19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:

Bijdrager
    Planeten Paultje

AppleMail wist bericht niet

Vreemd gebeuren hier:

Een bericht in de junk kan niet gedelete worden. Ik kan het wel copieren naar een andere map, maar van die plek kan de copie dan ook niet weggegooid worden. Zo heb ik er nu een aantal en ik vraag mij af: Hoe kom ik er van af?

Het is de eigen copie van een bericht dat ik naar een maillijst heb gestuurd

Het bericht heeft geen subject en geen body; De (volledige) header ziet er zo uit:

[code:1:3539735e67]From: skblllzzzz@xs4all.nl
    Subject:
    Date: 18 February 2004 08:03:59 GMT+01:00
    To: OSXTips-OFF@lists.osxfaq.com
    Mime-Version: 1.0 (Apple Message framework v612)
    Content-Transfer-Encoding: 7bit
    Message-Id: <A03D440A-61E0-11D8-99C6-00039301B0A0@xs4all.nl>
    Content-Type: text/plain[/code:1:3539735e67]

Als ik het From account uitzet, dan verdwijnen de betreffende Junk-box en het copietje in de In-box. Als ik het account weer aanzet, dan staat alles er gewoon weer.

Heeft iemand enig idee hoe het komt dat dit bericht zich zo gedraagt?
    bvd,
    Paul.

Bijdrager
    Aiko

Geen idee. Maar helpt het niet om het mailtje te ‘ontjunken’ en dan weg te gooien? Kleine kans, maar toch. Het blijven mysterieuze dingen die computers…

Bijdrager
    Planeten Paultje

helpt het niet om het mailtje te ‘ontjunken’ en dan weg te gooien?

Heb dat al geprobeerd, werkt helaas niet:-(

Bijdrager
    vhbart

Misschien een simpel voorstel, maar heb je reeds geprobeerd het te pakken en rechtstreeks naar de prullenmand in je dock te slepen (ipv trash in applicatie)?

Bijdrager
    Planeten Paultje

Helaas, met reguliere berichten werkt dat wel, maar met deze niet.

Bijdrager
    vhbart

Alt- toets ingedrukt houden terwijl je dit doet?
    Permissies reeds hersteld?

Bijdrager
    Planeten Paultje

Geen effect, permissies zijn gerepareerd.

Moet denk ik een intern Mail database probleem zijn. Bij Entourage kon je de hele zaak in een keer laten repareren, in Mail.app helaas niet voor zover ik weet. In eerdere versies kon je nog een individuele mailbox repareren, maar nu ook niet meer.

In het uiterste geval zou ik de hele zaak naar Entourage kunnen overhevelen, daar repareren, dan weer terugzetten (ik vind Mail.app prettiger in gebruik), maar van dat idee word ik niet blij…..

Bijdrager
    pbgerard

misschien helpt het ook wel als je bij voorkeuren naar reclame klikt en onderaan staat een button “stel opnieuw in”

het zal wel niet maar je weet maar nooit
    gr gerard

Bijdrager
    Planeten Paultje

Ook al gedaan, hielp niet….

Bijdrager
    pbgerard

en deze al gedaan :

“postbussen opnieuw opbouwen”

in menu postbus onderaan

gr gerard

Bijdrager
    Planeten Paultje

Goeie tip, die optie had ik over het hoofd gezien!

Alleen: hij staat uit voor de drie postbussen waar die “undeletables” nu in zitten :( , voor alle andere postbussen staat die optie aan.

Bijdrager
    Gijs

Al geprobeerd via de mailboxes in je Bibliotheek (Library)? Dus: thuismap>Bibliotheek>Mail>je mailaccount>junk.imapmbox. Dan via contextueel menu ‘toon pakketinhoud’ kiezen>cached messages. En dan zie je als het goed is de mailberichten die in die box zitten als files staan. Ze hebben allemaal een nummer, dus als je niet weet welke het is heb je een probleem. Maar ik zou gewoon alles weggooien, het is tenslotte junk.

Bijdrager
    Planeten Paultje
    ”Gijs”

Dus: thuismap>Bibliotheek>Mail>je mailaccount>junk.imapmbox.

Op mijn systeem kan ik dat bestand niet vinden.
    Ook heb ik diverse .imapmboxen en .mboxen bekeken, en nergens zie ik losse berichten staan…….

Bijdrager
    Gijs

Hmm, ik heb er nog eens naar gekeken en die berichten zie ik alleen bij mijn .Mac-mail. Niet bij die van mijn provider. Misschien iets speciaal voor IMAP-mail. Dan heb jij er niks aan, begrijp ik. Jammer, het had kunnen werken.

Bijdrager
    Planeten Paultje

Heb inmiddels eea geprobeerd:

Omdat mijn machien niet meer helemaal fris was (van alle experimenten denk ik) heb ik een backup gemaakt en Panther opnieuw geinstalleerd met behoud van archief. Dat loste de traagheid op, maar niet het mailprobleem.

Mail weggegooid en van de backup opnieuw laten importeren. Dat leverde honderden niet-wisbare berichten op, dus geen goed idee…..

Toen dacht ik: laat Entourage de Mail importeren, schoonmaken en dan Mail weer laten importeren uit Entourage.
    In Entourage zit alleen geen import-optie voor Mail.app:-(

Heeft iemand enig idee hoe Entourage mail uit Mail.app importeert (moet-ie toch wel kunnen?).

Bijdrager
    Gijs

Ik heb de draad nog eens doorgelezen en ik mis een optie die je schijnbaar nog niet hebt geprobeerd en die juist het meest voor de hand ligt. Het automatisch laten verwijderen van junk-berichten. Stel ‘verwijder ongewenste reclame’ in op onmiddelijk of één dag en je junk-berichten moeten verdwijnen. Misschien zo logisch dat je het al lang hebt geprobeerd, maar voor de zekerheid…
    Over het exporteren van berichten staat in de help-functie van Mail het volgende:
    Als u meerdere berichten tegelijk wilt exporteren en de optie ‘Bronversie’ kiest, krijgt het exportbestand de mbox-structuur. Met deze structuur kunt u het bestand opnieuw in Mail importeren of het naar iemand anders sturen, die het vervolgens kan bekijken. Alleen bestanden met de mbox-structuur kunnen in andere programma’s worden geïmporteerd.
    De berichten dus allemaal selecteren en in het ‘bewaar als’ dialoogvenster kiezen voor bronversie. Dan proberen die te importeren in Entourage.

Bijdrager
    Planeten Paultje

Met dank, die automatische junk delete optie heeft de Junk box geleegd!

Alleen zit er nog een bericht in de IN box en twee in de Sent box. Die willen wel gejunkt worden en verschijnen dan in de Junk box, maar ze gaan ook niet weg van hun oorspronkelijke plaats.

Wat die export optie betreft: dat werkt begrijp ik wel per mailbox, maar niet voor de gehele mailverzameling. En aangezien het probleem zich voordoet in wat ik maar zal noemen “systeem mailboxes” die ik niet kan deleten, kan ik wel geschoonde mailboxes weer importeren in Mail.app, maar niet de originele ermee vervangen :-(.

Bijdrager
    Gijs

Vreemd hoor, dus dan heb je de berichten dubbel: in de junkbox en in de inbox?
    Maar goed, met wat creativiteit moet het volgens mij toch lukken je mailboxen te vervangen door opgeschoonde exemplaren. Ik begrijp dat je je mailboxen exporteert en in Entourage opschoont, toch? Daarvandaan kun je ze dan weer als mbox exporteren. Als je die nieuwe mailbox na het exporteren dan de naam geeft van de oorspronkelijke, wat jij noemt systeembox van Mail.app en dan gewoon op de juiste plaats sleept in je Library>Mail>Mailboxes. Dan vraagt hij waarschijnlijk of je het bestaande exemplaar met dezelfde naam wilt vervangen en je klikt op OK. Hopelijk lukt dat en ben je van het probleem af.
    Mocht dat nou niet lukken, zou je nog kunnen proberen (na het opschoonproces zoals hiervoor) je oude mailbox een andere naam te geven. Misschien dat je hem dan kunt verwijderen en vervangen door de nieuwe, die dan wel weer de oude naam moet krijgen natuurlijk. Let wel: dit allemaal in de Library>Mail. Dus niet via Mail.app proberen de boxen te verwijderen, want dat zal met de standaard inbox etc. inderdaad niet lukken. Maak voor de zekerheid wel eerst even een backup van je mail.
    Succes, ik duim voor je!

Bijdrager
    Planeten Paultje

/TimeWarp/

Tijdje niet naar het probleem omgezien (natuurlijk wel backups gemaakt :-)) en nu blijkt dat de betreffende berichten vertrokken zijn. Joepie!

Het is echter nog niet helemaal in orde: de mailboxen waarin ooit dergelijke berichten hebben gestaan kunnen nog steeds niet gerebuild worden (is dat goed Nederlands? :-)).

Maar misschien dat de tand des tijds ook dat probleem oplost……..

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.