4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    Erik

Applescript en Terminal

ik kom er zo langzamerhand achter dat je zaken die niet standaard door Applescript kunnen worden afgehandeld, ook met omwegen kunnen worden gedaan.

Normaal betekend dit voor mij dat ik C++ aanroep middels Applescript.

Nu wil ik verder kijken met de aansturing van de Terminal, maar ik zit met een paar vragen:

– kan je middels Applescript ook iets ‘letterlijk’ op de command line invoeren? Dus een input geven op een vraag van een command line tool?
    – Kan je middels Applescript de return van zo’n input ook opvragen?

Ik heb wel gezien dat je opdrachten kunt geven middels de ‘do shell script’ opdracht vanuit applescript, maar dat volstaat niet voor mijn doel.

Ik ben benieuwd!

Erik

Bijdrager
    hans dorsman

Ik heb me dit ook wel eens afgevraagd. het zou toch moeten kunnen, zou ik zeggen??
    Dan kun je shell scripts, Perl en Applescript met elkaar gebruiken.

Hans

Bijdrager
    Vertex

Vroeg me dit laatst ook al af. Ik wilde een folderactie gebruiken om m.b.v. ImageMagick foto’s te laten schalen enzo. Bleek dat Apple daar al een specifieke voorziening voor heeft aangebracht, dus mijn moeite was in dat geval voor niets…

In antwoord op je eerste vraag: In principe niet. Je kunt echter volgens Apple, door het commando ‘expect’ te installeren, zo iets wel bereiken. Heb ik nog niet geprobeerd, maar als je het zou proberen ben ik benieuwd naarhet resultaat!;)
    Op de tweede vraag: Hieronder staat een stukje script dat een command uitvoert en het resultaat in een variabele zet. Dat gaat dus wel. Verdere uitleg vind je hier, het expect-commando hier.

Veel plezier! Ik ga eens bedenken wat voor leuks ik hiermee zou kunnen doen.:)

[code:1:c2019fcce3]
    set s to "this is a test."
    do shell script "echo " & quoted form of s & " | perl -n -e ‘print "\U$_"’"
    set a to the result
    display dialog a buttons {"Ok"} default button 1
    [/code:1:c2019fcce3]

Bijdrager
    Erik

@vertex:

Het klopt idd dat je dit soort output van de terminal kan vangen, in mijn specifieke probleem wordt echter eerst het Shell-script opgestart, waarna de command-line een aantal variabelen dient te krijgen, en het resultaat van dit geheel (wordt ook weer op de command-line geprint) wil ik terug krijgen. Dat is dus het probleem.

Maar,
    ik blijf zoeken en proberen.

Thanks,

Erik

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.