10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Jelle Ages

Applescript in Xcode

Hallo,

Ik heb nu een beetje Applescript onder de knie, als begin van het echte werk (wil later Objective c leren). Ik lees nu dat je ook in Xcode kan programmeren met Applescript. Zou iemand kunnen uitleggen hoe dat werkt?
    Alvast heel erg veel dank!

Jelle

Bijdrager
    Koetjesreep

Ik zou het gewoon houden bij script editor en zo.

Xcode is toch meer voor de echte programmeertalen.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Met Xcode en Interface Builder kun je programma’s met vensters en zo maken, die AppleScript gebruiken om daadwerkelijk dingen voor elkaar te krijgen: je kunt dan (om maar wat te nemen) als er op een knop geklikt wordt de gegevens die in een tekstvak ingetypt zijn uitlezen, daar iets mee doen, en dan het resultaat in een tabel zetten.

Kort door de bocht moet je in Xcode een AppleScript Studio-project aanmaken, dan een NIB-bestand dat daarin zit openen in Interface Builder om het venster vorm te geven en namen toe te wijzen aan de onderdelen (knoppen, tekstvakken, enz.), en dan in Xcode AppleScript schrijven dat het eigenlijke programma verzorgt.

Als ik jou was zou ik bijvoorbeeld hier eens beginnen, en deze pagina ook bij de hand houden.

Bijdrager
    Jelle Ages
    ”Jakko

Met Xcode en Interface Builder kun je programma’s met vensters en zo maken, die AppleScript gebruiken om daadwerkelijk dingen voor elkaar te krijgen: je kunt dan (om maar wat te nemen) als er op een knop geklikt wordt de gegevens die in een tekstvak ingetypt zijn uitlezen, daar iets mee doen, en dan het resultaat in een tabel zetten.

Kort door de bocht moet je in Xcode een AppleScript Studio-project aanmaken, dan een NIB-bestand dat daarin zit openen in Interface Builder om het venster vorm te geven en namen toe te wijzen aan de onderdelen (knoppen, tekstvakken, enz.), en dan in Xcode AppleScript schrijven dat het eigenlijke programma verzorgt.

Als ik jou was zou ik bijvoorbeeld hier eens beginnen, en deze pagina ook bij de hand houden.

Hartelijk dank!
    Hier kan ik wat mee!

Jelle

Bijdrager
    Janozua
    ”Koetjesreep”

Ik zou het gewoon houden bij script editor en zo.

Xcode is toch meer voor de echte programmeertalen.

Dat vind ik een beetje onzin. Ja, ik ben het wel met je eens dat Xcode meer voor geavanceerdere programmeertalen bedoeld is. Maar je kunt prima met Xcode in AppleScript programmeren (AppleScript Studio). Ik heb er al wat mee geëxperimenteerd en er valt aardig wat leuks mee te doen. Voor simpele applicaties met een GUI waarmee je automatische dingen wilt laten uitvoeren is dat gewoon geschikt.

Overigens kun je natuurlijk ook, indien je AppleScript maar af en toe in je applicatie wilt hebben, de taal aanroepen vanuit een andere programmeertaal. Bijvoorbeeld met NSAppleScript in Objective-C. En als dat niet mogelijk is via een UNIX commando (osascript), type in je Terminal ‘man osascript’ voor meer informatie.

Bijdrager
    Koetjesreep

Sorry

Bijdrager
    reneo

Ik ben nooit een echte programmeer held geweest, maar heb dezelfde stappen als jou ondernomen. Begonnen met applescript en daarna overgestapt naar applescript-studio.

Ik heb reeds wat applicaties in gemaakt, kijk voor de grap maareens op mijn website… :finderoud:

Ben nu ondertussen wel zo ver om objective-c te gaan leren, maarja, tis hobby en heb er nu even weinig tijd voor :?

Bijdrager
    Jelle Ages
    ”reneo”

Ik ben nooit een echte programmeer held geweest, maar heb dezelfde stappen als jou ondernomen. Begonnen met applescript en daarna overgestapt naar applescript-studio.

Ik heb reeds wat applicaties in gemaakt, kijk voor de grap maareens op mijn website… :finderoud:

Ben nu ondertussen wel zo ver om objective-c te gaan leren, maarja, tis hobby en heb er nu even weinig tijd voor :?

Oke, interessant! Vraag: wat is het grote verschil tussen Objective c en Applescript studio?
    Heb je wat aan je Applescript kennis als je Objective c leert?

Jelle

Bijdrager
    reneo

Ik heb op school nog weleens wat moeten programmeren in C++, maar ik vond het zo abstract. Dat is met objective-c ook nog steeds zo. De applescript-taal is een stuk eenvoudiger, lijkt gewoon op normaal engels. Zoiets als, ‘als er op een knop wordt gedrukt, doe dan dit of dat.’ vind ik makkelijker dan iets met rare tekens, zoals #$;
    Daarom schiet het bij ook nog niet echt op met de overstap van applescript naar objective-c.

Applescript-studio heb ik vooral geleerd met de voorbeelden en wat dingen van het net.
    Maar dan moet je wel eerst een idee hebben. Elke programmeur haalt zijn inspiratie uit de dingen die de huidige software nog niet kan…:-)

Bijdrager
    dj bazzie wazzie
    ”jellepelle1234″

Oke, interessant! Vraag: wat is het grote verschil tussen Objective c en Applescript studio?

De grote verschillen tussen applescript en objective C:

– Objective C heeft een compiler, Applescript een interpreter.
    – Omdat Applescript gebruik maakt van een interpreter hoef je je niet druk te maken over processor types etc…
    – Objective C kun je eigen objecten in cocoa aanmaken, applescript ben je afhankelijk van objecten die sciptable zijn, eigen objecten kunnen niet worden aangemaakt in Applescript
    – Applescript kan andere applicaties aanroepen
    – Applescript kan eenvoudiger system commands pipen (lees: do shell script)
    – Applescript kan je sneller applicaties maken
    – Applescript is velen malen langzamer in het uitvoeren van code soms tot 100X langzamer
    – Niet alles in Cocoa is vanuit Applescript aanroepbaar.
    – Applescript heeft niet zo’n breed scala aan API’s beschikbaar zoals C dat wel heeft.

”jellepelle1234″

Heb je wat aan je Applescript kennis als je Objective c leert?

Ja een nee… ik ga zelf zeer diep in Applescript-Studio zoals threadings in applescript etc… wat eigenlijk onmogelijk zou moeten zijn in Applescript. In principe leer je met elke programmeertaal een standaardwerkwijze die belangrijk is voor programmeren in het algemeen. Wanneer je dieper in Applescript-Studio duikt zul je vaker Objective C code moeten raadplegen zoals bijvoorbeeld opmaak in een NSTextView of een RTF bestand in een NSTextView importeren.

Maar door de simpelheid van de syntax en omdat applescript zelf ver weg is van system-level leer je niets over Objective C zelf. Je leert alleen basis mogelijkheden van Objective C.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.