7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    Lucide-B

applescript: add/change file extention droplet

ik ben niet zo goed in scripts scrijven dus kan iemand bij hier aub mee kunnen/willenhelpen?

ik zoek een simpel applescriptje om file extenties toe te voegen in een folder waar files staan zonder file extenties
    dus een droplet waar ik die map op kan slepen en dan alle extenties automatisch toegevoegd worden
    (het gaat op .aiff files)

en dan een andere droplet die wat ingewikkelder is en ik niet weet of dit mogelijk is.
    namelijk:
    – sleep een folder op een droplet waar files in zitten met een bepaalde file extentie (flac).
    – klopt die extentie niet (aiff), open conversie app (XLD) en selecteer binnen die app de juiste extentie (aiff)
    – converteer alle files in folder naar juiste filetype (aiff).
    – verwijder oude files (flac)

zou prachtig zijn

Bijdrager
    Wyodor

Kijk eens wat prachtig :

Bijdrager
    Lucide-B

is dat AppleScript Edtor?
    Bij mij kan je alleen commandlines invullen.
    AppleScipt Editor 2.3 (Snow Leopard)

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Nee, Automator. Het is een soort van ‘visual AppleScript’. Automator staat in Programma’s > Hulpprogramma’s.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    lucide-b op 30 mei 2014

dus een droplet waar ik die map op kan slepen en dan alle extenties automatisch toegevoegd worden
    (het gaat op .aiff files)

Dit kan heel eenvoudig via de terminal: open die, typ daarin

cd

gevolgd door een spatie en sleep de map erop vanuit de Finder; druk dan op de Return-toets. Controleer of je de naam van de map ziet staan op de opdrachtregel; zo ja, typ dan dit in:

for bestand in *; do mv "$bestand" "$bestand.aiff"; done

en druk wederom op Return. Alle bestanden in de map zullen nu de extensie .aiff krijgen.

Maar Wyodors oplossing werkt ook keurig als je het liever grafisch doet, en je kunt hem ook nog eens bewaren als droplet.

lucide-b op 30 mei 2014

dan een andere droplet die wat ingewikkelder is en ik niet weet of dit mogelijk is.

Dat kan met AppleScript, maar je zult dan wel uit moeten zoeken hoe je het betreffende programma daarmee precies aan moet sturen — dat verschilt per programma, dus een algemeen script zullen we je hiervoor niet kunnen geven.

Bijdrager
    Verwijder

XLD is niet scriptable maar kan vanaf de command line worden aangestuurd. XLD kan ook hele mappen in batch converteren maar dan moet je niet vergeten eerst de voorkeuren goed te zetten. Die voorkeuren kan je wel bewaren. XLD converteert meerdere bestanden gelijk, dat gaat sneller. Je kan met Automator een droplet maken waar je mappen op kan gooien zonder over de voorkeuren na te denken maar daar moet een stap “Voer shellscript uit” in. Als je niks aan de voorkeuren van XLD hoeft te veranderen dan kan je beter de map op XLD slepen.

Wyodors oplossing vraagt om de bestanden, dat is niet handig bij een droplet. Je kan dan de eerste stap beter weglaten.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Willemien op 31 mei 2014

XLD is niet scriptable

Nou ja, het zou nog mogelijk moeten zijn om een AppleScript te schrijven dat klikt op menu nummer 2, dan optie nummer 6 kiest, dan klikt op knop nummer 1, enz. Niet bepaald de handigste manier, dat geef ik toe:)

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.