6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    Col

ApplePay

Zou het met de komst van PSD2 op 1 januari a.s. voor Apple niet makkelijker kunnen worden om ApplePay te introduceren in Nederland? (als ze dat al zouden willen, natuurlijk)

Misschien zit dit wel bij eventuele aankondigingen op 30 oktober.

“ApplePay naar de rest van de Europese landen”

Bijdrager
    KarelWillem

Zou kunnen.

Maar ik denk het niet. .:)

Moderator
    Night

Of ApplePay er in Nederland komt is niet alleen aan Apple om te beslissen. Ze moeten per land hierover contracten afsluiten met minimaal 1 lokale bank. Zolang de Nederlandse banken hier niet aan mee willen werken kan Apple hoog en laag springen, maar zal er nooit ApplePay komen.

Bijdrager
    Shmoo

Ik denk niet dat banken er tussen zitten of dat het om ingewikkelde contracten gaat.

Ik denk eerder dat het gewoon te maken heeft met dat Apple totale controle wil houden over hun product en dat bij Apple geen product mag mislukken. Ze zullen vast wel slimme dikkopen in dienst hebben die kunnen beoordelen waar je Apple Pay wel kunt lanceren en waar het niet een succes zal worden. In Nederland zijn wij toch relatief nuchtere personen, wij zijn heel erg gefixeerd op ons bankpasje. Creditcards is ook niet iets dat heel populair is in dit land.

Zoiets zal denk ik de reden zijn waarom wij het nog niet hebben. Dat Apple het eerst lanceert overal zodat wij op een afstandje alleen maar goede verhalen er over kunnen lezen en mocht het dan 5 jaar later naar ons land komen dan is het niet nieuw-nieuw maar dan heeft die dienst zich al bewezen in andere landen.

Volgens mij heeft het heel weinig te maken met contracten of banken die moeilijk doen. Waarom zouden ze.

Bijdrager
    la1974

<p class=”cite”>Shmoo op 21 oktober 2018 om 23:10</p>
    Ik denk niet dat banken er tussen zitten of dat het om ingewikkelde contracten gaat.

Ik denk eerder dat het gewoon te maken heeft met dat Apple totale controle wil houden over hun product en dat bij Apple geen product mag mislukken. Ze zullen vast wel slimme dikkopen in dienst hebben die kunnen beoordelen waar je Apple Pay wel kunt lanceren en waar het niet een succes zal worden. In Nederland zijn wij toch relatief nuchtere personen, wij zijn heel erg gefixeerd op ons bankpasje. Creditcards is ook niet iets dat heel populair is in dit land.

Zoiets zal denk ik de reden zijn waarom wij het nog niet hebben. Dat Apple het eerst lanceert overal zodat wij op een afstandje alleen maar goede verhalen er over kunnen lezen en mocht het dan 5 jaar later naar ons land komen dan is het niet nieuw-nieuw maar dan heeft die dienst zich al bewezen in andere landen.

Volgens mij heeft het heel weinig te maken met contracten of banken die moeilijk doen. Waarom zouden ze.

Niet ingewikkelds nee. Het is gewoon een geldkwestie. Apple wil een bedrag (heel klein maar toch) per transactie. De banken willen dit niet betalen. Waarom zouden ze….

Ons betalingsverkeer is goedkoop en al in grote mate digitaal. Apple Pay voegt niet veel toe in dit land.

Moderator
    Poezenbeest

Het ligt in ieder geval niet aan de banken, bewijst Bunq. Zij doen niet zo moeilijk over ApplePay en bieden het binnen Europa aan waar ze mogen. Via Bunq.love ‘bieden’ ze het ook aan voor Nederland. Ze doen in MasterCard en Maestro, dus kan je wereldwijd betalen bij alle draadloze terminals die deze kaarten ondersteunen (in Nederland vrijwel alle betaalterminals). Erg moeilijk is het allemaal niet, ik was binnen een half uur klant en had daarna binnen vijf minuten had ik ApplePay werkend.

De kosten bij Bunq zijn wel wat aan de hoge kant, acht euro per maand voor een premium, maar ze hebben van tijd tot tijd best wel leuke acties (met Black Friday was het gratis, maar met een betaallimiet van €250 per maand). Daarvoor krijg je wel drie passen (Maestro of MasterCard) en 25 rekeningen als je wilt. PSD2 doen zij op hun eigen manier, ze hebben een open API. Daarmee voldoen ze aan PSD2, maar gaan ontwikkelaars dus ook echt aan de slag met apps.

Wat ApplePay in de praktijk in Nederland doet, is vrij simpel: het werkt, en beter dan met een betaalpas. ApplePay gaat uit van identificatie en autorisatie met TouchID, FaceID of de draagdetectie van je Apple Watch. Omdat iedere betaling geautoriseerd wordt als ware er een PIN ingevoerd, heb je ook geen gezeik met daglimieten van €25 per transactie of €50 per dag, waardoor je om de haverklap alsnog je PIN moet invoeren. €500 contactloos? Geen issue. Wat niet werkt is ApplePay via websites, iTunes of via Berichten, omdat Apple Nederland nog niet heeft vrijgegeven.

Als banken echt zouden willen, dan hadden ze Apple al wel overtuigd dat we in Nederland ook aan de ApplePay willen. Het betekent dat ze misschien wat extra gaan rekenen, maar daar krijg je dan ook wat voor terug. Er zijn (voor zover ik na bijna een maand gebruik kan overzien) geen technische belemmeringen om het niet in Nederland in te voeren, noch bij Apple, banken of winkels. De infrastructuur in Nederland ondersteunt het in ieder geval prima. Tot nog toe ben ik geen enkele plek tegengekomen waar het niet werkte.

Voor banken is het volgens mij, als ze nu beginnen, ook een USP (klantentrekker). Ik weet in ieder geval dat ik erg geneigd ben om mijn bankzaken van de ING en ABN-Amro over te hevelen naar Bunq, puur omdat ze kennelijk inzien dat technologie de toekomst van bankieren is. Apple hoeft wat dat betreft maar één bank zover te krijgen (Bunq zou wel willen). Gezien het hoge percentage elektronische betalingen hier, zou Nederland nog wel eens een interessante markt kunnen zijn. Klein, maar technologisch redelijk ver en zeker qua acceptatie. Ik denk dat de ov-chipkaart een mooie uitdaging vormt voor Apple, als proeftuin voor grotere systemen.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.