9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    McJohn

Applescript – Ethernet verbinden/verbreken

Hallo,

Een beetje een eigenaardige vraag misschien.

De moeder van mijn beste vriend is overgeschakeld op de Mac, maar die mevrouw is “zéér achterdochtig” op gebied inzake Internetconnecties. Ik heb haar al gezegd dat een Mac in principe zéér veilig is, en dat software zoals “Little Snitch”, wat ik ook gebruik trouwens, een extra controle heeft inzake de in en uitkomende internetconnecties, doch ik stoot op het expliciete verzoek om manueel Internetverbinding in 1 muisklik te kunnen verbinden/verbreken.

Nu is het zo dat haar Mac verbonden is met Ethernet en ze wil graag die connectie verbreken wanneer ze haar Mac computer niet gebruikt en weer activeren wanneer ze het nodig heeft. Ik raadde haar in eerste instantie WiFi aan, omdat dit het meest voor de hand liggende is, doch haar WiFi verbinding is niet optimaal qua snelheid.

Doch, ik ben er al achter gekomen dat dit mogelijk is via een “Apple Script” waarbij ik 2 “programmaatjes” kan aanmaken om haar connectie te verbinden en te verbreken wanneer ze dit wil, en ik had wel iets gevonden ivm een vrij eenvoudige scriptcode waarbij de admin gegevens van de account dient te worden ingegeven in de parameters, doch dit blijkt, bij test op mijn eigen Mac niet echt te werken ivm “rechten”.

Akkoord, ze kan dit ook via de systeemvoorkeuren de Ethernet wel telkens uitschakelen, maar ze vroeg of dit via een soort snelkoppeling kon, kwestie van makkelijk te zijn.  Ze komt van het Windows platform en daar was dit wel mogelijk.

Nogmaals, ik zelf laat mijn Mac eigenlijk 24u/7 online staan en heb nog nooit vreemde euvels voorgekomen, de vraag op zich vind ik ook beetje “paranoid”, maar misschien kan iemand mij helpen hiermee?

Alvast bedankt, en ik zou zeggen,… geniet van het mooi weer!:)

• Dit onderwerp is gewijzigd 2 maanden, 4 weken geleden door  McJohn.

Moderator
    Night

Zet gehele ethernet netwerk UIT:

do shell script "/sbin/ifconfig en0 down" with administrator privileges

Zet gehele ethernet netwerk AAN:

do shell script "/sbin/ifconfig en0 up" with administrator privileges

Vervang ‘en0’ door ‘en1’ (of voeg deze toe aan je script) en je kunt ook de WIFI verbinding UIT en AAN zetten. Dan ben 100% zeker dat de Mac geen enkele verbinding naar buiten meer heeft.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Beetje vreemd idee inderdaad, komt een beetje uit de oude tijd dat we moesten inbellen om een verbinding met het wereldwijde web tot stand te brengen. Grootste gevaar voor ongewenste toegang tot je netwerk komt denk ik eerder als je zelf online bent dan als je computer in slaapstand staat niets te doen. Maar, ze kan het modem natuurlijk ook gewoon uitzetten als ze niet op internet zit.

Verder zou je het modem zoveel mogelijk dicht kunnen zetten met de ingebouwde firewall. De computer trouwens ook, zodat deze vanaf het internet onzichtbaar is. Wat ook goed kan is een VPN opzetten, waarmee je haar IP adres voor de buitenwereld afschermt. Lijkt me een prima optie. Verder kan je kijken naar OpenDns, wat ook weer een extra bescherming geeft tegen kwaadaardige websites. https://www.opendns.com/home-internet-security/

Bijdrager
    Le Big Mac

<p class=”cite”>Night op 22 april 2018 om 22:16</p>
    Vervang ‘en0’ door ‘en1’ (of voeg deze toe aan je script) en je kunt ook de WIFI verbinding UIT en AAN zetten. Dan ben 100% zeker dat de Mac geen enkele verbinding naar buiten meer heeft.

Met ‘en0’ werkt het prima, maar met ‘en1’ gebeurt er niets.

Moderator
    Night

Controleer dan even of je WIFI verbinding  deze poort gebruikt:  > Over deze Mac > Systeemrapport > Wifi

Bijdrager
    Ome Kor

Bij een iMac is en0 Ethernet en en1 Wi-Fi, wat dit waarschijnlijk is, omdat je beide hebt. Bij een MacBook is er namelijk maar één, Wi-Fi en die is en0. Als je er een USB-ethernet adapter insteekt, dan wordt dat en1.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Als je zó achterdochtig bent, is de zekerste oplossing om de netwerkstekker uit de computer te trekken wanneer je geen netwerk nodig hebt.

Bijdrager
    Le Big Mac

@night, @Ome Kor: inderdaad een rMBP hier met alleen wifi, dus de poort ‘en1′ zie ik niet terug in systeemoverzicht. Duidelijk!

Wel lekker kort met 1 regel, maar omdat ik hetzelfde script ook op m’n MacPro wil kunnen gebruiken, is het dan minder geschikt want die heeft wel een ethernetpoort. Ik blijf m’n oude script gebruiken:

–list all of the network hardware ports

set the_ports to (do shell script “/usr/sbin/networksetup -listallhardwareports”)

set old_delims to AppleScript’s text item delimiters

try

set AppleScript’s text item delimiters to return

set the_count to the count of text items in the_ports

on error

set AppleScript’s text item delimiters to old_delims

end try

–get the port number of the AirPort device

repeat with x from 1 to the_count

if text item x of the_ports contains “Wi-Fi” then

set device_line to (text item (x + 1) of the_ports)

end if

end repeat

set AppleScript’s text item delimiters to “:”

try

set the_port to (text item 2 of device_line)

on error

end try

–get current status (on or off) of said AirPort device

set air_stat to (do shell script “/usr/sbin/networksetup -getairportpower” & the_port)

set AppleScript’s text item delimiters to {“: “}

set air_stat to text item 2 of air_stat–switch the forementioned devicedo shell script “/usr/sbin/networksetup -setairportpower” & the_port & ” off”

Moderator
    Night

Ik mis de “with administrator privileges” nog. Dan voorkom je dat er om een wachtwoord gevraagd wordt.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.