet. Als iemand dan toch Cocoa gaat leren, leer er dan meteen Objective-C bij. De documentatie en voorbeelden zijn in Objective-C, Objective-C is veel sneller en naar mijn mening is Objective-C beter leesbaar.

Moet ik gewoon xcode 3 ergens illegaal vandaan halen

Xcode 3 is legaal te downloaden bij Apple als je gratis geregistreerd developer bent. AppleScript Studio moet je wel nog even aanzetten. Voor je de 4,1 GB download: er staat bij “Please Note: Xcode 3 is incompatible with Mac OS X 10.7 Lion.”
    Verder is je genoemde tut uit 2005, met Xcode 3 klopt er het ook niet helemaal, maar met een beetje zoeken kom je daar wel uit.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Willemien op 15 september 2011

Ik zie nog steeds het nut van AppleScriptObjC niet. Als iemand dan toch Cocoa gaat leren, leer er dan meteen Objective-C bij.

Aan de ene kant heb je gelijk, aan de andere kant: als je al AppleScript kent, denk ik dat het vaak heel wat makkelijker is iets daarin gedaan te krijgen, dan wanneer je eerst moet leren te werken op de veel ingewikkeldere manier die Objective C/Cocoa gebruikt voor veel dingen (is mijn ervaring). Helaas blijkt dan alleen weer dat zodra je iets meer wilt doen dan hele eenvoudige programma’s maken, je tóch die dingen zult moeten leren en dan ook nog eens zelf vertalen naar AppleScript-Cocoa.

Geblokkeerd
    Anoniem

Bedankt voor de info.
    Het is voor mij duidelijk dat ik het maar bij gewoon applescript laat.
    Ik ben dertien jaar, En heb geen tijd om een extra (uitgebreidere) taal te leren.
    Ik heb het al zwaar genoeg met Nederlands, Frans, Duits, Engels, Applescript en een beetje php:P

Bijdrager
    Verwijder

als je al AppleScript kent, denk ik dat het vaak heel wat makkelijker is iets daarin gedaan te krijgen

Als je het bij kleine programmaatjes laat wel. Daarom vind ik het jammer dat AppleScript Studio is afgeschaft. Daarin schreef je gewoon het op Engels lijkende AppleScript i.p.v. ingewikkelde Cocoa-aanroepen. Ik snap alleen niet waarom Apple AppleScriptObjC heeft gemaakt, misschien om AppleScript Studio af te kunnen schaffen. Is er een leuk alternatief? Iets voor beginners waarmee je programma’s met een gui kan maken?

@daankorssen
    Je hoeft niet direct Objective-C te leren, je kan met AppleScriptObjC beginnen. Dat is veel makkelijker als je al wel AppleScript kan maar niet een C++-achtige programmeertaal. Xcode heb je al, volg een tutorial en kijk hoe het bevalt.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Willemien op 17 september 2011

Als je het bij kleine programmaatjes laat wel.

Ja, dat bedoel ik ook. Een programma met een paar tekstvakken en knoppen is zonder moeite in elkaar te draaien, maar zodra je ook maar wilt gaan werken met bijvoorbeeld een lijst erin wordt het moeilijk en frustrerend:(

Daarom vind ik het jammer dat AppleScript Studio is afgeschaft. Daarin schreef je gewoon het op Engels lijkende AppleScript i.p.v. ingewikkelde Cocoa-aanroepen. Ik snap alleen niet waarom Apple AppleScriptObjC heeft gemaakt, misschien om AppleScript Studio af te kunnen schaffen.

Ik snap die beslissing ook niet. Het voornaamste voordeel dat ik kan zien is dat je door middel van outlets heel wat makkelijker controls aan kunt spreken dan op de oude manier — van

set contents of text box "foo" of frame "bar" of scroll view "bla" of frame "nogIets" of split view "verdeelEnHeers" of window "hoofdvenster" to "Wat een ellende om hier even een stukje tekst te krijgen!"

zijn we nu in elk geval af.

Daar staat alleen tegenover dat je je, zoals ik al zei, nu door Cocoa-documentatie met voorbeelden in Objective C moet worstelen en zelf de vertaalslag te maken zodat je er pas na veel vijven en zessen achterkomt dat je nu

foo's setText_("Minder werk maar evenveel moeite voor deze tekst …")

aan moet roepen.

Is er een leuk alternatief? Iets voor beginners waarmee je programma\’s met een gui kan maken?

De enige oplossingen die ik kan bedenken zijn een oude Xcode die nog wel AppleScript Studio ondersteunt, of Real Studio — maar daar gaat AppleScript-kennis weinig bij helpen. Voor Visual Basic-programmeurs is het denk ik wel een goede keuze, hoewel je weer wel het nadeel hebt dat je in je programma geen gebruik lijkt te kunnen maken van allerlei voorzieningen die je op een Mac verwacht, zoals makkelijke lokalisatie en zo.

Bijdrager
    dj bazzie wazzie

Ik was even aan het zoeken naar een oude post van mij (over AppleScriptObjC) en kom ik dit topic tegen, wat jammer dat ik het gemist heb. Zo te zien zijn er nog een paar vragen open.

in AppleScript-Studio heb ik vaak prototypes gemaakt om daarna het echte werk te maken in ObjC of gebruiken voor low budget projecten. Een van de krachten van AppleScript is natuurlijk het uitwisselen van data tussen programma’s en het automatiseren van applicaties (wordt veel gebruikt in DTP werk). AppleScriptObjC maakt het mogelijk om je gehele applicatie in Objective-C te schrijven en alleen datgene wat AppleScript zo sterkt maakt in AppleScript te doen.

Het alternatief is eigenlijk heel ironisch. Eerst was er facespan (in Mac OS) en bestond AppleScript-Studio nog niet, toen kwam AppleScript-Studio en is facespan daar kapot aan gegaan. AppleScript-Studio was eigenlijk facespan 2.0+ en werkte allemaal net iets beter dus stapte eigenlijk iedereen over van facespan naar AppleScript-Studio, en het was makkelijk. Alleen nu zou het mooi zijn voor sommige programmeurs dat facespan nog zou bestaan.

De reden van het sluiten van de AppleScript-Studio afdeling is denk ik dat iemand heeft gezien dat er behoorlijk veel ontwikkelings en onderhoud bij komt kijken om AppleScript-Studio up-to-date te houden. AppleScriptObjC framework heeft geen documentatie dat onderhouden moet worden en relatief bijna geen ontwikkellings kosten.

AppleScriptObjC is sneller, uitgebreider, makkelijker uit te wisselen, geimplementeerd in en door ObjC. Het enige nadeel dat je hebt is dat het opzetten van een programma lastiger is maar alles wat mogelijk was in studio en wat mogelijk is in Objective-C is nu mogelijk in AppleScriptObjC. Toch wel een pluspunt in mijn opinie.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.